Autor: Adam Spáčil

3 růstové akcie k nákupu, které by mohly být dlouhodobými vítězi

Trh v poslední době zažívá těžké časy. Ale jak mohou potvrdit zkušení investoři, současné turbulence nebudou za rok nic znamenat.

Trh v poslední době zažívá těžké časy. Ale jak mohou potvrdit zkušení investoři, současné turbulence nebudou za rok nic znamenat a za deset let si na ně nikdo ani nevzpomene. A to jsou časové horizonty, na které by měla myslet většina dlouhodobých investorů. To, co se děje mezitím, je jen šum.

Proto se blíže podíváme na tři skvělé růstové akcie, kterým se nyní může, ale nemusí dařit, ale které jsou připraveny na dlouhodobě vysokou výkonnost. V žádném konkrétním pořadí...

1. Aplikované materiály

Investoři, kteří chtějí svá portfolia rozšířit o polovodiče, často zvažují jména jako Intel nebo Taiwan Semiconductor Manufacturing, a to oprávněně. Tyto dvě společnosti patří k největším firmám v oblasti čipů a každá z nich se může pochlubit působivým rodokmenem. Upřednostňování výrobců čipů však může být špatný přístup. V oboru polovodičů panuje krutá konkurence a nejnovější technologický vývoj jedné společnosti může snadno zničit tržní podíl jejího konkurenta.

Dlouhodobí investoři by měli raději držet podíly ve společnostech, které pomáhají výrobcům polovodičů vést nekonečnou válku mezi sebou.

Jméno jako Applied Materials (AMAT) splňuje tuto úlohu dobře. Tato společnost poskytuje vědecké vybavení potřebné například k výrobě moderních počítačových procesorů. Nabízí však také materiály potřebné k jejich výrobě a software potřebný k tomu, aby výrobní proces fungoval. Dokud bude svět potřebovat počítačové čipy a výrobci čipů se budou snažit vyrábět ty nejlepší na trhu, bude mít Applied Materials dostatek ochotných kupců svého zboží.

Letošní předpokládaný růst tržeb o 10 % není nutně nejrychlejší růst, na který se můžete napojit, a přibližně stejný růst tržeb se očekává i v roce 2023. Při pohledu na dlouhodobou výkonnost je však Applied Materials poměrně spolehlivou dlouhodobě rostoucí společností. Loňské tržby ve výši 21,2 miliardy dolarů jsou více než dvojnásobkem ročního nejvyššího obratu organizace před 10 lety. To je něco, co nemůže říct příliš mnoho společností.

2. Shopify

Společnost Amazon (AMZN) se na cestě k dominantnímu postavení v západním světě dostala do hlavního proudu elektronického obchodování. Začíná však vykazovat známky svého stáří a velikosti. Menší obchodníci, kteří hledají větší flexibilitu, než nabízí Amazon - a chtějí se vyhnout ztrátě v moři konkurence -, využívají Shopify (SHOP) jako tuto alternativní platformu pro elektronické obchodování.

Společnost Shopify lze nejlépe popsat jako alternativní Amazon.

Ačkoli Amazon.com zjevně přitahuje obrovské množství návštěvníků, zároveň přesměrovává potenciální kupující na produkty konkurenčního prodejce. Amazon také v konečném důsledku vlastní data konkrétního obchodu. Shopify naopak pomáhá online prodejcům zřídit si vlastní platformy pro elektronické obchodování a vybudovat si vlastní databáze zákazníků.

A prodejci se k této alternativě houfně hlásí. Ačkoli společnost sama neposkytuje pravidelně aktualizované údaje, počet internetových obchodů postavených na platformách Shopify se podle odhadů pohybuje kolem 2 milionů, přičemž každý den prodá něco více než 2 milionům spotřebitelů. Společnost však potvrzuje celkové zprostředkované prodeje. Tento údaj dosáhl v loňském roce 175,4 miliardy dolarů, což představuje meziroční nárůst o 47 % a pro samotnou společnost Shopify to znamenalo příjmy ve výši 4,6 miliardy dolarů. Očekává se, že růst nejvyššího obratu se letos ochladí na pouhých 25 % a příští rok se zrychlí na téměř 30 %, i když dny největšího růstu společnosti jsou již pravděpodobně minulostí.

Přesto je zřejmé, že služba Shopify získává na popularitě.

3. Amazon

A konečně, i když výše zmíněná společnost Shopify představuje hrozbu pro potenciální podíl Amazonu na maloobchodních výdajích, které se stále uskutečňují offline, Amazon zůstává pro většinu investorů vhodným dlouhodobým růstovým doplňkem portfolia.

Jen ne z důvodu, který si možná myslíte.

Ačkoli se to vzhledem ke kořenům společnosti může zdát podivné, online maloobchodní prodej nebyl pro Amazon nikdy zvlášť ziskový. Velký? Ano. Vysoce ziskový? Dokonce i v historicky dobrém roce se míra ziskové marže Amazonu pohybovala v nízkých jednociferných číslech a díky inflačnímu tlaku se v prvním čtvrtletí letošního roku e-commerce gigant propadl do červených čísel.

Hospodářský výsledek společnosti se však přesto zlepšuje díky dvěma vedlejším činnostem, které Amazon rozvinul do klíčových ziskových center.

Jednou z nich je samozřejmě její odnož pro cloud computing, Amazon Web Services. Přestože v loňském roce tvořila pouze 13 % celkového obratu, Amazon Web Services se na provozním zisku společnosti podílely 74 %. Je to zkrátka rychle rostoucí a vysoce maržový byznys.

Dalším novým významným ziskovým centrem je reklamní činnost společnosti Amazon, která umožňuje prodejcům platit za propagaci a prezentaci svých produktů na Amazon.com. O tomto rozvíjejícím se byznysu jsme slyšeli jen málo, až do letošního roku, kdy nám společnost sdělila, že v roce 2021 vygenerovala příjmy z reklamy v celkové hodnotě 31,2 miliardy dolarů. To nám o ziskovosti této odnože mnoho neřekne, ale vzhledem k tomu, že organizace k tomuto podnikání jednoduše využívá platformu elektronického obchodu, kterou již provozuje, je možné, že většina těchto příjmů prosakuje do výsledku hospodaření.

Pro potenciální kupce je však důležitější, že oba tyto podniky mají před sebou dlouhou růstovou dráhu.

Tento článek představuje pouze názor autora. Nejedná se o investiční radu ani doporučení.

Zdroje: fool.com, Unsplash.com

Nejnovější články