5 věcí, které jsme se zatím dozvěděli z výsledkové sezóny: Jak velký vliv má inflace?

Foto: Unsplash

5 věcí, které jsme se zatím dozvěděli z výsledkové sezóny: Jak velký vliv má inflace?

Více než 80 % společností z indexu S&P 500 zatím oznámilo výsledky za druhé čtvrtletí a ukázalo se nejméně pět klíčových poznatků - včetně toho, že Wall Street se nadcházející výsledkové sezóny obávala mnohem více, než bylo nutné.

To neznamená, že se investoři mýlili; čísla a komentáře managementu potvrdily, že inflace, dodavatelský řetězec a slábnoucí poptávka nadále působí jako protivětry a v dohledné budoucnosti tomu tak může být i nadále. Ačkoli tedy investoři možná byli při přípravě výsledků příliš pesimističtí, stále je příliš brzy na to, aby mohli začít být optimističtí.

Když J.P. Morgan Chase & Co. zahájila 14. července výsledkovou sezónu, byl index S&P 500 se v rámci pětidenní série ztrát propadl o více než 10 % na sedmnáctiměsíční minimum, což bylo součástí výprodeje medvědího trhu o více než 20 % oproti rekordnímu závěru z 3. ledna.

Obavy vyvolávaly nejen pokračující vysoká inflace, narušení dodavatelského řetězce a silná americká ekonomika. dolar zmaří výsledky za druhé čtvrtletí, ale i to, že rostoucí obavy z recese vyvolají výrazné snížení prognóz.

Od 14. července, kdy index S&P 500 uzavřel, se však odrazil zpět o více než 10 %, protože meziroční růst zisků překonal očekávání a jeho míra překonání je vyšší než historické průměry. A co je možná ještě důležitější, odhad růstu zisku za třetí čtvrtletí se v posledních měsících téměř zdvojnásobil.

V číslech

Přibližně 435 členů indexu S&P 500 oznámilo k pátečnímu ránu výsledky za druhé čtvrtletí a meziroční růst smíšeného odhadu zisku na akcii, který zahrnuje oznámené výsledky a odhady výsledků, které teprve budou oznámeny, činí podle společnosti FactSet 6,8 %. To je nárůst oproti odhadu 5,6 % k 31. březnu.

Podle společnosti Refinitiv přibližně 78 % ohlášených společností překonalo konsenzuální odhady zisku na akcii, zatímco 18 % je nesplnilo. V typickém čtvrtletí od roku 1994 překonalo očekávání 66 % společností a 20 % jich očekávání nenaplnilo.

V souhrnu společnosti podle Refinitivu překonávají odhady o 5,8 % ve srovnání s dlouhodobým průměrem 4,1 % a průměrným překonáním 9,5 % za předchozí čtyři čtvrtletí.

Růst tržeb ve druhém čtvrtletí je podle údajů společnosti FactSet ještě výraznější, když smíšený odhad růstu činí 13,6 %, zatímco očekávání k 31. březnu hovořila o 9,7% růstu.

Podle společnosti Refinitiv překonalo očekávání tržeb přibližně 70 % uváděných společností, zatímco dlouhodobý průměr překonání činí 62 %. Celkově tržby překonaly očekávání o 2,8 %, což je více než dvojnásobek dlouhodobého průměru 1,2 %.

Při pohledu do budoucna se smíšený odhad růstu zisku na akcii pro třetí čtvrtletí snížil na 5,2 % z 9,7 % k 31. březnu a pro celý rok klesl na 8,6 % z 9,2 %, podle údajů společnosti FactSet.

Přibližně 31 společností poskytlo výhled zisku na akcii pro třetí čtvrtletí, který byl pod očekáváním, zatímco 28 jej překonalo, podle údajů společnosti Refinitiv. To vede k poměru záporných a kladných odhadů 1,1, což je mnohem lepší než dlouhodobý průměr 2,5.

Mezitím se smíšený odhad růstu tržeb pro třetí čtvrtletí zvýšil na 9,0 % z 8,5 % a pro celý rok vzrostl na 10,7 % z 8,9 %.

Ne vše je však růžové. Objevily se některé z těchto problémů:

Dodavatelský řetězec

Dodavatelský řetězec zůstal jedním z nejvýznamnějších témat letošní výsledkové sezóny a prakticky každá společnost, která podala zprávu, se o něm zmínila, většinou jako o překážce pro zisk.

U společnosti Caterpillar Inc. , například podle přepisu společnosti FactSet vedení během části konferenčního hovoru s analytiky po zveřejnění výsledků 19krát zmínilo dodavatelský řetězec slovy jako "výzvy", "omezení", "narušení" nebo "tlaky".

"Celková poptávka zůstává zdravá napříč našimi segmenty," řekl v hovoru výkonný ředitel Jim Umpleby. "Prostředí však zůstává náročné především kvůli pokračujícím poruchám v dodavatelském řetězci."

U výrobce nářadí Stanley Black & Decker Inc. , způsobuje dodavatelský řetězec takové potíže, že se společnost rozhodla pro jeho kompletní přepracování v průběhu tří let. V rámci strategie "Vyrábíme tam, kde prodáváme", plánuje společnost přesunout ji blíže k zákazníkům, aby zkrátila dobu inovačního cyklu a dostala aktualizované výrobky na pulty obchodů.

"Jedním z mnoha poučení z pandemie je, že složité a dlouhé dodavatelské řetězce jsou náchylné k narušení a v našem konkrétním případě se dobře neslučují s krátkým cyklem našeho podnikání," řekl podle přepisu společnosti FactSet šéf společnosti Donald Allan Jr. analytikům v rámci hovoru k výsledkům.

"Máte tedy na výběr: udržovat velmi vysokou úroveň zásob kvůli dlouhému dodavatelskému řetězci, nebo mít svůj dodavatelský řetězec blíže k zákazníkům, zvýšit svou pružnost a odolnost, abyste mohli lépe sloužit těmto zákazníkům. Jsme přesvědčeni, že být blíže zákazníkovi je správná odpověď."

Společnost byla těžce zasažena poklesem poptávky, který přišel náhle, když její maloobchodní zákazníci, zasažení vyššími účty za potraviny a plyn, odložili nákup domácích a venkovních nástrojů. Zásoby na konci čtvrtletí činily 6,6 miliardy dolarů, což je asi o 400 milionů dolarů více než v prvním čtvrtletí.

Společnost bude využívat strategické zásobování, prohlubovat vztahy s dodavateli a pomáhat jim optimalizovat dodávky a efektivitu, uvedl Allan. V některých částech svého dodavatelského řetězce bude využívat smluvní výrobu, aby zlepšila náklady a rychlost uvedení na trh.

Současný dodavatelský řetězec vznikl v důsledku organického růstu a akvizic a může být posílen snížením složitosti, odstraněním logistické neefektivity a zvýšením rozsahu výroby.

Společnost má ve své síti přibližně 120 výrobních závodů, uvedl Allan

"Když přemýšlíme o našem dodavatelském řetězci do budoucna ... musíme zjednodušit a konsolidovat naše regionální stopy kolem vysoce výkonných závodů využívajících technologie Průmyslu 4.0. Naším cílem je snížit naši provozní stopu nejméně o 30 % a optimalizovat naši distribuční síť, což může přinést úspory ve výši přibližně 300 milionů dolarů," řekl.

Boom pandemie netrval dlouho

Někteří z největších prvních beneficientů COVID věřili, že pandemie způsobí dramatické a trvalé zrychlení jejich obchodních trendů, a to do té míry, že na těchto předpovědích postavili ambiciózní růstové plány.

V letošní výsledkové sezóně však investoři viděli, že významní miláčci pandemie od těchto tvrzení ustoupili.

Shopify Inc. Například šéf společnosti Tobi Lütke minulý týden ve svém blogovém příspěvku přiznal, že zatímco kdysi si myslel, že díky pandemii bude podíl nákupů v e-shopech na celkových nákupech "trvale skokový", nyní vidí, že se tento podíl "vrací zhruba tam, kde by podle údajů před pandemií měl v tuto chvíli být."

Na chybném odhadu záleží, protože vedení společnosti Shopify se snažilo "rozšířit společnost tak, aby odpovídala" agresivním předpovědím růstu elektronického obchodu, a nyní musí výrazně omezit výdaje, aby se přizpůsobilo nové realitě.

Lütke těsně před zveřejněním výsledků společnosti Shopify oznámil, že společnost zruší 10 % pracovních míst. V následné výsledkové zprávě nápadně chyběl dříve zmíněný cíl reinvestovat všechny dolary z hrubého zisku zpět do podniku.

PayPal Holdings Inc. Výkonný ředitel Dan Schulman tento týden v hovoru k výsledkům své společnosti uvedl, že je "stále trochu mlhavé... pochopit, jak bude vypadat normalizovaný elektronický obchod", ačkoli PayPal "zjevně neviděl nárazový nárůst z pěti let."

Společnost oznámila, že zahájí plán snižování nákladů, který byl investory přijat kladně. Vedení společnosti také naznačilo, že se bude v budoucnu více soustředit na hlavní silné stránky společnosti.

Společnost PayPal ruší svůj plán přidat do konce roku do své platformy obchodování s akciemi, což by mělo snížit regulační zátěž společnosti a umožnit jí vyčlenit více zaměstnanců na větší mise, jako je například pokladna.

Robinhood Markets Inc. , se mezitím připojila ke společnosti Shopify, která kapitulovala před pandemickými předpověďmi, když oznámila vlastní várku propouštění.

"V loňském roce jsme obsadili mnoho našich provozních funkcí za předpokladu, že zvýšená angažovanost maloobchodu, kterou jsme pozorovali na akciových a kryptografických trzích v éře COVID, bude přetrvávat i v roce 2022," uvedl v úterním příspěvku na blogu generální ředitel Vlad Tenov.

Jelikož však obchodní aktivita poklesla, společnost "pracuje s větším počtem zaměstnanců, než bylo vhodné," pokračoval.

Robinhood nakonec zveřejnil své výsledky o den dříve, než se očekávalo, což se shodovalo s blogovým příspěvkem, a výsledky ukázaly postupný pokles o 1,9 milionu měsíčních aktivních uživatelů za čtvrtletí, stejně jako 31% pokles aktiv v péči. Tenov mezitím oznámil, že společnost Robinhood propustí 23 % svých zaměstnanců.

Méně nakupujeme, ale více utrácíme

Dalším poznatkem z výsledků je, že růst příjmů je trochu ošidný. Objevují se totiž náznaky, že zákazníci začínají nakupovat méně, což potvrzuje obavy z předvýnosů, ale ti, kteří nadále nakupují, ve skutečnosti utrácejí více, protože ceny rostou.

Například společnost Starbucks Corp. vykázala ve třetím fiskálním čtvrtletí tržby, které oproti předchozímu roku vzrostly o 8,7 % na 8,15 miliardy dolarů, což je v souladu s konsensem agentury FactSet, zatímco růst tržeb ve stejných prodejnách o 3,0 % překonal očekávání ve výši 2,6 %.

V Severní Americe tržby vyskočily o 13 % na rekordních 6,1 miliardy dolarů, což však zahrnovalo 9% skok v tržbách ve stejných prodejnách a 8% nárůst průměrného lístku, zatímco počet transakcí vzrostl jen o 1 %, i když růst prodejen činil 2 %.

Podle přepisu společnosti FactSet vysvětlila finanční ředitelka Rachel Ruggeriová na konferenčním hovoru s analytiky po zveřejnění výsledků, že za nárůstem průměrné vstupenky stojí "strategické cenové akce", což znamená vyšší ceny, a "silná příloha k potravinám", což znamená, že si více lidí kupuje ke kávě jídlo.

Zvýšené ceny měly větší dopad na společnost United Parcel Service Inc.

Tento gigant v oblasti doručování balíků uvedl, že denní objem balíků v jeho segmentu vnitrostátních balíků v USA klesl o 4,0 %, což bylo způsobeno 8,2% poklesem objemu balíků pro domácnosti. Tržby v tomto segmentu však vzrostly o 7,3 % díky 11,9% nárůstu tržeb za jeden kus.

V zahraničí průměrný denní objem klesl o 4,8 %, ale tržby se zvýšily o 0,7 %, protože průměrné tržby za jeden kus vyskočily o 14,8 %.

A společnost Coca-Cola Co. vykázala v Severní Americe ve druhém čtvrtletí 19% skok v tržbách oproti předchozímu roku, i když objem jednotkových balení vzrostl jen o 2 %. Důvodem je nárůst cen a prodejního mixu o 10 %.

Efekt rozdvojeného spotřebitele

Nejnovější výsledková sezóna nabídla spoustu příkladů toho, jak jsou spotřebitelé tlačeni inflací, rostoucími sazbami a dalšími makroekonomickými tlaky.

Příklad společnost Walmart Inc. , kde vedení minulý měsíc uvedlo, že zákazníky bude možná třeba před nákupem oblečení nalákat na slevy, protože utrácejí tolik za potraviny a benzín.

Nebo se podívejte na společnost AT&T Inc. , která zveřejnila, že některým zákazníkům bezdrátových služeb trvá o něco déle, než zaplatí své účty.

A pak je tu společnost Sprouts Farmers Market Inc. Výkonný ředitel této společnosti Jack Sinclair v červenci upozornil, že spotřebitelé "zmírňují počet třešní, které si koupí", kromě jiných nových potravinových vzorců.

V tomto hospodářském cyklu je stále zřejmější, že bouře ekonomických tlaků ovlivňuje způsob utrácení. Je však také stále zřejmější, že různé ekonomické zátěže nemají na všechny spotřebitele - nebo společnosti - stejný dopad.

"Domníváme se, že finanční zdraví spotřebitelů s nízkou bonitou a bohatých spotřebitelů je značně rozdvojené," napsal minulý měsíc analytik RBC Capital Markets Daniel Perlin.

Šéf společnosti American Express Co. řekl v telefonátu k výsledkům, že on a jeho tým "nadále nevidí žádné významné známky napětí v naší spotřebitelské základně".

Amex se stará o "prémiové" zákazníky napříč spotřebitelskou základnou, malými podniky a firmami, a to je hlavní důvod, proč finanční ředitel Jeff Campbell vidí, že společnost vykazuje dobré výsledky navzdory makroekonomickým obavám v jiných částech trhu.

Dále pro MarketWatch uvedl, že úvěrové výsledky společnosti těží z "likvidity, která byla v posledních několika letech napumpována do ekonomiky".

Starbucks Corp. také poukázal na své "prémiové" zaměření při diskusi o dopadu - nebo jeho absenci - inflačních tlaků na tržby.

"Je nesmírně důležité, abyste všichni pochopili, že v současné době nepozorujeme žádné měřitelné snížení výdajů zákazníků ani žádné důkazy o tom, že by zákazníci obchodovali dolů," uvedl šéf společnosti Howard Schultz v rámci hovoru k výsledkům hospodaření. Jedním z faktorů, které k tomu podle něj přispívají, je "prémiový charakter naší nabídky nápojů a jídel".

Nadšení společností Amex a Starbucks kontrastovalo s méně optimistickými tóny jiných hovorů o výsledcích hospodaření v posledních několika týdnech.

U společnosti Aaron's Company Inc. , která se zabývá maloobchodním prodejem na leasing se zaměřením na kategorie, jako je nábytek a spotřebiče, se "poptávka zákazníků a platební aktivita v průběhu čtvrtletí postupně zhoršovaly," sdělil generální ředitel Douglas Lindsay. Upozornil na "značný finanční tlak na zákazníky s nižšími příjmy, které obsluhujeme".

Newell Brands Inc. se připravovala na makro dopady, ale generální ředitel Ravichandra Saligram uvedl, že pokles poptávky v souvislosti s tlakem na zákazníky s nižšími příjmy byl "akutnější, než se původně předpokládalo", a to v oblasti bytových vůní. Společnost vlastní značky Yankee Candle a Chesapeake Bay Candle.

A McDonald's Co. si všiml, že "zákazníci, a to zejména zákazníci s nižšími příjmy", "[přecházejí] na cenově výhodnější nabídky a méně kombinovaných jídel", sdělil finanční ředitel Kevin Ozan.

Pokud je pro McDonald's nějaká útěcha, je to, že společnost současně těží z jiné části cyklu "přechodu na nižší ceny". Výkonný ředitel Christopher Kempczinski poznamenal, že někteří spotřebitelé se přesouvají k McDonald's, protože inflační tlaky je drží mimo fast-casual podniky.

Zdroje: marketwatch.com, Unsplash

Podobné články