Akcie Fordu klesají kvůli nedostatku dílů. Je čas nakupovat?

Automobilka má desítky tisíc vozů, které čekají na klíčové komponenty. Akcie společnosti Ford Motor (F -12,32 %) se v úterý propadly do hlubokého příkopu poté, co automobilka varovala, že problémy v dodavatelském řetězci se projeví na výsledcích za aktuální čtvrtletí.

Automobilka má desítky tisíc vozů, které čekají na klíčové komponenty.

Akcie společnosti Ford Motor (F -12,32 %) se v úterý propadly do hlubokého příkopu poté, co automobilka varovala, že problémy v dodavatelském řetězci se projeví na výsledcích za aktuální čtvrtletí.

Ford není zdaleka sám, kdo varuje před dopady náročné globální ekonomiky, a automobilka je i nadále přesvědčena, že problémy jsou dočasné. Ford však uvedl, že očekává, že na konci čtvrtletí budou na jeho pozemcích stát tisíce většinou hotových vozů, které čekají na klíčové díly, což bude společnost stát miliardy dolarů za zpožděné prodeje.

S úterním poklesem se akcie společnosti propadly o více než 45 % oproti svým letošním maximům. Ford se v současné době pohybuje na obtížném úseku dálnice. Pro dlouhodobě zaměřené investory však existuje důvod věřit, že akcie Fordu nejsou žádným citronem.

Nedostatek čipů si vybírá svou daň

Sestavení moderního automobilu je složitý úkol. Průměrné nové auto má zhruba 30 000 dílů, včetně více než 1 200 mikročipů. Pokud dojde k výpadku dodávek jen několika z těchto dílů, může to způsobit ucpání celé montážní linky.

Přesně takovou situaci popsal Ford v aktuálním sdělení, které bylo zveřejněno po pondělním uzavření trhů. Ford uvádí, že na konci třetího čtvrtletí očekává, že bude mít v zásobách přibližně 40 000 až 45 000 vozů, kterým chybí určité díly, jichž je v současné době nedostatek. A bohužel vozidla, která uvízla v čekárně na náhradní díly, jsou více žádané a vysoce maržové modely nákladních automobilů a SUV.

Ford uvedl, že zpoždění přesunou část tržeb, a tedy i čistého zisku, do čtvrtého čtvrtletí. Automobilka se také potýká s dopadem inflace a upozorňuje, že náklady na dodávky v aktuálním čtvrtletí budou zhruba o 1 miliardu dolarů vyšší, než je plánováno. Celkově Ford očekává, že upravený zisk před úroky a zdaněním za třetí čtvrtletí klesne v rozmezí 1,4 až 1,7 miliardy dolarů, což je výrazně méně než 3,7 miliardy dolarů, které Ford vydělal v minulém čtvrtletí.

Jsou lepší časy hned za rohem?

Zprávy nebyly jen špatné. Ford zopakoval svůj celoroční výhled zisku ve výši 11,5 až 12,5 miliardy dolarů, což znamená, že skutečně očekává, že prodeje, které je nucen v tomto čtvrtletí vynechat, dožene ve čtvrtém čtvrtletí.

V širším měřítku je povzbudivé, že Ford naznačuje, že poptávka zůstává stabilní navzdory rozkolísaným ekonomickým podmínkám. Kampaň Federálního rezervního systému v boji proti inflaci pomocí vyšších úrokových sazeb hrozí ochlazením výdajů za velké položky, jako jsou automobily, a někteří investoři se obávají, že kombinace vyšších výpůjčních sazeb a toho, že spotřebitelé budou muset více utrácet za základní potřeby domácností, jako jsou potraviny a nájemné, se v následujících čtvrtletích podepíše na prodejích automobilů.

To se stále může stát, ale přinejmenším prozatím je problémem Fordu udržet krok s poptávkou, nikoliv najít kupce pro své vozy. Automobilka uvedla, že 26. října oznámí kompletní výsledky za třetí čtvrtletí a "poskytne více informací o očekávání celoročních výsledků".

Je čas na nákup akcií Fordu?

Potíže společnosti Ford by neměly být úplným překvapením. Na začátku letošního roku automobilka dočasně zastavila výrobu v některých závodech kvůli omezeným dodávkám a v jednu chvíli dodávala některá SUV bez určitých nekritických čipů s tím, že je plánuje přidat později, až budou k dispozici. A arcikonkurent Fordu General Motors (GM -5,63 %) v červenci uvedl, že má na skladě 95 000 vozů, které nemůže prodávat, dokud nebudou dodány určité polovodiče.

Ale analytici vesměs očekávali, že se omezení dodávek zmírní ve druhé polovině roku, a oznámení Fordu, když už nic jiného, je pro investory varováním, že ještě nejsme z nejhoršího venku. Vzhledem k tomu, že Fed ještě zdaleka neskončil se zvyšováním úrokových sazeb a že zvyšování sazeb představuje hrozbu pro poptávku, existuje riziko, že v době, kdy bude mít Ford k dispozici díly potřebné k hromadné výrobě svých nejoblíbenějších vozů, bude poptávka po těchto vozech nižší.

Vždy se jednalo o cyklický byznys a Ford by nakonec mohl kvůli problémům s dodavatelským řetězcem přijít o zbytky vzestupného cyklu.

Dlouhodobým investorům se však může hodně líbit. Ford je na začátku transformace od spalovacích motorů k elektromobilům a zaznamenal první úspěchy s elektrickými nabídkami, včetně modelů F-150 Lightning a Mustang Mach-E. Společnost má dobrou pozici, aby zvládla případné makroekonomické protivětry v budoucnu a zároveň investovala do své budoucnosti, protože má v rozvaze téměř 30 miliard dolarů v hotovosti.

Ford zjevně narazil na rychlostní výkyv a v závislosti na tom, jak rychle se normalizují dodavatelské řetězce, může trvat nějakou dobu, než akcie zrychlí do rychlého pruhu. Akcie se však nyní obchodují pod pětinásobkem zisku a investoři, kteří mají v plánu získat dividendu s výnosem přes 4 %, si budou muset na pokles počkat.

Konečný úspěch společnosti Ford bude záviset na tom, jak zvládne tento přechod na elektromobily, a ne na nějakém krátkodobém výpadku v dodavatelském řetězci. Pro investory, kteří věří, že transformace společnosti bude úspěšná, vypadá výprodej akcií jako příležitost k nákupu.

Zdroje: fool.com, Unsplash.com

Nejnovější články