Akcie Snap jsou teď mnohem zajímavější

Foto: Unsplash

Akcie Snap jsou teď mnohem zajímavější

Potřebné snížení nákladů otevře cestu ke zvýšení ziskovosti.

Akcie mateřské společnosti Snapchat se od svého maxima v září loňského roku propadly o téměř 90 % a pokračují tak v kolísavé sérii od svého vstupu na burzu v roce 2017. Společnost působící v oblasti sociálních médií se v poslední době potýká s problémy, protože po pandemickém boomu náhle poklesl růst tržeb. Vedení společnosti to svádí na makroekonomické problémy a zpomalení růstu tržeb zaznamenala i většina jejích kolegů.

Snap má však plán, jak akcie nasměrovat správným směrem, a ve středeční aktualizaci pro investory oznámil řadu změn, které mají snížit náklady a nasměrovat společnost na cestu k růstu zisku. Mezi tyto kroky patří především snížení počtu zaměstnanců o 20 %.

Společnost také snižuje režijní náklady, jako jsou nemovitosti. Snižuje výdaje na marketing, více se spoléhá na organický marketing a bude se nadále zaměřovat na zefektivnění nákladů na infrastrukturu. Celkově očekává, že sníží roční peněžní výdaje o 500 milionů dolarů.

Management společnosti také uvedl, že tržby od počátku čtvrtletí vzrostly o 8 %.

Investoři na tuto zprávu reagovali příznivě a akcie společnosti ve středu ráno vzrostly až o 12 %.

Problém společnosti Snap s výdaji

Snap byl po celou dobu své historie akcií bojovým polem, což je zřejmé jak v případě býků, tak medvědů. Jako jedna z mála mainstreamových platforem sociálních médií má Snap velký potenciál růstu. Její uživatelská základna stále roste a digitální reklama je v měřítku vysoce zisková, jak ukázaly podniky jako Meta Platforms a Google (součást Alphabetu). Investuje také do technologie rozšířené reality prostřednictvím produktů, jako je Lens Studio a Spectacles, s dlouhodobým cílem stát se lídrem v oblasti rozšířené reality.

Snap však také trápí rozsáhlé ztráty a nadměrné ředění akcií, protože vynakládá velké prostředky na odměňování formou akcií. Za poslední čtyři čtvrtletí prodělala 831 milionů dolarů na bázi GAAP, ale její upravený zisk EBITDA ve stejném období činil 573 milionů dolarů. Rozdíl mezi těmito dvěma čísly tvoří z velké části kompenzace na základě akcií.

Stejně jako jiné technologické společnosti si i Snap v současném tržním prostředí zřejmě uvědomil, že jeho provozní struktura se nafoukla. Snižování nákladů a propouštění sice může mít určitý dopad na dlouhodobý růst společnosti, ale v tuto chvíli je pro ni lepší zaměřit se na své hlavní silné stránky. Snížení nákladů o 500 milionů dolarů umožní společnosti dosáhnout výrazně vyšší ziskovosti a ukazuje, že vedení to s dosahováním ziskového růstu myslí vážně.

Větší otázkou pro investory do společnosti Snap je, jak bude podnik vypadat za další přibližně rok, protože je velká pravděpodobnost, že současná cena akcií a jejich pomalý růst tržeb budou opět pomíjivé. Stejně jako ostatní akcie sociálních médií i společnost Snap zaznamenala zpomalení růstu, protože inzerenti omezují výdaje. Také program společnosti Apple pro sledování reklamy - transparentnost - ztížil platformám, jako je Snapchat, cílení reklamy a měření výkonu, což znamená, že je pro ně obtížnější poskytovat hodnotu pro zadavatele reklamy.

Za další rok však tyto protivětry pravděpodobně odezní a stabilní růst počtu uživatelů Snapu by měl investory ujistit, že růst příjmů se opět zrychlí. Počet denních aktivních uživatelů se ve druhém čtvrtletí zvýšil o 18 % na 347 milionů a růst počtu uživatelů zůstal silný i na sekvenční bázi.

V aktualizaci společnost Snap sdílela graf, který ukazuje, že její průměrný příjem na uživatele (ARPU) se na základě stáří společnosti pohybuje po podobné trajektorii jako u Facebooku. To sice nezaručuje, že Snap dosáhne současné úrovně ARPU Facebooku, ale je to známka jeho potenciálu a jeho ARPU by měl růst, jak se inzerenti s platformou budou více seznamovat.

Snap je obtížně ocenitelná společnost, protože její ukazatele ziskovosti se pohybují všude možně, podle toho, co si vyberete, a růst jejích příjmů byl v průběhu její historie nestálý. Přesto jsou její akcie při poměru ceny k tržbám 4 dobře oceněny, pokud se jí podaří realizovat plán snižování nákladů a dosáhnout ziskového růstu. Možná to bude trvat několik čtvrtletí, než to zjistíme, ale je snadné si představit, že dnešní cena bude v nepříliš vzdálené budoucnosti vypadat jako výhodná koupě.

Zdroje: fool.com, Unsplash

Podobné články