Autor: Filip Kejval

Akcie společnosti Alibaba po překonání zisku vzrostly o téměř 2 %, ale poprvé v historii vykázaly nulový růst tržeb

Společnost Alibaba ve čtvrtek oznámila zisk za první fiskální čtvrtletí, který překonal očekávání, a její akcie tak vzrostly.

Společnost Alibaba ve čtvrtek oznámila zisk za první fiskální čtvrtletí, který překonal očekávání, a její akcie tak vzrostly.

Akcie čínského giganta v oblasti elektronického obchodování kótované v USA vyskočily až o 6 % a seanci uzavřely o 1,8 % výše.

Přestože Alibaba překonala odhady, je to poprvé v historii společnosti, kdy vykázala nulový růst.

V tomto čtvrtletí čelila společnost Alibaba řadě nepříznivých faktorů, včetně obnovení Covidu v Číně, které vedlo k uzavření velkých měst, jako je finanční metropole Šanghaj. To vedlo k pomalému růstu čínské ekonomiky ve druhém čtvrtletí roku.

Jakmile se však města na přelomu května a června dostala z režimu výluky, začal se růst zrychlovat.

"Po relativně pomalém dubnu a květnu jsme v červnu zaznamenali známky oživení napříč našimi podniky," uvedl v tiskové zprávě Daniel Zhang, generální ředitel společnosti Alibaba.

Obr v oblasti elektronického obchodování mezitím nadále čelí přísnému regulačnímu prostředí poté, co Peking více než rok a půl potlačoval domácí technologický sektor.

Ačkoli společnost Alibaba zažila těžké čtvrtletí, analytici očekávají, že v nadcházejících měsících se růst zrychlí.

Tržby největšího podniku Alibaba, čínské obchodní divize, která zahrnuje populární tržiště Taobao, se meziročně snížily o 1 % na 141,93 miliardy jüanů. To bylo způsobeno zejména 10% poklesem příjmů ze správy zákazníků. CMR jsou příjmy, které Alibaba získává ze služeb, jako je marketing, které společnost prodává obchodníkům na svých platformách pro elektronické obchodování Taobao a Tmall.

Společnost Alibaba uvedla, že CMR se snížil, protože celkový prodej fyzického zboží online na jejích platformách Taobao a Tmall meziročně poklesl "o střední jednociferné číslo" a došlo ke zvýšenému počtu zrušených objednávek a "omezení, která vedla k narušení dodavatelského řetězce a logistiky v dubnu a většině května".

V červnu Alibaba uvedla, že zaznamenala oživení tzv. hrubého objemu zboží (GMV) díky zlepšení logistiky a každoročnímu nákupnímu festivalu, který v Číně vrcholí v červnu. GMV je měřítkem prodejů uskutečněných prostřednictvím platforem společnosti Alibaba, ale nerovná se přímo tržbám. V rámci této nákupní akce nabízejí hráči v oblasti elektronického obchodování zákazníkům masivní slevy.

Alibaba se v rámci svého čínského obchodu snaží také rozšířit příjmy a počet uživatelů své slevové platformy Taobao Deals a služby Taocaicai zaměřené na prodej potravin a čerstvých potravin. Společnost se sídlem v Chang-čou vidí v těchto novějších podnicích způsob, jak přilákat méně majetné zákazníky v menších čínských městech.

Investoři sledují, zda Alibaba dokáže udržet své náklady pod kontrolou a zároveň tyto podniky rozvíjet. Alibaba uvedla, že Taobao Deals "výrazně snížila ztráty v meziročním i mezičtvrtletním srovnání díky optimalizaci výdajů na získávání uživatelů a zlepšení průměrných výdajů aktivních spotřebitelů". Společnost nezveřejnila ztráty společnosti Taobao Deals.

Společnost Alibaba uvedla, že v červnovém čtvrtletí vzrostly GMV společnosti Taocaicai meziročně o více než 200 %, zatímco její ztráty "ve srovnání se stejným čtvrtletím loňského roku mírně vzrostly".

Toby Xu, finanční ředitel společnosti Alibaba, během hovoru s analytiky uvedl, že se společnost bude v nadcházejících čtvrtletích nadále zaměřovat na "optimalizaci a kontrolu nákladů". Xu uvedl, že Alibaba se snaží najít rovnováhu mezi kontrolou nákladů a pokračováním "důležitých investic" pro dlouhodobý růst.

Ačkoli cloud computing tvoří pouze 9 % celkových příjmů společnosti Alibaba, je považován za důležitou součást budoucího růstu a ziskovosti společnosti.

Společnost Alibaba vykázala v červnovém čtvrtletí tržby z cloud computingu ve výši 17,68 miliardy jüanů, což představuje meziroční nárůst o 10 %. V porovnání s březnovým meziročním růstem tržeb o 12 % a 29% nárůstem ve stejném období loňského roku se však jedná o zpomalení.

Cloudovou divizi společnosti poškodila ztráta významného zákazníka a také zásahy čínské vlády proti odvětvím, jako je online vzdělávání, která využívala produkty společnosti Alibaba.

Společnost Alibaba však uvedla, že nárůst příjmů z cloudu odráží "oživení celkového růstu neinternetových odvětví, které je taženo finančními službami, veřejnými službami a telekomunikacemi".

Zdroje: cnbc.com, Unsplash.com

Nejnovější články