Autor: Radka Guzi

Akcie společnosti Alibaba klesly o 11%

Společnost Alibaba se potýká s ekonomickým zpomalením Číny a s novou regulací, která má zásadní vliv také na její akcie.

Na poklesu akcií společnosti Alibaba se podepsaly čínské zásahy ovlivňující technologický průmysl a nové regulace například v ochraně dat. Výsledkem těchto regulací byla nízká očekávání, která se projevila ve zprávě o zisku za druhé čtvrtletí. Podle analytiků se očekávalo, že to bude pro Alibabu velmi náročné čtvrtletí, jakožto pro velkou e-commerce společnost.

Alibaba nenaplnila očekávané příjmy a zisky za zářijové čtvrtletí, protože se potýkala kromě zmíněné regulace také se zpomalujícím ekonomickým růstem v Číně.

Společnost Alibaba v číslech

Příjmy společnosti Alibaba ve druhém fiskálním čtvrtletí byly 200,69 miliard juanů (31,4 miliard USD), odhadovalo se ovšem 204,93 miliard juanů, což je 29 % meziroční nárůst. EPS, výnos na akci, byl 11,20 juanů oproti očekávanému 12,36 juanů, jedná se tedy o 38 % meziroční pokles.

Pro aktuální fiskální rok společnost Alibaba snížila odhad tržeb. Původně společnost kalkulovala s meziročním nárůstem tržeb o 29,5 % (930 miliard juanů), po jeho snížení počítá s meziročním růstem mezi 20-23 %. Hlavní obchodní činnost společnosti Alibaba zaznamenala meziroční nárůst tržeb o 31 % na 171,17 miliardy juanů, což také nesplnilo očekávání.

Akcie společnosti Alibaba kótované v USA ve čtvrtek 18. listopadu 2021 klesy o 11,1 %.

Nejen zpomalení čínské ekonomiky a nová regulace ztížila společnosti Alibaba celkovou situaci. Alibaba byla také vyšetřovaná antimonopolním úřadem a v dubnu dostala pokutu ve výši 2,8 miliard dolarů.

Hlavní obchodní činnost společnosti Alibaba zaznamenala meziroční nárůst tržeb o 31 % na 171,17 miliardy juanů, což opět nesplnilo dané očekávání.

Příjmy ze správy zákazníků neboli CMR představují největší část tržeb společnosti Alibaba. CMR jsou příjmy, které Alibaba získává ze služeb, jako je marketing, které společnost nabízí obchodníkům na svých platformách elektronického obchodu Taobao a Tmall. CMR meziročně vzrostlo jen o 3 %. Alibaba uvedla, že to bylo způsobeno pomalým růstem tržeb na její platformě.

Alibaba čelí intenzivní konkurenci ze strany svého rivala JD.com, ale také novějších hráčů, jako je Pinduoduo, a dokonce i společností sociálních médií, jako je ByteDance, kde je vlastníkem TikTok.

Alibaba uvedla, že EBITDA, neboli zisk před úroky, daněmi, odpisy a amortizací, v září meziročně klesl o 27 % na 34,84 miliardy, především díky větším investicím do nových podniků. Přičemž EBITDA je jedním z měřítek ziskovosti.

Výhled do budoucna

Začátkem tohoto roku vedení oznámilo, že bude více investovat do některých svých začínajících podniků, jako je slevová aplikace Taobao Deals a její služba pro rozvoz jídla Ele.me. Prostřednictvím některých z těchto služeb se Alibaba také snaží pronásledovat zákazníky v menších čínských městech. Alibaba bude nadále investovat do tří strategických pilířů domácí spotřeby, globalizace a cloud computingu.

Cloud computing, další oblast bedlivě sledovaná investory, vzrostla meziročně o 33 % na 20 miliard juanů. Upravený EBITA pro tento segment byl 396 milionů juanů oproti ztrátě 567 milionů juanů ve stejném období loňského roku.

Zdroje

cnbc.com

freepik.com

 

Nejnovější články