Foto: Unsplash

Čínští spotřebitelé loni utratili za luxusní zboží 73,6 miliardy dolarů

Čínští spotřebitelé utrácejí stále více za luxusní zboží. Nebrání jim v tom ani omezení ohledně cestování související s pandemií, uvedla poradenská společnost Bain & Company ve své výroční zprávě o luxusním sektoru.

Prodej osobního luxusního zboží v pevninské Číně vzrostl v roce 2021 o 36 % na 471 miliard juanů (73,59 miliardy dolarů) oproti předchozímu roku, podle odhadů společnosti Bain. To je pro představu více než dvojnásobek 234 miliard jüanů utracených za luxusní zboží v roce 2019, před pandemií.

Růst prodeje luxusního zboží přichází navzdory celkovému propadu čínských maloobchodních tržeb od začátku pandemie v roce 2020. Údaje také odrážejí růst čínského domácího trhu jako destinace pro mezinárodní značky.

Podíl pevninské Číny na celosvětovém trhu s luxusním zbožím vzrostl v roce 2021 na přibližně 21 %, což je nárůst ze zhruba 20 % v roce 2020, uvádí Bain.

„Předpokládáme, že tento růst bude pokračovat, čímž zemi nasměrujeme k tomu, aby se do roku 2025 stala největším světovým trhem s luxusním zbožím – bez ohledu na budoucí vzorce mezinárodního cestování,“ uvádí zpráva.

„Čína zůstává nejlepším spotřebitelským příběhem na světě,“ uvedli analytici z Bainu a poukázali na rostoucí střední třídu v zemi.  "Průměrný nárůst disponibilního příjmu zůstává vyšší než inflace."

Prodej koženého zboží vzrostl asi o 60 % a byl nejrychleji rostoucí kategorií, následovaný zhruba 40 % růstem v oblasti módy a životního stylu.

Hlavním hnacím motorem pro místní luxusní trh je růst bezcelních obchodů v Hainanu, ostrovní provincii v jižní Číně. V posledních dvou letech zde nová vládní politika snížila daně a zavedla další vstřícná opatření k podnikání. Podporuje to, které je zaměřené na přeměnu regionu v přístav volného obchodu a centrum mezinárodní spotřeby.

Prodej luxusního zboží v obchodech Hainan vykázal v roce 2021 roční růst o 85 % – dosáhl tak 60 miliard juanů – po 122 % meziročním nárůstu v roce 2020, uvádí Bain. Prodejny v loňském roce představovaly 13 % trhu osobního luxusního zboží v pevninské Číně.

Analytici z Bainu však uvedli, že největší hnací silou úspěchu Hainanu bez cla byly prudké slevy, které přesahovaly daňové úspory.

Analytici The Economist Intelligence Unit očekávají, že nová vládní politika pomůže čínskému domácímu bezcelnímu trhu v letech 2021 až 2025 téměř zčtyřnásobit na 258 miliard juanů a to otevřením nových bezcelních obchodů ve velkých čínských městech, jako je Peking, Tianjin a Šanghaj.

To však závisí na tom, zda čínské úřady uvolní omezení na mezinárodní cestování a kvóty na bezcelní nákup.

„Bezcelní trh v Hainanu stále zaostává, pokud jde o sortiment a cenovou konkurenceschopnost, zejména u produktů střední až vyšší třídy,“ uvedli analytici.

 

Zdroje: cnbc.com; unsplash 

Podobné články