Autor: Adam Spáčil

Elon Musk říká, že Tesla není "odměňována" za životy zachráněné její technologií Autopilot, ale naopak je "obviňována" za ty, které nezachrání

Společnost Tesla sice razí cestu autonomním elektromobilům v automobilovém průmyslu, ale i tak se na ni snáší kritika kvůli selhání této technologie.

Společnost Tesla sice razí cestu autonomním elektromobilům v automobilovém průmyslu, ale i tak se na ni snáší kritika kvůli selhání této technologie.

Elon Musk, který byl nedávno vyhlášen osobností roku 2021 časopisu Time, se sešel s šéfredaktorem časopisu Time a generálním ředitelem Edwardem Felsenthalem, aby pohovořil o své práci, včetně zvýšené kontroly nehod způsobených samořídicí technologií společnosti.

"Na začátku našeho úsilí o autonomii mi někdo řekl: i když zachráníte 90 % životů, těch 10 %, které nezachráníte, vás zažaluje," řekl Musk v rozhovoru pro časopis Time a poznamenal, že vidí, jak se schopnosti samořízených vozidel Tesla měsíc od měsíce zlepšují.

Pokračoval: "Myslím, že je to jedna z těch věcí, kdy nebudete nutně odměněni za životy, které zachráníte, ale rozhodně budete obviňováni za životy, které nezachráníte."

Musk se vyjádřil v době, kdy Tesla stále čelí právním problémům kvůli své technologii autonomního řízení, která byla od roku 2018 spojena s 12 nehodami. Někteří řidiči Tesly podávají žaloby kvůli smrtelným nehodám, zatímco jiní usilují o právní kroky proti společnosti za údajně zkreslené informace a používání klamavého marketingu pro její služby Autopilot a plně samořízené řízení.

V rozhovoru pro Financial Times, které Muska zvolily osobností roku 2021, Musk uvedl, že věří, že nezavdal příčinu k omylu a neohrozil bezpečnost majitelů Tesly díky technologii samořízení.

"Myslím, že na této planetě není generální ředitel, kterému by na bezpečnosti záleželo více než mně," řekl Musk listu Financial Times.

Musk podle svých slov intenzivně prosazoval vývoj Autopilota, který podle jeho slov může zefektivnit řízení a zachránit miliony životů ročně. Po aktivaci je technologie samočinného řízení společnosti Tesla navržena tak, aby sledovala okolní prostředí, udržovala vůz ve svém jízdním pruhu a v bezpečné vzdálenosti od ostatních vozů.

Podle společnosti neřídí auto samo a stále vyžaduje plnou pozornost řidiče, aby se vyhnul nehodě.

Ve druhém čtvrtletí roku 2021 zaznamenala společnost jednu nehodu na každých 4,41 milionu kilometrů ujetých s využitím technologie Autopilot, zatímco podle zprávy o bezpečnosti vozidel Tesla připadá jedna nehoda na každých 1,2 milionu kilometrů ujetých vozem Tesla bez technologie Autopilot.

V srpnu začal Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) vyšetřovat 765 000 vozů Tesla vyrobených od roku 2014 poté, co software plně samořídícího systému způsobil 11 nehod, při nichž byla zraněna vozidla záchranné služby, přičemž jeden člověk zemřel a 17 dalších bylo zraněno.

Podle dopisů zaslaných společnosti Tesla v září požádal NHTSA o více informací o dohodách o mlčenlivosti s majiteli vozidel a požádal společnost Tesla o stažení vozidel, pokud je k odstranění bezpečnostní závady nutná aktualizace softwaru. Tesla krátce po zahájení vyšetřování aktualizovala systém Autopilot ve snaze problémy vyřešit.

Deník New York Times na začátku letošního roku informoval, že Musk v roce 2015 během vývoje programu vynadal manažerovi společnosti Tesla, který navrhl zavedení systému pro sledování poruch Autopilota. Systém by zahrnoval počítačový čip a další hardware jako bezpečnostní opatření, ale Musk podle Timesů prohlásil, že by to zpomalilo postup vývoje Autopilota.

Společnost Tesla na žádost o komentář serveru Insider okamžitě neodpověděla.

Zdroje: businessinsider.com, Unsplash.com

Nejnovější články