Foto: Unsplash

Jak Disney málem koupilo UFC

V roce 2016, předtím než Ultimate Fighting Championship prodala za 4 miliardy dolarů společnosti, která se později stala Endeavor Group, byla liga smíšených bojových umění téměř převzata společností Disney za o něco vyšší částku.

Podle lidí obeznámených s touto záležitostí jednaly společnosti Disney a UFC o širokých podmínkách dohody, v níž by zábavní gigant získal společnost bojových sportů za přibližně 4,3 miliardy dolarů. Společnost Disney, která vlastní většinu sportovní vysílací sítě ESPN, si s myšlenkou na koupi sportovních lig pohrává již několik let, uvedl jeden z nich.

Tehdejší generální ředitel společnosti Disney Bob Iger byl vzorovým manažerem pro brilantní akvizice duševního vlastnictví, když koupil společnosti Pixar, Lucasfilm a Marvel. Nakonec Iger dohodu s UFC zrušil. Měl pocit, že krvavá a násilná značka UFC se neslučuje s rodinnou společností Disney, uvedli lidé, kteří si nepřáli být jmenováni, protože jednání byla soukromá.

Mluvčí společnosti Disney se k tomu bezprostředně nevyjádřil. O dva roky později zaplatila společnost ESPN patřící společnosti Disney za televizní práva UFC 1,5 miliardy dolarů v rámci pětileté smlouvy. Podle generálního ředitele UFC Dany Whitea tato dohoda okamžitě zvýšila hodnotu UFC na 7 miliard dolarů. Společnost ESPN+ patřící společnosti Disney také podepsala smlouvu na vysílání zápasů UFC v hodnotě 150 milionů dolarů ročně, která vyprší v roce 2025. 

Pokud ESPN práva na UFC obnoví, Disney zaplatí na licenčních poplatcích mnohem více než 4,3 miliardy dolarů, které by zaplatil v roce 2016. Poplatky za práva na vysílání populárních sportovních přenosů nadále rychle rostou, protože představují jedinečné příležitosti pro inzerenty v oblasti živého vysílání a přitahují poměrně velké množství diváků.

Díky tomuto kalkulu se profesionální sportovní a zábavní ligy, jako jsou UFC, NASCAR, Formule 1 a WWE, staly potenciálně atraktivním cílem pro streamovací společnosti jako způsob, jak kontrolovat stále rostoucí poplatky za práva na hodnotné živé vysílání, které stále přitahuje peníze z reklamy.

"Společnost Disney by byla mnohem chytřejší, kdyby UFC koupila, než aby utratila tolik peněz za licence," řekl analytik společnosti LightShed Rich Greenfield. "Nyní se náklady výrazně zvyšují. Vlastnictví ligy dává smysl."

Ačkoli je to vzácné, že se něco prodává, éra streamování pravděpodobně učinila sportovní ligy žádanějšími akvizičními cíli, protože soupeři hledají exkluzivní obsah, aby získali konkurenční výhodu. Vlastnictví ligy namísto spoléhání se na víceleté obnovování licencí, které vede k opakovaným nabídkovým válkám, může upevnit značku a snížit odliv předplatitelů.

Zdroj: cnbc.com, Unsplash

Podobné články