Další krize v lodní dopravě se objevuje na základě obav z nemoci COVID-19 v jižní Číně

Prvně to byl kritický nedostatek přepravních kontejnerů kvůli pandemii. Poté přišla blokace průplavu Suez. Teď ohrožuje dodavatelský řetězec nemoc COVID-19 na jihu Číny.

Prvně to byl kritický nedostatek přepravních kontejnerů kvůli pandemii. Poté přišla blokace průplavu Suez.

Teď se podnikatelé a spotřebitelé opět připravují na další krizi v lodní dopravě. Důvodem je propuknutí vlny pandemie na jihu Číny. Místní úřady byly nuceny uzavřít okresy a podniky. To narušuje páce v přístavech a způsobuje zpoždění dodávek, což opět zvedá ceny.

Globální dodavatelský řetězec je opět ohrožen

Když se koncem loňského roku různé části světa začaly zotavovat z pandemie, došlo k nákupnímu boomu, který vedl ke kritickému nedostatku přepravních kontejnerů. To způsobilo masivní prodlevy v dodávání zboží z Číny do ostatních částí světa. Tím se zvedly ceny jak pro podnikatele, tak pro zákazníky.

Poté jedna z největších kontejnerových lodí na světě, loď Ever Given, zůstala zaseklá v Suezském průplavu a znemožnila ostatním lodím proplout touto zásadní obchodní cestou téměř na celý týden. Pro představu, asi 12 % světového zboží prochází Suezským průplavem, kterým propluje průměrně více než 50 lodí denně.

Tento incident vyvolal celosvětovou lodní krizi a stál v mezinárodním obchodě až 9 miliard dolarů denně. To je téměř 189 miliard českých korun.

Krize v jižní Číně nyní opět narušuje globální dodavatelský řetězec.

„Očekávejte nedostatek a vyprodání zásob všech produktů asijské výroby“ řekl J. P. Wiggins, viceprezident pro firemní rozvoj v přepravní softwarové společnosti 3GTMS.

Přepravní náklady vysoké na maximum

Vysoké náklady na dopravu jsou přímé důsledky krize.

„Mnoho malých a středních dopravců se rozčiluje, protože náklady na dopravu překračují marže produktů, které se snaží přepravit.“ Řekl Brian Glick, zakladatel a ředitel společnosti vlastnící platformu pro integraci dodavatelského řetězce Chain.io. „Přepravní náklady jsou vyšší než kdy předtím, s anekdotickými cenovými nabídkami, které přechází na pěti až desetinásobek historických norem. Prolomili jsme tolik cenových mezí, že už nikdo nemůže říci, kde to vyvrcholí.“

Wiggins varoval, že sazby „divoce kolísají“, a doporučil přepravcům, aby plánovali utrácet dvakrát tolik, protože není jasné, kam to bude směřovat.

Shehrina Kamal, viceprezidentka společnosti Everstream Analytics, řekla, že přepravci, kteří si zpoždění nemohou dovolit, se budou muset snažit přejít z námořní přepravy na přepravu leteckou. Tím se opět zvýší náklady.

Dominový efekt

Podle Kamal čekací doby na zakotvení plavidel v mezinárodním kontejnerovém terminálu Yantian v Šen-čenu „vyletěly“ z průměrné čekací doby 0,5 dne na 16 dní.

Nevyřízené položky budou mít efekt i na ostatní přístavy.

Problémy v okolních přístavech se již hromadí, protože se lodě začínají odklánět. Přístav Nansha v Kantonu, který je pátý největší na světě podle objemu kontejnerů, zažívá přílivy nákladu v důsledku odklonů. Přetížení a zpoždění plavidel se očekává na další dva týdny — pokud ne i více, řekla Kamal.

Obavy z inflace

Mimo pevninskou Čínu byl ovlivněn také přístav ve finančním centru Hongkongu.

Kamal řekla, že mezistátní přeprava zde byla umožněna skrze nákladní auta. Místní úřady ale nedávno zpřísnily opatření skrze pandemii. To znamená, že všechna nákladní auta, která cestují skrze hranice, musí být mimo jiná opatření také zdezinfikována, což pravděpodobně způsobí zpoždění pohybu zboží a celkového zpracování nákladu.

„Ve spojení s pandemií v ekonomikách Indie a jihovýchodní Asie… zvyšování cen komodit a nákladů přepravy zboží, takový nárust případů nemocných covidem v provincii Kuang-tung, to vše by mohlo přispět ke zvýšení inflace v ostatních zemích.“ Řekl Zhang ze společnosti Pinpoint Asset Management.

Zdroje: cnbc.com, unsplash.com

Nejnovější články