Autor: Filip Kejval

Lepší nákup: Amazon vs. Alibaba

Který e-commerce a cloudový gigant je lepší investicí? Amazon (AMZN -4,15 %) a Alibaba (BABA -8,13 %) mohou zpočátku vypadat velmi podobně.

Který e-commerce a cloudový gigant je lepší investicí?

Amazon (AMZN) a Alibaba (BABA) mohou zpočátku vypadat velmi podobně. Obě společnosti jsou lídry v oblasti elektronického obchodování, kteří jako svůj sekundární byznys vybudovali masivní platformy cloudové infrastruktury. Obě také rozšířily své rozsáhlé ekosystémy na přilehlé trhy, jako jsou videohry, streamovaná média a chytré reproduktory.

Když se však ponoříte hlouběji, tyto povrchní podobnosti rychle zmizí. Dnes se budu zabývat hlavními rozdíly mezi společnostmi Amazon a Alibaba, a zda se do obou technologických gigantů stále vyplatí investovat.

Nenazývejte Alibabu "čínským Amazonem"

Společnost Alibaba je často označována za "čínský Amazon", ale toto přirovnání opomíjí tři klíčové rozdíly.

Za prvé, společnost Alibaba ve skutečnosti generuje veškerý svůj provozní zisk ze svých obchodních činností (online a offline maloobchod). Její cloudový segment, Alibaba Cloud, nadále vykazuje provozní ztráty a na základě upraveného zisku před úroky, zdaněním a amortizací (EBITA) je schopen dosáhnout jen velmi malého zisku. To z ní dělá pravý opak společnosti Amazon, která většinu svých provozních zisků trvale generuje z Amazon Web Services (AWS), největší platformy cloudové infrastruktury na světě.

Jinými slovy, Alibaba v tuto chvíli stále dotuje expanzi své cloudové platformy, která je největší v Číně, růstem svých maloobchodních tržišť. Amazon dotuje expanzi svého maloobchodního podnikání s nižší marží pokračující expanzí AWS.

Za druhé, Alibaba stále generuje většinu svých příjmů v Číně, ale je hlavním cílem antimonopolních úřadů této země. V loňském roce jí byla uložena rekordní pokuta ve výši 2,8 miliardy dolarů a poté byla nucena ukončit exkluzivní dohody s předními obchodníky a omezit své propagační obchody. Tyto neúspěchy pravděpodobně usnadnily konkurentům, jako jsou JD.com (JD) a Pinduoduo (PDD), získat nad Alibabou převahu. Amazon se také potýká s některými regulačními problémy po celém světě, ale jeho podnikání je mnohem lépe diverzifikované, s více než tuctem tržišť pro jednotlivé regiony.

Komise pro cenné papíry pohrozila, že pokud nebudou dodržovat americké auditorské standardy, budou Alibaba a další čínské akcie již příští rok vyřazeny z amerických burz. Tato nevyřešená hrozba by mohla většině investorů zabránit v nákupu společnosti Alibaba jako dlouhodobé investice.

Alibaba čelí většímu zpomalení než Amazon

Příjmy společnosti Alibaba se ve fiskálním roce 2022, který skončil 31. března, zvýšily o 19 % na 853,1 miliardy jüanů (134,6 miliardy USD). Její příjmy z čínského obchodu vzrostly o 18 % a příjmy z cloudu se zvýšily o 23 %.

Analytici však očekávají, že ve fiskálním roce 2023 vzrostou její tržby pouze o 9 %, protože se potýká s makroekonomickými a konkurenčními překážkami v oblasti elektronického obchodování a také se zpomalením výdajů velkých internetových společností na cloudové služby.

Tržby společnosti Amazon v roce 2021 vzrostly o 22 % na 469,8 miliardy dolarů. Jeho tržby v Severní Americe vzrostly o 18 %, mezinárodní tržby se zvýšily o 22 % a tržby v AWS vyskočily o 37 %.

Společnost Amazon však očekává, že růst jejího elektronického obchodování se ve světě po uzavření trhu ochladí, přičemž tento tlak se ještě zvýší kvůli dodavatelskému řetězci a inflaci. V důsledku toho analytici očekávají, že tržby Amazonu letos vzrostou pouze o 12 %. Na druhou stranu očekávají, že AWS bude i nadále růst zdravým tempem.

Amazon však čelí prudšímu poklesu zisků

Alibaba i Amazon mají v úmyslu zvýšit své výdaje, protože růst jejich příjmů se zpomaluje. Alibaba plánuje vložit více peněz do svých slevových tržišť (Taocaicai a Taobao Deals), aby čelila Pinduoduo a JD Jingxi na trhu s nižšími cenami, a pokračovat ve zvyšování podílu prodeje první strany - což sníží její marže, ale pomůže jí to vyřešit problémy s kontrolou kvality a logistikou na jejích trzích třetích stran. Bude také pokračovat v rozšiřování svých zahraničních trhů s nižší marží.

Analytici očekávají, že čistý zisk společnosti Alibaba ve fiskálním roce 2023 vzroste o 53 %, ale to jen proto, že se velmi snadno srovnává s jeho 59% poklesem (který zahrnoval i pokutu za porušení antimonopolních pravidel) ve fiskálním roce 2022.

Společnost Amazon se potýká s vyššími náklady na pohonné hmoty a pracovní sílu a také s neustálým tlakem na to, aby umožnila svým zaměstnancům sdružovat se v odborech. Současně zvyšuje investice do svého digitálního ekosystému (videa, hudba a hry), aby si získal předplatitele služby Prime. Analytici očekávají, že všechny tyto protivětry sníží čistý zisk společnosti Amazon v roce 2022 o 76 %.

Které akcie je lepší koupit?

Alibaba se obchoduje za méně než desetinásobek odhadovaného letošního upraveného zisku, zatímco Amazon má mnohem vyšší forwardový poměr ceny k zisku 48. Oba násobky byly mírně zkresleny zvýšenými výdajovými plány společností pro jejich současné fiskální roky, ale obě akcie stále vypadají levně vzhledem k růstu jejich nejvyššího obratu a obchodují se za přibližně 2násobek letošních tržeb.

Alibaba se může zpočátku jevit jako výhodnější obchod, ale její akcie nebudou mít vyšší prémii, dokud nestabilizuje své podnikání v oblasti elektronického obchodování a nepřekoná regulační překážky v Číně a USA.Co se týče Amazonu, jeho akcie by také mohly zůstat v nejistotě, dokud opět neomezí své výdaje.

Přesto se domnívám, že Amazon je nyní stále lepší koupí než Alibaba, protože roste rychleji, je lépe diverzifikovaný a nehrozí mu stažení z burzy.

Tento článek představuje pouze názor autora. Nejedná se o investiční radu ani doporučení.

Zdroje: fool.com, Unsplash.com

Nejnovější články