Letecká společnost Emirates, kterou trápí rostoucí ceny pohonných hmot, vykazuje ztrátu 1,1 miliardy dolarů

Dubajská letecká společnost Emirates Airline snížila v roce končícím v březnu ztrátu na 1,1 miliardy dolarů, přestože hrozí, že rostoucí náklady na letecké palivo zastíní oživení poptávky po cestování.

Dubajská letecká společnost Emirates Airline snížila v roce končícím v březnu ztrátu na 1,1 miliardy dolarů, přestože hrozí, že rostoucí náklady na letecké palivo zastíní oživení poptávky po cestování.

Největší světový dopravce na dlouhých tratích uvedl, že tržby vzrostly o 91 % na 16,1 miliardy dolarů, protože se zmírnily výluky v letecké dopravě a aerolinky zvýšily kapacitu. V předchozím roce Emirates vykázaly ztrátu 5,5 miliardy dolarů.

"Rok 2021-22 byl z velké části rokem zotavení po nejtěžším roce v historii naší skupiny," uvedl v pátečním prohlášení předseda představenstva a generální ředitel Emirates Group šejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum.

"Očekáváme, že se skupina vrátí k ziskovosti v letech 2022-23, a usilovně pracujeme na dosažení našich cílů, přičemž bedlivě sledujeme protivětry, jako jsou vysoké ceny pohonných hmot, inflace, nové varianty COVID-19 a politická a ekonomická nejistota."

Letecká společnost do konce března obnovila lety do 140 destinací, ale prudký nárůst cen pohonných hmot, které letos vzrostly o více než 50 %, nadále ohrožuje pandemií postižené odvětví letecké dopravy. Emirates uvedla, že její účet za pohonné hmoty se více než zdvojnásobil na 3,8 miliardy dolarů, protože cena ropy a leteckého paliva v posledních čtvrtletích prudce vzrostla.

"Je velmi obtížné určit, kde se cena zastaví nebo jak hluboko může klesnout," řekl šejk Ahmed v úterním rozhovoru pro CNBC, když byl dotázán na cenu pohonných hmot. "To skutečně ve velké míře ovlivňuje podnikání leteckých společností," dodal s tím, že geopolitika a ruská invaze na Ukrajinu má na ceny pohonných hmot značný vliv.

Společnost Emirates uvedla, že palivo tvořilo 23 % provozních nákladů v průběhu roku, zatímco v letech 2020-21 to bylo jen 14 %.

"Relativně nedávné znovuotevření důležitých trhů v Asii je pro zotavení společnosti Emirates klíčové," uvedl pro CNBC Alex Macheras, nezávislý letecký analytik.

Skupina Emirates Group, do níž patří Emirates a její letecká společnost Dnata, vykázala roční ztrátu ve výši 1 miliardy dolarů, přestože se společnost Dnata vrátila k ziskovosti. Tržby skupiny se zvýšily o 86 % na 18,1 miliardy dolarů a skupina ukončila rok s 30 % zlepšením stavu hotovosti na 7 miliard dolarů.

Šejk Ahmed řekl televizi CNBC, že skupina nyní plánuje vrátit dubajské vládě část z téměř 4 miliard dolarů, které do letecké společnosti vložila v době vrcholící pandemie.

"Byly to dobře vynaložené peníze," řekl. "Pokud bude situace pokračovat tak, jak je nyní, můžeme splatit to, co vláda do společnosti vložila."

Tato zpráva přichází v době, kdy se znovu objevily spekulace, že by dubajská vláda mohla Emirates nebo její dceřiné společnosti nabídnout ke vstupu na burzu a připojit se tak k seznamu podniků, které již byly určeny k primární veřejné nabídce v rámci snahy vlád v regionu o vstup státních podniků na burzu.

"Jsem si jistý, že možná někdy v budoucnu budou Emirates na trhu a lidé si budou moci koupit jejich akcie," řekl šejk Ahmed. No

Podle nových údajů zveřejněných ve čtvrtek přilákala dubajská letiště, domovská základna společnosti Emirates, v prvním čtvrtletí 13,6 milionu cestujících. Generální ředitel Dubai Airports Paul Griffiths pro CNBC uvedl, že počet cestujících v letecké dopravě v Dubaji by mohl dosáhnout předpandemické úrovně v roce 2024, tedy o rok dříve, než se původně očekávalo, což by společnosti Emirates poskytlo vítr do plachet v období oživení.

Zdroje: cnbc.com, Unsplash.com

Nejnovější články