Když před několika lety během diskuse s novináři na světovém kongresu Automotive News přišla řeč na téma vodíku a vodíkových palivových článků, vyjádřil se generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk velmi ostře. Tehdy je miliardář a magnát v oblasti elektromobilů označil za "extrémně hloupé". Zdá se, že za dobu, která uplynula od těchto výroků, se Muskovy názory příliš nezměnily, pokud vůbec. V červnu 2020 na Twitteru napsal "palivové články = blázen prodává" a v červenci téhož roku dodal: "Vodíkové bláznivé prodeje nemají smysl." Z čeho se jeho skepse bere? "Je prostě velmi obtížné vyrábět vodík, skladovat ho a používat v autě," řekl. "Vodíkový palivový článek v nejlepším případě nevyhraje proti současným bateriím, takže pak samozřejmě nemá smysl".
Musk není sám, kdo není o využití vodíku v automobilech přesvědčen. Letos v únoru se k tomuto tématu vyjádřil Herbert Diess, generální ředitel německé automobilové velmoci Volkswagen Group. "Je načase, aby politici přijali vědu," napsal na Twitteru. "Zelený vodík je potřebný pro ocelářství, chemii, letectví a neměl by končit v autech. Je příliš drahý, neefektivní, pomalý a obtížně se zavádí a přepravuje. Koneckonců: žádná #vodíková auta v dohledu."
Americká agentura pro ochranu životního prostředí popisuje vozidla s vodíkovými palivovými články - která jsou také známá jako elektrická vozidla s palivovými články - jako "podobná elektromobilům v tom, že k pohonu kol používají elektromotor namísto spalovacího motoru". Hlavní rozdíl spočívá v tom, že elektrická vozidla mají baterie, které je třeba nabíjet připojením vozidla k nabíjecímu bodu. Vozidla s palivovými články naproti tomu využívají plynný vodík a podle agentury EPA si "vyrábějí elektřinu přímo na palubě". Zjednodušeně řečeno, v palivových článcích se vodík z nádrže mísí s kyslíkem a vyrábí elektřinu.
Doposud vyráběly vozidla na vodíkové palivové články firmy Toyota a Hyundai. Na vozech na vodíkový pohon pracují i menší výrobci, jako je Riversimple. K nim se v červnu připojila i automobilka BMW Group. Ta popisuje technologii vodíkových palivových článků jako "dlouhodobý potenciál pro doplnění spalovacích motorů, plug-in hybridních systémů a bateriových elektrických vozidel". A vzhledem k tomu, že se vlády po celém světě snaží vyvinout dopravní systémy s nízkými nebo nulovými emisemi, začíná se řada společností využitím vodíkových palivových článků zabývat i ve větších vozidlech.
Podle generálního ředitele společnosti Daimler Truck, Martina Dauma, by nakonec vodíkové palivové články mohly najít uplatnění v těžších druzích dopravy, které překonávají dlouhé vzdálenosti, převážejí náklad a v některých případech převážejí lidi z jednoho místa určení do druhého. Není sám, kdo zastává tento názor. Například evropský dopravní gigant Alstom vyvinul první osobní vlak na světě poháněný vodíkovým palivovým článkem. V letecké dopravě byly v říjnu oznámeny plány na komerční lety na vodíkový pohon mezi Londýnem a Rotterdamem, přičemž ti, kdo za projektem stojí, doufají, že se v roce 2024 vznese do vzduchu. I ve stavebnictví se společnost JCB rozhodla vyvinout bagr "poháněný vodíkovým palivovým článkem".
Překážkou na cestě k masovému používání vodíku může být současná infrastruktura pro jeho výrobu a dodávku spotřebitelům. Ta zatím nemůže podpořit široké přijetí vozidel na vodíkový pohon. Dalším problémem může být vyšší cena. "Všude tam, kde jsou baterie praktickým řešením - osobní automobily; dodávky; městské, regionální a možná i dálkové nákladní automobily; trajekty - bude vodík čelit těžkému boji kvůli své nižší účinnosti a v důsledku toho mnohem vyšším nákladům na palivo", uvedla společnost T&E.
Závod o dominanci v nízkoemisní a bezemisní budoucnosti dopravy 21. století je v plném proudu a v automobilovém odvětví zaujímají silnou pozici bateriové elektromobily. Společnost Elona Muska, ostrého kritika vodíkových palivových článků ale nemůže brát tuto alternativu na lehkou váhu. Je před námi ještě zajímavý souboj v budoucnosti dopravy.
Zdroje: cnbc.com, Unsplash