Autor: Petr Jůn

Musk vzkazuje, vodíkové palivové články nemají žádnou budoucnost

"Vodíkové bláznivé prodeje nemají smysl", řekl generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk. Ten je velkým kritikem tohoto alternativního pohonu, který může konkurovat jeho automobilce Tesle.

Když před několika lety během diskuse s novináři na světovém kongresu Automotive News přišla řeč na téma vodíku a vodíkových palivových článků, vyjádřil se generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk velmi ostře. Tehdy je miliardář a magnát v oblasti elektromobilů označil za "extrémně hloupé". Zdá se, že za dobu, která uplynula od těchto výroků, se Muskovy názory příliš nezměnily, pokud vůbec. V červnu 2020 na Twitteru napsal "palivové články = blázen prodává" a v červenci téhož roku dodal: "Vodíkové bláznivé prodeje nemají smysl." Z čeho se jeho skepse bere? "Je prostě velmi obtížné vyrábět vodík, skladovat ho a používat v autě," řekl. "Vodíkový palivový článek v nejlepším případě nevyhraje proti současným bateriím, takže pak samozřejmě nemá smysl".

Musk není sám, kdo není o využití vodíku v automobilech přesvědčen. Letos v únoru se k tomuto tématu vyjádřil Herbert Diess, generální ředitel německé automobilové velmoci Volkswagen Group. "Je načase, aby politici přijali vědu," napsal na Twitteru. "Zelený vodík je potřebný pro ocelářství, chemii, letectví a neměl by končit v autech. Je příliš drahý, neefektivní, pomalý a obtížně se zavádí a přepravuje. Koneckonců: žádná #vodíková auta v dohledu."

Americká agentura pro ochranu životního prostředí popisuje vozidla s vodíkovými palivovými články - která jsou také známá jako elektrická vozidla s palivovými články - jako "podobná elektromobilům v tom, že k pohonu kol používají elektromotor namísto spalovacího motoru". Hlavní rozdíl spočívá v tom, že elektrická vozidla mají baterie, které je třeba nabíjet připojením vozidla k nabíjecímu bodu. Vozidla s palivovými články naproti tomu využívají plynný vodík a podle agentury EPA si "vyrábějí elektřinu přímo na palubě". Zjednodušeně řečeno, v palivových článcích se vodík z nádrže mísí s kyslíkem a vyrábí elektřinu.

Doposud vyráběly vozidla na vodíkové palivové články firmy Toyota a Hyundai. Na vozech na vodíkový pohon pracují i menší výrobci, jako je Riversimple. K nim se v červnu připojila i automobilka BMW Group. Ta popisuje technologii vodíkových palivových článků jako "dlouhodobý potenciál pro doplnění spalovacích motorů, plug-in hybridních systémů a bateriových elektrických vozidel". A vzhledem k tomu, že se vlády po celém světě snaží vyvinout dopravní systémy s nízkými nebo nulovými emisemi, začíná se řada společností využitím vodíkových palivových článků zabývat i ve větších vozidlech.

Podle generálního ředitele společnosti Daimler Truck, Martina Dauma, by nakonec vodíkové palivové články mohly najít uplatnění v těžších druzích dopravy, které překonávají dlouhé vzdálenosti, převážejí náklad a v některých případech převážejí lidi z jednoho místa určení do druhého. Není sám, kdo zastává tento názor. Například evropský dopravní gigant Alstom vyvinul první osobní vlak na světě poháněný vodíkovým palivovým článkem. V letecké dopravě byly v říjnu oznámeny plány na komerční lety na vodíkový pohon mezi Londýnem a Rotterdamem, přičemž ti, kdo za projektem stojí, doufají, že se v roce 2024 vznese do vzduchu. I ve stavebnictví se společnost JCB rozhodla vyvinout bagr "poháněný vodíkovým palivovým článkem".

Překážkou na cestě k masovému používání vodíku může být současná infrastruktura pro jeho výrobu a dodávku spotřebitelům. Ta zatím nemůže podpořit široké přijetí vozidel na vodíkový pohon. Dalším problémem může být vyšší cena. "Všude tam, kde jsou baterie praktickým řešením - osobní automobily; dodávky; městské, regionální a možná i dálkové nákladní automobily; trajekty - bude vodík čelit těžkému boji kvůli své nižší účinnosti a v důsledku toho mnohem vyšším nákladům na palivo", uvedla společnost T&E.

Závod o dominanci v nízkoemisní a bezemisní budoucnosti dopravy 21. století je v plném proudu a v automobilovém odvětví zaujímají silnou pozici bateriové elektromobily. Společnost Elona Muska, ostrého kritika vodíkových palivových článků ale nemůže brát tuto alternativu na lehkou váhu. Je před námi ještě zajímavý souboj v budoucnosti dopravy.

Zdroje: cnbc.com, Unsplash

Nejnovější články