Nedostatek čipů nadále působí zmatek v automobilovém průmyslu

Celosvětový nedostatek čipů nadále způsobuje zmatek v automobilovém průmyslu. VW a Stellantis obviňují právě nedostatek čipů jako hlavní důvod, proč se jim tento týden příliš nedařilo.

Celosvětový nedostatek čipů nadále způsobuje zmatek v automobilovém průmyslu. VW a Stellantis obviňují právě nedostatek čipů jako hlavní důvod, proč se jim poslední dobou příliš nedařilo.

Pro Volkswagen a Stellantis nedostatek polovodičů přetrvává stále velkým problémem.

Pojďme se podívat na několik největších koncernů, jak situace vypadá právě u nich.

                              Volkswagen

„Bylo to náročné čtvrtletí. Naše značky nejvíce utrpěly kvůli nedostatečným dodávkám polovodičů," řekl generální ředitel VW Herbert Diess. Myslel tím nejen samotnou značku Volkswagen, ale i své značky Škoda a Seat.

Pro srovnání, značky Porsche a Audi (prémiové značky Volkswagenu) si podle něj vedly obstojně a projevily se jako “celkem odolné” a tím přinesly koncernu pozitivní výsledky. Na čínském trhu se společnosti příliš nedařilo. Diesse se k situaci v Číně vyjádřil nepříliš lichotivě, dokonce koncern přišel i o část podílu na tamním trhu.

Nedostatek polovodičových čipů bude údajně v roce 2021 stát celosvětový automobilový průmysl na tržbách 210 miliard dolarů. K tomuto odhadu došlo na základě předpovědi poradenské firmy AlixPartners.

"Ze strany poptávky nevidíme problém. Objednávek máme plno ve všech oblastech a naše prodeje EV [elektrických vozidel] si vedou dobře. Museli jsme snížit náš odhad prodeje, ale náš odhad tržeb je stále pozitivní, za poslední rok výrazně roste. To znamená, že si můžeme zachovat naše marže, což je pro nás velmi důležité,"dodal ještě Diesse.

                                 Stellantis

Společnost Stellantis, která vznikla spojením italsko-amerického Fiatu Chrysler a francouzského PSA, také trpí nedostatkem čipů.

Podobně  jako VW také zklamala očekávání analytiků, když ve čtvrtek oznámila své výsledky za třetí čtvrtletí. Společnost vykázala pokles tržeb o 14% . Nedostatek polovodičů snížil plánovanou čtvrtletní produkci o 30 %, neboli o 600 000 vozů.

„Nedostatek čipů byl pro nás pravděpodobně horší, než jsme očekávali.” řekl finanční ředitel Richard Palmer. Uvedl však, že tento měsíc zaznamenala společnost „mírné“ zlepšení situace v oblasti dodávek čipů ve srovnání s předchozím měsícem. Tento trend, dle něho, bude pokračovat i ve čtvrtém čtvrtletí.

Dle analytiků nastává  právě teď ideální čas pro investory, aby zhodnotili výši akcií.

Jose Asumendi, vedoucí evropského výzkumu akcií v oblasti automobilů řekl: “Jsme docela selektivní, pokud jde o to, kde vidíme hodnotu” a dodal, že Daimler, Renault a Stellantis jsou těmi nejvhodnějšími kandidáty pro zainvestování mezi evropskými výrobci automobilů.

                     General Motors a Ford

Na druhé straně Atlantiku se americkým automobilkám General Motors a Ford podařilo překonat očekávání analytiků a to navzdory nedostatku čipů.

Ford ve středu překvapil, když předčil očekávání Wall Street, ohledně třetího čtvrtletí. Již prý těžil z lepší nabídky ohledně čipů.

Mary Barra, generální ředitelka a předsedkyně General motors, uvedla, že nabídka polovodičových čipů pro automobilku se zlepšuje, ale „stále je poněkud nestálá“.  Nedostatek bude prý pokračovat i v první polovině příštího roku.


Zatímco mnoho automobilových společností vykazuje neuspokojivé výsledky, výrobci čipů zaznamenali nárůst tržeb. Mnoho z nich totiž zvýšilo ceny produktů. Pro výrobce čipů tedy nevypadá situace tak nejistě teď i výhledově jako pro automobilky. 
 

Zdroje: cnbc.com; bloomberg.com; unsplash

Nejnovější články