Makoto Uchida, šéf automobilové společnosti Nissan, řekl, že je příliš brzy na to říci, kdy budou obnoveny normální dodávky, a tedy i hotové vozy. "Nemohu vám dát datum. Tato nová varianta by k tomu mohla přidat tlak, takže bude zásadní, jak dobře zareagujeme," řekl BBC.
Produkty z aut, praček a chytrých telefonů spoléhají na počítačové čipy. Některé továrny se musely zavřít, když pandemie poprvé udeřila v roce 2020, což vedlo k zaostávání ve výrobě mikročipů, známých také jako polovodiče. Dopad byl umocněn prudce rostoucí poptávkou, kdy lidé pracující z domova potřebovali notebooky, tablety a webové kamery, které by jim pomohly dělat jejich práci. "Jako odvětví máme nedostatek polovodičů a je rozhodující, jak se z toho zotavíme," řekl Uchida BBC.
Japonsko zakázalo přílety ze zahraničí v reakci na mezinárodní poplach ohledně omikronové varianty poprvé zjištěné v Jižní Africe. Komentář Uchidy přichází, když Nissan oznámil svou strategii elektrifikace vozidel, která zahrnuje navrhované zavedení 23 elektrifikovaných modelů do roku 2030 a ambici, že do roku 2026 bude 75 % evropských prodejů společností tvořit elektrická vozidla. Začátkem tohoto roku Nissan oznámil investici ve výši 1 miliardy liber do přeměny své továrny v Sunderlandu ve Spojeném království na centrum pro výrobu elektrických vozidel.
Její cíle pro Čínu a USA jsou mnohem méně ambiciózní. Nissan doufá, že do roku 2026 bude 40 % vozů, které prodává v Číně, elektrických nebo hybridních, zatímco očekává, že stejného podílu dosáhne do roku 2030 pouze v USA, vzhledem k pomalejšímu náboru spotřebitelů.
Společnost nestanovila cílové datum vyřazení spalovacích motorů. Na nedávném klimatickém summitu COP26 Nissan spolu s Toyotou, VW a BMW se odmítly připojit k Fordu a Volvu k podpisu závazku k jejich postupnému vyřazení do roku 2040. Nissan také investuje více peněz do vývoje polovodičových baterií, o kterých průmysl doufá, že se nakonec ukáží jako účinnější než současné průmyslové standardní lithium-iontové baterie.
Uchida řekl, že Nissan zůstal oddán své alianci s Renaultem a Mitsubishi, což bylo duchovní dítě bývalého šéfa Nissanu Carlose Ghosna, který nyní žije v exilu v Bejrútu, protože byl propašován z Japonska, kde čeká na trestní stíhání na základě obvinění z finanční kriminality. Pan Ghosn obvinění důrazně odmítá.
Zdroje: bbc.com, Unsplash