Nissan varuje před globálním nedostatkem čipů a problémy v automobitliě

Varianta Omicron by mohla zvýšit tlak na chronický nedostatek mikročipů používaných při výrobě automobilů, varoval šéf automobilové společnosti Nissan.

Makoto Uchida, šéf automobilové společnosti Nissan, řekl, že je příliš brzy na to říci, kdy budou obnoveny normální dodávky, a tedy i hotové vozy. "Nemohu vám dát datum. Tato nová varianta by k tomu mohla přidat tlak, takže bude zásadní, jak dobře zareagujeme," řekl BBC.

Produkty z aut, praček a chytrých telefonů spoléhají na počítačové čipy. Některé továrny se musely zavřít, když pandemie poprvé udeřila v roce 2020, což vedlo k zaostávání ve výrobě mikročipů, známých také jako polovodiče. Dopad byl umocněn prudce rostoucí poptávkou, kdy lidé pracující z domova potřebovali notebooky, tablety a webové kamery, které by jim pomohly dělat jejich práci. "Jako odvětví máme nedostatek polovodičů a je rozhodující, jak se z toho zotavíme," řekl Uchida BBC.

Japonsko zakázalo přílety ze zahraničí v reakci na mezinárodní poplach ohledně omikronové varianty poprvé zjištěné v Jižní Africe. Komentář Uchidy přichází, když Nissan oznámil svou strategii elektrifikace vozidel, která zahrnuje navrhované zavedení 23 elektrifikovaných modelů do roku 2030 a ambici, že do roku 2026 bude 75 % evropských prodejů společností tvořit elektrická vozidla. Začátkem tohoto roku Nissan oznámil investici ve výši 1 miliardy liber do přeměny své továrny v Sunderlandu ve Spojeném království na centrum pro výrobu elektrických vozidel.

Její cíle pro Čínu a USA jsou mnohem méně ambiciózní. Nissan doufá, že do roku 2026 bude 40 % vozů, které prodává v Číně, elektrických nebo hybridních, zatímco očekává, že stejného podílu dosáhne do roku 2030 pouze v USA, vzhledem k pomalejšímu náboru spotřebitelů.

Společnost nestanovila cílové datum vyřazení spalovacích motorů. Na nedávném klimatickém summitu COP26 Nissan spolu s Toyotou, VW a BMW se odmítly připojit k Fordu a Volvu k podpisu závazku k jejich postupnému vyřazení do roku 2040. Nissan také investuje více peněz do vývoje polovodičových baterií, o kterých průmysl doufá, že se nakonec ukáží jako účinnější než současné průmyslové standardní lithium-iontové baterie.

Uchida řekl, že Nissan zůstal oddán své alianci s Renaultem a Mitsubishi, což bylo duchovní dítě bývalého šéfa Nissanu Carlose Ghosna, který nyní žije v exilu v Bejrútu, protože byl propašován z Japonska, kde čeká na trestní stíhání na základě obvinění z finanční kriminality. Pan Ghosn obvinění důrazně odmítá.

 

 

Zdroje: bbc.com, Unsplash

Nejnovější články