Foto: Unsplash

Nové útoky „šmejdů“ na české bankovní účty

Možná jste se již setkali s různými upozorněními, kterými bankovní instituce varují na případné podvody. Člověk jim možná nevěnuje až tak dostatečnou pozornost, a to do té doby, než on sám se stane účastníkem takového podvodu a vše zažije na vlastní kůži.

V online prostředí trávíme čím dál tím více času. Bez mobilních telefonů, sociálních sítí, aplikací a internetu většina lidí nedá ani ránu. Online prostředí je pro nás již tak automatické a všední, že mnohdy ztrácíme i pocit obezřetnosti a spoustu úkonů již činíme automaticky. Tomuto trendu se asi nelze zcela ubránit, vždyť přece každá větší společnost nás láká na svoji novou aplikaci, která poskytuje uživatelům plno benefitů a výhod. Bohužel této situace jsou si i dobře vědomi tzv. „šmejdi,“ které poprvé pojmenovala Silvie Dymáková ve svém dokumentu. Jaké jsou tedy nejnovější způsoby podvodníků, kteří mají za cíl vyluxovat váš bankovní účet?

Chcete prodat gumy nebo šaty na internetu?

Možná by vás to ani nenapadlo, ale nové kybernetické útoky se zaměřují na inzeráty na internetu. Využívají přitom ty nejznámější internetové portály, na kterých si můžete zdarma vložit inzerát. Může se tak stát, že prodáváte zimní gumy, kolo či šaty a na tento inzerát vám zcela prostě jen odpoví pravděpodobný zájemce.

Fiktivní zájemce pro komunikaci většinou využívá jinou platformu než sms zprávu, a to takovou, kde vidíte i profilovou fotku, což budí větší důvěryhodnost a snižuje případnou obezřetnost. Jedná se například o messenger, what’s up a jiné komunikační aplikace. Ovšem u online kanálů nikdy nevíte, kdo stojí na druhé straně a z fotky sympatické brunety se tak lehce může stát příslušník státu mimo EU.

Komunikace s podvodníkem většinou probíhá zcela normálně. Jelikož podvodníci zjistili, že když používají velmi špatnou češtinu, jejich šance na dokončení podvodu, je mnohem nižší. První fakt, u kterého byste měli ihned zbystřit je způsob platby. Tito fiktivní zájemci totiž používají argument, že se bojí podvodů a nechtějí vám poslat peníze přímo na váš účet, proto vás poprosí, že si zajistí dopravu sami a k platbě využijí dopravní společnost. Této dopravní společnosti pošlou celou finanční částku, a ta vám ji předá při převzetí balíku. Může se jednat například o společnost DPD či jinou známou firmu.

Podvodníci pak pošlou odkaz, kde uvidíte formulář, kde je vidět, že fiktivní zájemce společnosti již zaslal vámi požadované peníze a jediné, co nyní zbývá je, aby vy jste vyplnili zbytek, abyste tyto peníze mohli dostat za inzerované zboží. Formulář vypadá velmi věrohodně, a kromě jiného po vás může chtít také údaje z platební karty. Na webové stránce podvodníka je i například tzv. chat box, tedy okénko, kam můžete napsat, když potřebujete s něčím pomoci.

Po vyplnění formuláře vám přijde oznámení do vaší bankovní aplikace, kterým máte vše potvrdit. Zde je poslední možnost záchrany vašich digitálních peněz. Pokud si totiž upozornění přečtete pořádně, zjistíte, že máte totiž potvrdit přístup z jiného mobilu. Podvodníci zde sází na nepozornost, jelikož „jiný mobil“ může být nazván jeho konkrétním jménem a označením, které se může třeba z poloviny shodovat s vaším mobilním zařízením. V tomto okamžiku se rozhodne, zda se „šmejdi“ dostanou k vašim penězům či nikoliv. Pokud potvrzení odmítnete potvrdit, i po naléhání podvodníka, může se stát, že vaše banka zareaguje tak, že vám vše automaticky zablokuje kvůli bezpečnosti a vy se nevyhnete komunikaci s vaší bankou. Nutno podotknout, že tato varianta je ta optimističtější, protože vás bude stát jen váš čas.

Co dělat, když naletím?

Pokud jste ovšem vše potvrdili, je pozdě. Podvodníci mají přístup nejen k vašim penězům, ale i k možnosti si například načerpat úvěr přes mobilní aplikaci či vybrat i vaše veškeré úspory. V tomto případě je nezbytné si zachovat chladnou hlavu a být co nejrychlejší. Celou komunikace s podvodníkem si zkopírujte nebo vyfotografujte, než bude pachatelem trestného činu smazána. Neprodleně zavolejte do své banky a vše jim vysvětlete, je důležité vše zablokovat a zamezit dalšímu zneužití. Celou situaci pak oznamte na Policii ČR. Dohledání pachatelů či dokonce vašich finančních prostředků je mnohdy velmi složité a náročné a případné navrácení ukradených peněz nemívá šťastné konce. Proto zde platí, že vyhrává především prevence, informovat a obezřetnost.

Jak nenaletět?

K prolomení bezpečnosti na bankovních účtech dochází tak, že majitel bankovního účtu svým jednání vždy poskytne informace nebo udělá daný úkon ve prospěch podvodníka. Jinými slovy podvodníci nedokážou bez pomoci majitele účtu přímo „nabourat“ danou banku. Na co si tedy dát pozor a čemu se vyvarovat?

1.      Nepřihlašovat se do internetového bankovnictví z odkazů či jiných webových stránek, než je přímo stránka konkrétní bankovní instituce.

2.      Pozorně si číst, co potvrzuji.

3.      Nikdy nepovolovat přístup z jiného počítače nebo mobilního zařízení.

4.      Nikdy nesdělovat své přihlašovací údaje další osobě.

5.      Ověřte si, zda daná společnost, opravdu nabízí konkrétní služby. Například zda dopravní společnost má službu, která nabízí platbu od kupujícího předem apod.

6.      Všímejte si pozorně jestli se jedná o konkrétní stránky dané společnosti. Tzv. fiktivní webové stránky obsahují často pravopisné chyby, nekvalitní loga apod.

7.      Nejednejte ukvapeně. Dejte si dostatek času, podvodník chce totiž všechno rychle a hned. Čím rychleji na vás naléhá, tím spíše se dopustíte chyby.

8.      Podvodníci využívají také call centra. Můžou se vám ozvat telefonicky a vydávat se za někoho jiného. Telefonický hovor je kolikrát ještě více manipulativní. Nebojte se ovšem tento hovor ukončit s tím, že si zatím všechny podané informace ověříte u svého osobního bankéře nebo ve své bance. 

9.      Komunikujte o podvodech v rodině, zejména s dětmi a seniory.

 

Zdroje:

unsplash.com

Podobné články