Foto: Unsplash

Nový software společnosti Apple pro automobily by mohl být trojským koněm automobilového průmyslu

Apple využívá popularity iPhonu k tomu, aby se prosadil v automobilovém průmyslu. Výrobci automobilů si nejsou jisti, co si o tom myslí.

Společnost Apple v červnu oznámila novou generaci svého softwaru CarPlay pro automobily. Převezme uživatelské rozhraní na všech obrazovkách v interiéru a nahradí ukazatele plynu a rychlosti digitální verzí poháněnou iPhonem řidiče. Navrhla, že CarPlay pomáhá výrobcům automobilů prodávat vozidla.

Manažerka inženýrství společnosti Apple Emily Schubertová uvedla, že 98 % nových automobilů v USA je vybaveno systémem CarPlay. Uvedla šokující statistiku: 79 % amerických kupujících by si koupilo vůz pouze v případě, že by podporoval CarPlay.

"Při nákupu nového vozu je to povinná výbava," řekl Schubert při prezentaci nových funkcí.

Automobilový průmysl stojí před nevábnou volbou: Nabídnout CarPlay a vzdát se potenciálních příjmů a šance na zásadní změnu v odvětví, nebo vynaložit velké prostředky na vývoj vlastního softwaru pro infotainment a uspokojit potenciálně se zmenšující skupinu kupců automobilů, kteří si koupí nový vůz bez CarPlay.

Podle zprávy společnosti McKinsey poroste trh se softwarem pro automobily do roku 2030 o 9 % ročně, tedy rychleji než celý automobilový průmysl. Analytici McKinsey předpovídají, že do roku 2030 by mohl software pro automobily dosáhnout obratu 50 miliard dolarů.

Společnost Apple chce získat kus koláče.

Společnost GM, která nebyla na slajdu společnosti Apple uvedena, již nyní získává z předplatného v automobilech příjmy ve výši 2 miliard dolarů ročně a očekává, že do roku 2030 vzrostou na 25 miliard dolarů ročně. Společnost Tesla, která nepodporuje CarPlay, nedávno přešla na prodej svých funkcí asistence řidiče "FSD", včetně automatického parkování a udržování v jízdním pruhu, formou předplatného, které stojí 199 dolarů měsíčně.

Výrobci automobilů v Číně začínají vytvářet elektromobily, které jsou hluboce integrovány s jejich aplikacemi a umožňují řidičům zajistit opravu, spojit se s ostatními majiteli nebo si dokonce nechat vyměnit pronajaté baterie.

"Domníváme se, že by to nakonec mohlo vést k tomu, že Apple bude poskytovat služby využívající platformy senzorů v automobilech," napsal v červnu o nové generaci CarPlay analytik společnosti Goldman Sachs Rod Hall.

Příští generace CarPlay bude potřebovat významnou podporu výrobců automobilů, aby umožnili softwaru Apple přístup k základním systémům. Apple naznačil, že si zajistil spolupráci od několika velkých výrobců automobilů.

"Výrobci automobilů po celém světě jsou nadšeni, že mohou tuto novou verzi CarPlay nabídnout zákazníkům," dodal Schubert a poté ukázal slajd se 14 značkami automobilů, včetně Fordu, Mercedes-Benz a Audi.

Pozorovatelé z oboru se domnívají, že výrobci automobilů musí přijmout softwarové služby - a na nabídku společnosti Apple se dívat skepticky - jinak riskují, že zůstanou pozadu.

"Je to opravdu těžké období v automobilovém průmyslu, kdy si automobilky myslí, že stále vyrábějí auta. Není tomu tak. Vyrábějí software na kolech a nevědí o tom a obchodují s ním," řekl Conrad Layson, hlavní analytik společnosti AutoForecast Solutions.

Nová verze CarPlay by mohla být pro Apple velkým zdrojem nových příjmů.

Zaprvé, pokud si uživatel oblíbí rozhraní CarPlay iPhonu, je méně pravděpodobné, že přejde na telefon se systémem Android. To je pro Apple, který generuje většinu svých příjmů z prodeje hardwaru, strategická priorita.

Za druhé, společnost zatím neúčtuje výrobcům automobilů ani dodavatelům žádné poplatky, ale mohla by prodávat služby pro vozidla stejným způsobem, jakým distribuuje software pro iPhone.

V červnu Apple prozradil, že zkoumá možnosti integrace obchodu do kokpitu auta. Jedna z nových funkcí oznámených letos v létě by podle agentury Reuters umožnila uživatelům CarPlay navigovat k benzinové pumpě a zaplatit za palivo z palubní desky vozu.

Společnost Apple již nyní generuje desítky miliard z obchodu App Store, a pokud se někdy rozhodne zpoplatnit služby v automobilech, může tuto částku ještě zvýšit.

Například v roce 2021 společnost Apple získala ze svého obchodu App Store 70 až 85 miliard dolarů z celkových tržeb, z nichž si v závislosti na aplikaci bere 15 až 30 %. Apple si v současné době nebere procenta z nákupů fyzického zboží nebo služeb v aplikacích pro iPhone.

Nový CarPlay také umožňuje společnosti Apple shromažďovat poznatky a údaje na vysoké úrovni o tom, jak lidé používají svá vozidla. To jsou cenné informace pro případ, že by Apple někdy vydal svůj vlastní vůz, jehož vývoj je již několik let velmi tajný. (Skupina pro automobily společnosti Apple a její tým CarPlay jsou organizovány v samostatných divizích.)

Například když lidé používají aplikaci Mapy společnosti Apple, získává společnost přehled o tom, které trasy jsou nejoblíbenější a kdy je na nich největší provoz. Může také zjistit, které aplikace pro CarPlay získávají na popularitě a počtu stažení.

Analytici společnosti Morgan Stanley ve své zprávě ze začátku tohoto roku předpokládali, že pokrok v oblasti samořízených vozidel by mohl uvolnit biliony hodin ročně, které by Apple mohl pokrýt novými službami a produkty, což je potenciálně obrovský trh.

"Jakou cenu má hodina lidského času v autě, kde není co dělat? Záleží na tom, koho se zeptáte... ale (a to je jen náš názor) 1,2 bilionu hodin krát cokoli je VELMI VELKÉ ČÍSLO," napsali na začátku roku analytici Morgan Stanley.

Apple tvrdí, že velké společnosti jako Honda, Nissan a Renault "s nadšením" podporují nový CarPlay. Čtrnáct značek zastoupených na slajdu společnosti Apple dodalo v roce 2021 více než 17 milionů vozidel.

Automobilky však nemusí být tak nadšené, jak naznačuje Apple. Jen málo z nich zatím oznámilo modely, které budou nový CarPlay podporovat, a většina z nich se k tomu zatím nevyjádřila.

Land Rover, který se objevil na snímku společnosti Apple, "spolupracuje se společností Apple" na tom, jak by se mohl stát "součástí" jejího informačního a zábavního systému, uvedl mluvčí. "Je příliš brzy na to, abychom se vyjadřovali k budoucí nabídce produktů," dodal mluvčí Land Roveru a Jaguaru.

Společnost Mercedes-Benz popsala svůj závazek k systému CarPlay jako "jednání" se společností Apple.

"Obecně platí, že všechny potenciálně relevantní nové technologie a funkce vyhodnocujeme interně," uvedl mluvčí společnosti Mercedes Benz.

Nedostatečný závazek výrobců automobilů může být otázkou načasování a produktového cyklu: Apple uvádí, že vozidla začnou být oznamována "koncem příštího roku". Chladná reakce však může být způsobena také tím, že nový CarPlay představuje zásadní změnu ve vztahu společnosti Apple k automobilům.

Nový CarPlay bude vyžadovat, aby systémy vozu v reálném čase předávaly tyto informace zpět do iPhonu uživatele, kde budou analyzovány a integrovány do vlastního softwaru společnosti Apple a zobrazeny na obrazovkách vozu. Rozhraní společnosti Apple bude zahrnovat také ovládací prvky vozidla. Podle propagačního videa společnosti Apple mohou uživatelé klepnutím na tlačítko na dotykové obrazovce navržené společností Apple zapnout klimatizaci.

"Získání kontroly nad těmito základními funkcemi je pozoruhodné, protože efektivně přesouvá zážitek z jízdy v autě z rukou výrobce automobilů do rukou společnosti Apple," napsal zakladatel společnosti Loup Funds Gene Munster ve své výzkumné zprávě.

To, zda se výrobci automobilů vzdají této kontroly nad zážitkem ve voze, může mít pro automobilový průmysl strategický význam. Prozíraví výrobci elektromobilů s digitálními technologiemi, jako jsou Tesla a Rivian, se přes protesty svých uživatelů vyhnuli Apple CarPlay, a to pravděpodobně ze strategických důvodů (ačkoli generální ředitel společnosti Apple Tim Cook se údajně tento měsíc svezl ve voze Rivian).

Pokud budou počítače a obrazovky ve vozidlech zobrazovat především rozhraní společnosti Apple, budou mít výrobci automobilů menší možnost prodávat tyto služby svým zákazníkům. A mohly by ztratit možnost definovat svůj vztah k zákazníkům pomocí online služeb a aplikací.

Zdroje: cnbc.com, Unsplash.com

Podobné články