Foto: Unsplash

Podle společnosti JPMorgan je 85% pravděpodobnost recese založena na vývoji cen na akciových trzích

Šance na ekonomickou recesi se na základě současného vývoje cen na akciovém trhu zvýšila na 85 %, uvedla tento týden ve své zprávě banka JPMorgan.

Index S&P 500 oficiálně vstoupil do medvědího trhu začátkem tohoto týdne a od začátku roku klesl o více než 23 %. Podle společnosti JPMorgan zaznamenal index S&P 500 během 11 předchozích recesí průměrný pokles o 26 %.

To však neznamená, že všechny škody na akciích jsou již zažehnány, neboť spotřebitelé i investoři se stále více obávají 40letých rekordů v inflaci a rychle rostoucích úrokových sazeb. Federální rezervní systém ve středu zvýšil úrokové sazby o 75 bazických bodů a očekává se, že ke zvýšení úrokových sazeb ve stejném rozsahu dojde i příští měsíc.

Podle JPMorgan se však chmurné řeči o blížící se recesi mohou naplnit, pokud budou přetrvávat, a důvěra v ekonomiku má často velký vliv na výdajové zvyklosti spotřebitelů i podniků.

"Ať už se podíváme na vyhledávání na internetu nebo na tržní ceny, zdá se, že se zvýšily obavy z vyhlídky na recesi v USA" uvedla banka JPMorgan.

Banka zdůraznila, že trendy vyhledávání slova "recese" na Googlu již překonaly maximum z roku 2008 a rychle se blíží historickému maximu z března 2020.

Po prudkém zvýšení úrokových sazeb Fedu vzrůstá podle JPMorgan mezi investory obava z možného omylu v politice centrální banky. Politická chyba spočívá v tom, že Fed se zvyšováním úrokových sazeb za účelem zkrocení inflace přišel příliš pozdě a v reakci na to může ve svých plánech na zpřísnění sazeb zajít příliš daleko, což může následně zlomit ekonomiku a vést k budoucímu snižování úrokových sazeb.

Kvantitativní guru banky JPMorgan Marko Kolanovic však stále očekává, že Fed bude mít měkké přistání a vyhne se recesi, protože ekonomika se stále zotavuje z pandemie COVID-19.

Tato prognóza se nenaplní, pokud pesimismus spotřebitelů a podniků přetrvá, což zvyšuje šanci, že se investoři nechají přemluvit k hospodářské recesi, která se naplní sama. A právě nyní se to zdá být více než pravděpodobné poté, co spotřebitelská důvěra v USA minulý týden klesla na rekordní minimum.

Zdroje: businessinsider.com, Unsplash.com

Podobné články