Autor: Adam Spáčil

Podle studie vznikají drobným investorům miliardové skryté náklady při využívání "bezplatných" brokerů

Aplikace pro obchodování s nulovými poplatky možná přivedly na burzu novou generaci obchodníků, ale podle nové studie mají bezplatné makléřské společnosti skryté náklady, které mohou pro drobné investory znamenat miliardy dolarů ročně.

Aplikace pro obchodování s nulovými poplatky možná přivedly na burzu novou generaci obchodníků, ale podle nové studie mají bezplatné makléřské společnosti skryté náklady, které mohou pro drobné investory znamenat miliardy dolarů ročně.

V rozporu s tím, co řada odborníků na trh říká o využívání plateb za tok příkazů - kontroverzní praxi, která zahrnuje směrování příkazů zákazníků tvůrcům trhu, kteří za tyto obchody platí makléřské společnosti - autoři nové studie tvrdí, že rostoucí náklady spojené s bezplatnými makléřskými společnostmi jsou důsledkem jiného mechanismu.

Studie s názvem "Skutečná maloobchodní cena" akciových obchodů, kterou tento měsíc zveřejnili Christopher Schwarz, Brad Barber, Xing Huang, Philippe Jorion a Terrance Odean, tvrdí, že to není tím, že by tvůrci trhu, kteří platí za tok příkazů, bránili nejlepšímu provedení maloobchodních obchodů, jak tvrdí kritici PFOF.

Je to spíše kvalita tvorby cen a "zlepšování cen" mezi samotnými makléři, které se liší, což znamená, že investoři mohou očekávat různý výnos v závislosti na obchodní aplikaci, kterou používají.

Autoři si otevřeli účty u pěti makléřů a provedli 85 000 obchodů, přičemž je nastavili tak, aby byly prováděny současně, kdykoli to bylo možné. Výsledkem bylo překvapivě široké rozpětí cen u identických obchodů ve srovnání s takzvanou národní nejlepší nabídkovou cenou, o které všechny makléřské společnosti tvrdí, že ji dokáží překonat.

"Zjistili jsme překvapivě velké rozdíly v provádění obchodů mezi jednotlivými makléři," uvedli autoři a poznamenali, že když makléřské společnosti směrují obchody k tvůrcům trhu, umožňuje to makléřské společnosti nabídnout malou výhodu v ceně i vlastním uživatelům - tj. umožnit zákazníkům prodat akcie za zlomek vyšší ceny nebo koupit akcie za zlomek nižší ceny než na trhu.

A právě rozsah vylepšení ceny je jedním z hlavních zdrojů ztrát pro drobné investory v závislosti na tom, s jakou makléřskou společností obchodují. Výzkumníci tvrdí, že TD Ameritrade je na špici, pokud jde o zlepšování cen, zatímco Robinhood byl v jejich studii méně konkurenceschopný.

Tyto rozdíly v cenách by mohly vést k miliardovým ztrátám ročně pro retailové obchodníky, tvrdí studie.

"Zjistili jsme ekonomicky velké rozdíly v provádění cen mezi jednotlivými brokery, které by v souhrnu za všechny retailové obchody vedly k potenciálně desítkám miliard dolarů zbytečných ročních nákladů pro retailové obchodníky.... I když jsme si byli vědomi, že takové obchodování nebude "zadarmo", byli jsme překvapeni rozsahem cen za provedení našich souběžných identických obchodů," uvedli autoři.

Regulátoři již dlouho kritizují skryté poplatky, které maloobchodní obchodníci platí za využívání brokerů bez poplatků, ale jejich pozornost se většinou soustředila na PFOF. Komise pro cenné papíry a burzy například loni uložila společnosti Robinhood pokutu ve výši 65 milionů dolarů za to, že směrovala obchody zákazníků k tvůrcům trhu, kteří nenabízeli nejlepší cenu, a předseda Komise pro cenné papíry a burzy Gary Gensler nedávno navrhl nová pravidla pro větší transparentnost makléřů, kteří využívají PFOF k nabízení bezplatných obchodů klientům.

Studie však nakonec tvrdí, že zaměření na platby za tok příkazů může být nesprávné.

"Zjistili jsme, že PFOF v podstatě nevysvětluje žádné z pozorovaných rozdílů v provádění pokynů," uvedli výzkumníci. Poznamenali, že tato praxe se na rozdílech ve zlepšování cen mezi maloobchodními makléři podílí pouze 3,4 %.

"Protože PFOF nevysvětluje naše zjištění, obracíme se na tržní centra, abychom se pokusili odhalit příčiny rozdílů v provádění cen. Nakonec jsme zjistili, že naše cenové rozdíly jsou způsobeny tím, že různí makléři získávají různé ceny za provedení přesně stejného obchodu na stejném místě."

Zdroje: markets.businessinsider.com, Unsplash.com

Nejnovější články