Je Facebook dobrou investicí pro rok 2021?

Facebook i jeho další sociální sítě určitě každý zná a používá. Ale co jeho akcie, vyplatí se do nich investovat?

Facebook

Je Facebook stále dobrá investice?

Facebook, každý z nás ho má, většina z nás ho stále používá, nicméně se může zdát, že jeho popularita značně upadá. I když to tak občas nemusí vypadat, Facebook není jenom sociální síť pro boomery a slabomyslné fanoušky kapely Ortel. Je to společnost, která zasahuje do života většiny lidí po téměř celém světě. Ať už se přes Messenger domluvíte s kamarády na pivo, prodáte mobil přes Facebook Marketplace, sdílíte na Insta Stories fotky z dovolené nebo vám máma přepošle další trapný vtip od kolegyně z práce na WhatsApp. Ať chceme nebo ne, Facebook už z našeho života jen tak nezmizí. Ale co jejich akcie? Vyplatí se?

Jak taková sociální síť vydělává?

Reklamy, reklamy a reklamy. A ty marže, ty marže. To je oč tu běží, Facebooku totiž v roce 2020 stačilo na výdělek necelých 86 miliard dolarů pouhých 16,7 miliard dolarů. Takový hrubý zisk by chtěl ve své firmě určitě každý. Jak říkal samotný zakladatel a CEO Facebooku Mark Zuckerberg na půdě amerického Senátu potom, co byl dotázán, jak je možné, že jeho firma tolik vydělává, když je jejich aplikace zadarmo „Senator, we run ads“, což by se dalo jednoduše přeložit asi jako „Senátore, my zřizujeme reklamy.“ Tehdy čtyřiaosmdesátiletý republikánský senátor Orrin Hatch za stát Utah byl z odpovědi Zuckerberga značně vyveden z míry. Facebook tedy zobrazuje reklamy přibližně 1,66 miliardám každodenně aktivním uživatelům a počet aktivních klientů Facebooku na konci loňského roku přesahoval 2,8 miliardy, což znamená 36 % světové populace. To nezní jako špatné místo, kde ukázat svůj produkt, nebo snad ano?

Jsou akcie Facebooku podhodnoceny?

NFLX TSLA

Vypočteme-li si P/E ratio (poměr ceny a čistého zisku), dostaname na číslo 27, čím nižší toto číslo je, tím "levnější" akcie je. V případě, že porovnáme toto číslo s dalšími největšími technologickými společnostmi označovanými jako FAANG (Facebook, Apple, Amazon, Netflix, Alphabet, Microsoft), tak například u Netflixu toto číslo dosahuje hodnoty 60. U Tesly současného současného twitter krále Elona Muska se dostaneme dokonce až k číslu 675. (data ke dni 6.5.2021)

Proč se tak daří akciím s bílým F v modrém čtverci za poslední léta?

Dalším zajímavým ukazatelem může být anualizovaný průměrný růst, ten mezi lety 2015 a 2020 dosáhl úrovně 37 %. To souvisí především s růstem počtu aktivních uživatelů, těch v roce 2010 bylo něco přes půl miliardy a v roce minulém už to bylo oněch astronomických 2,8 miliardy. Nahlédneme-li do tabulky sociálních sítí podle počtu aktivních uživatelů, najdeme v první pětce Facebook, YouTube, WhatsApp, Messenger a Instagram. Čtyři z těchto pěti aplikací spadají pod Facebook, k tomu není potřeba dodávat více. Jediným, kdo by výhledově mohl tuto pětku ohrozit se zdá být TikTok. A například takový Twitter se nachází až na pozici číslo 16. I přes nějaké kontroverze může být Facebook stále dobrou investicí s velkým potenciálem.

Zdroj obrázku: statista.com

Zdroje: statista.com, unsplash.com

Nejnovější články