Ruská válka na Ukrajině by mohla otřást globálními obchodními bloky. Zde jsou vítězové a poražení

Nejprve to byla pandemie. Pak přišla rusko-ukrajinská válka. Odborníci varují, že po dvou velkých globálních krizích za sebou by mohlo dojít k trvalým změnám v dodavatelských řetězcích a obchodu.

Nejprve to byla pandemie. Pak přišla rusko-ukrajinská válka. Odborníci varují, že po dvou velkých globálních krizích za sebou by mohlo dojít k trvalým změnám v dodavatelských řetězcích a obchodu.

Zejména válka na Ukrajině přiměla země, aby se zamyslely nad potřebou spolehlivějších obchodních partnerů.

"Jestliže pandemie Covid-19 poukázala na potřebu zkrátit dodavatelské řetězce, válka na Ukrajině podtrhuje význam spolehlivých obchodních partnerů," uvedl Peter Martin, ředitel výzkumu společnosti Wood Mackenzie.

Ceny energií v letošním roce prudce vzrostly, protože ruský útok na Ukrajině destabilizoval trhy a západní země uvalily na Moskvu sankce.

Tento týden se Evropská unie dohodla na zákazu dovozu 90 % ruské ropy do konce letošního roku. Moskva již dříve rovněž pohrozila, že v odvetě přeruší dodávky. To přimělo jednoho z ruských představitelů k prohlášení, že si země najde jiné dovozce - nákupy ropy z Číny a Indie již letos prudce vzrostly.

Evropská unie odebírá přibližně 40 % zemního plynu z ruských plynovodů a přibližně čtvrtina z toho proudí přes Ukrajinu.

Miliony tun pšenice z Ukrajiny, jednoho z největších světových vývozců pšenice, uvízly v zemi a nemohou se dostat do zemí, které je potřebují. To proto, že ruské vojenské síly blokují Černé moře, kde se nacházejí klíčové ukrajinské přístavy.

Podle Andriuse Tursy, poradce pro střední a východní Evropu z poradenské společnosti Teneo Intelligence, se před válkou ukrajinské černomořské přístavy podílely na vývozu obilí přibližně 90 %.

S odkazem na válku a pandemii Martin dodal: "Tyto síly by mohly vést k trvalému přeskupení světového obchodu. Globální ekonomika se více regionalizuje - kratší dodavatelské řetězce se 'spolehlivými' partnery."

Martin řekl, že to "není konec" globalizace, ale že globální obchod se může reorganizovat do dvou nebo více "odlišných bloků".

První blok by podle Martina tvořily Evropská unie, USA a jejich spojenci, kteří na Rusko uvalili sankce a jsou zajedno v jeho izolaci. Mezi tyto spojence by mohly patřit Spojené království a Japonsko.

Další skupinou mohou být země, které se budou snažit rozkročit mezi oběma stranami.

"Bude existovat blok zemí, jako je Čína a Indie, které udržují obchodní vztahy jak se spojenci, tak s Ruskem - mohly by z Ruska odebírat více energie a zdrojů, ale potřebují udržovat dobré vztahy s velkými ekonomikami v prvním bloku, které představují významnou část jejich exportní poptávky," řekl Martin.

"Obchodní trasy po souši i po moři a objemy, které po nich procházejí, budou ovlivněny," řekl také Martin.

Od začátku války se přepravci vyhýbají Černému moři, kde ruská vojenská aktivita blokuje obchodní lodní dopravu. To způsobilo přetížení jiných evropských přístavů, protože přepravci museli změnit své trasy.

"Vojenská aktivita Ruska v Černém moři, neustálé útoky na ukrajinské přístavy a těžká těžba ve vodách obklopujících přístavy znemožňují komerční lodní dopravu," napsal Tursa v poznámce z 25. května.

Řekl, že "neexistují žádné snadné způsoby", jak odblokovat ukrajinské přístavy, a dodal, že "se diskutuje o různých návrzích na odblokování přístupu Ukrajiny k Černému moři, ale žádný z nich není snadný ani pravděpodobný".

Ukrajina se nyní snaží rozvíjet alternativní pozemní a říční cesty pro vývoz potravinářských produktů do jiných zemí.

"Přestože se očekává, že kapacita alternativních tras se bude postupně zvyšovat, bude takový vývoz pravděpodobně složitější a nákladnější než námořní cesta. Ruské raketové údery zaměřené na železniční infrastrukturu na Ukrajině by mohly logistiku dále zkomplikovat," uvedl Tursa.

Podle Martina by případný odklon v důsledku změn v celosvětovém obchodu přinesl prospěch některým ekonomikám, například jihovýchodní Asii, Latinské Americe a Africe.

"Vývoz bude ... přesměrován, což si vyžádá nalezení nových trhů pro zboží a služby a zavedení logistiky pro nové obchodní toky," řekl.

"Největším poraženým bude pravděpodobně Rusko, které sice může změnit některé obchodní vazby, ale bude vyloučeno z velké části světové ekonomiky," řekl Martin.

Trasy by se mohly změnit a mohly by z nich těžit některé země jihovýchodní Asie, například Vietnam, kde již vyrábí své zboží více společností.

Na druhou stranu místa jako Singapur, kudy lodě na cestě do USA běžně proplouvají, by mohla ztratit, dodal a vysvětlil, že Singapur může být obcházen, protože lodní dopravci budou z nově vznikajících výrobních center ve Vietnamu a Kambodži směřovat přímo na západní pobřeží USA.

Zdroje: cnbc.com, Unsplash.com

Nejnovější články