Sbohem benzinová auta? Zákonodárci EU odhlasovali zákaz prodeje nových aut od roku 2035

Evropští zákonodárci odhlasovali zákaz prodeje nových osobních a dodávkových automobilů s dieselovými a benzinovými motory v EU od roku 2035, což představuje významný krok k ambiciózním ekologickým cílům regionu.

Evropští zákonodárci odhlasovali zákaz prodeje nových osobních a dodávkových automobilů s dieselovými a benzinovými motory v EU od roku 2035, což představuje významný krok k ambiciózním ekologickým cílům regionu.

Ve středu se 339 poslanců Evropského parlamentu vyslovilo pro plány, které navrhla Evropská komise, výkonná složka EU. Proti návrhu se vyslovilo 249 poslanců a 24 poslanců se zdrželo hlasování.

Evropská unie se tak přiblížila svému cíli snížit v roce 2035 emise z nových osobních a lehkých užitkových vozidel o 100 % ve srovnání s rokem 2021. Do roku 2030 je cílem snížit emise o 50 % u dodávek a o 55 % u osobních automobilů.

Komise již dříve uvedla, že osobní a dodávkové automobily se na celkových emisích CO2 v EU podílejí zhruba 12 % a 2,5 %. Poslanci Evropského parlamentu budou nyní o těchto plánech jednat s 27 členskými státy bloku.

Velká Británie zase chce do roku 2030 zastavit prodej nových osobních a dodávkových automobilů s naftovým a benzinovým motorem. Od roku 2035 bude požadovat, aby všechny nové osobní automobily a dodávky měly nulové emise výfukových plynů. Spojené království vystoupilo z EU 31. ledna 2020.

Nizozemský europoslanec Jan Huitema, který je členem skupiny Obnovme Evropu, výsledek středečního hlasování uvítal. "Jsem nadšený, že Evropský parlament podpořil ambiciózní revizi cílů pro rok 2030 a podpořil 100% cíl pro rok 2035, který je klíčový pro dosažení klimatické neutrality do roku 2050," uvedl.

K této zprávě se vyjádřil také Alex Keynes, manažer pro čistá vozidla z bruselské skupiny Transport & Environment. "Tento termín znamená, že poslední auta na fosilní paliva budou prodána do roku 2035, což nám dává šanci odvrátit rychlou změnu klimatu," řekl Keynes.

Tvrdil také, že plány poskytují automobilovému průmyslu jistotu, kterou potřebuje k "zvýšení výroby elektromobilů, což sníží ceny pro řidiče".

Evropské sdružení výrobců automobilů zase uvedlo, že je "znepokojeno tím, že poslanci Evropského parlamentu odhlasovali stanovení cíle -100 % emisí CO2 pro rok 2035".

Oliver Zipse, který je prezidentem ACEA a generálním ředitelem společnosti BMW, uvedl, že jeho odvětví je "uprostřed širokého rozmachu elektromobilů a neustále přicházejí nové modely".

"Ale vzhledem k volatilitě a nejistotě, které zažíváme na celém světě každým dnem, je jakákoli dlouhodobá regulace přesahující toto desetiletí v této rané fázi předčasná," dodal Zipse. "Místo toho je třeba provést transparentní přezkum v polovině období, aby bylo možné definovat cíle po roce 2030."

EU prohlásila, že chce být do roku 2050 uhlíkově neutrální. Ve střednědobém horizontu chce do roku 2030 snížit čisté emise skleníkových plynů alespoň o 55 %, což EU nazývá plánem "Fit for 55".

Realizace tohoto plánu nebyla úplně jednoduchá. Zpráva o osobních a dodávkových automobilech přišla poté, co poslanci Evropského parlamentu zamítli revizi systému EU pro obchodování s emisemi (ETS).

Evropský parlament ve čtvrtek v tiskové zprávě uvedl, že tři návrhy zákonů z balíčku Fit for 55 jsou nyní "pozastaveny, dokud nedojde k politické dohodě".

Zdroje: cnbc.com, Unsplash.com

Nejnovější články