Foto: Unsplash

Společnost Google zasáhlo druhé britské antimonopolní vyšetřování dominantního postavení v oblasti online reklamy

Britský úřad pro hospodářskou soutěž zahájil nové vyšetřování společnosti Google a zaměřil se na její roli na trhu reklamních technologií.

Jedná se o druhé velké antimonopolní vyšetřování, které se zaměřuje na reklamní praktiky společnosti Google ve Spojeném království.Úřad pro hospodářskou soutěž a trhy zahájil na začátku tohoto roku společně s Evropskou unií samostatné vyšetřování společnosti Google a mateřské společnosti Facebooku Meta kvůli obavám, že pakt z roku 2018 mezi oběma společnostmi - známý jako "Jedi Blue" - omezuje hospodářskou soutěž v oblasti digitální reklamy.

Úřad CMA ve čtvrtek uvedl, že posuzuje, zda role společnosti Google v odvětví reklamních technologií nenarušuje hospodářskou soutěž. Internetový gigant je dominantním hráčem na trhu s online reklamou.

Google funguje jako platforma na straně poptávky, která nabízí reklamní inventář vydavatelů obchodníkům, a jako burza reklamy, která umožňuje inzerentům soutěžit o reklamní prostor na webových stránkách vydavatelů, uvedla CMA. Provozuje také reklamní servery, které spravují inventář vydavatelů.

Regulační orgány se obávají, že společnost Google možná nezákonně zvýhodnila své vlastní služby výměny reklam na úkor konkurentů. Úřad CMA se rovněž obává, že společnost Google omezila kompatibilitu své reklamní burzy s reklamními servery třetích stran, aby ztížila konkurenci konkurenčních reklamních serverů.

"Oslabení konkurence v této oblasti by mohlo snížit příjmy vydavatelů z reklamy, kteří by mohli být nuceni snížit kvalitu svého obsahu, aby snížili náklady, nebo svůj obsah umístit za placenou stěnu," uvedl v prohlášení Andrea Coscelli, výkonný ředitel CMA.

"Může také zvyšovat náklady inzerentů, které se promítnou do vyšších cen inzerovaného zboží a služeb."

Přichází po dřívějším šetření hospodářské soutěže ve Velké Británii i v EU, které se týkalo společnosti Jedi Blue. Dohoda se údajně týkala manipulace společností Google a Meta při aukcích online reklamy a nezákonného stanovování cen.

Úřad CMA chce získat více pravomocí k prověřování protisoutěžního chování technologických gigantů v rámci nového regulačního orgánu nazvaného Digital Markets Unit. Nový regulační orgán, jehož vznik byl navržen na rok 2020, by měl mít pravomoc ukládat technologickým společnostem pokuty až do výše 10 % jejich celosvětových ročních příjmů za porušení nových digitálních pravidel. Vláda však zatím dozorčímu orgánu pravomoci k ukládání těchto pokut neudělila.

Zdroje: cnbc.com, Unsplash.com

Podobné články