Spotify se ocitlo v tíživé a nelehké situaci kvůli obavám, že jeho populární podcastová hvězda Joe Rogan šíří dezinformace o koronaviru. Podobným tlakům ostré kritiky čelí i Facebook a další giganti sociálních sítí.
Platformu Spotify kvůli Roganovi bojkotují legendární hudebníci jako Neil Young a Joni Mitchell. Oba odsoudili rozhodnutí platformy v pokračovaní Roganova oblíbeného podcastu „The Joe Rogan Experience“.
Rogan vyvolal polemiku s obviněním, že opakovaně šíří konspirační teorie o Covid-19 a že propaguje použití ivermektinu (což je lék proti parazitům používaný hlavně na zvířatech) a to k léčbě příznaků koronaviru. Přitom neexistuje žádný důkaz, že by to opravdu mohlo fungovat.
V prosinci napsalo 270 odborníků z oblasti vědy a zdravotnictví otevřený dopis, v němž obvinili Spotify z umožnění šíření dezinformací ohledně koronaviru a vyzvali společnost, aby zavedla opatření k řešení nepravdivých nebo zavádějících tvrzení o viru.
V sobotu se Nils Lofgren, kytarista skupiny Bruce Springsteen's E Street Band, připojil ke sboru hudebníků, kteří svou hudbu stáhli ze Spotify kvůli kontroverzi o Roganovi.
Společnost Spotify uvedla, že přidá prohlášení o vyloučení odpovědnosti ke všem epizodám podcastů, které zahrnují diskusi o koronaviru. Chce také nasměrovat uživatele na stránky veřejného zdraví, kde získají další a ověřené informace. Generální ředitel Daniel Ek se k věci vyjádřil, že platforma nechce „převzít pozici cenzora obsahu“.
Sám Rogan na kontroverzi reagoval v příspěvku na Instagramu. Kritizoval zpravodajské kanály za vytváření „zkresleného vnímání toho, co dělá“, a obhajoval své rozhodnutí vyzpovídat Dr. Roberta Malonea, specialistu na infekční choroby. Tomu již byl zakázán přístup na Twitter právě za šíření dezinformací o Covidu.
Omluvil se Spotify, Youngovi a Mitchellovi a zavázal se, že „udělá, co bude v jeho silách, aby se pokusil vyvážit tyto kontroverznější názory s pohledy ostatních lidí“.
Problémy na sociálních sítích
Debakl má paralely se skandály, které v průběhu let sužovaly Facebook a další technologické giganty.
Několik online platforem, včetně Facebooku, YouTube a Twitteru, čelilo kritice za to, že nedokázaly bojovat proti šíření dezinformací o Covidu vhodným moderováním obsahu.
Facebook, který se nyní jmenuje Meta, čelil v roce 2020 masovým bojkotům od velkých inzerentů kvůli kritice, že nedělá dost pro boj s nenávistnými projevy. A skandál se sdílením dat v roce 2018 vedl k tomu, že stovky tisíc uživatelů sdílely hashtag #deletefacebook na protest proti sociální síti.
YouTube se zase musel vypořádat s bojkotem inzerentů v roce 2017. Spousta značek tehdy stáhla reklamu z webu.
Společnost Spotify se zatím většinou ladně vyhýbala kritice ohledně svých zásad moderování obsahu. Tlak na podcasty a podpora kontroverzních postav, jako je Rogan, ji nyní postavily do nelehké situace.
Ti, kteří opouštějí Spotify, jsou prozatím pouze tvůrci, nikoli inzerenti. Investoři nad pondělní zprávou víceméně jednotně pokrčili rameny a akcie Spotify se v předtržním obchodování v USA vyšplhaly kolem 1 %.
Tentokrát je tu však jeden velký rozdíl: Zatímco Facebook a další platformy byly kritizovány za to, že umožňují sdílení toxických materiálů svými uživateli, spor Spotify se týká celebrity, která zaplatila miliony za výhradní distribuci svých podcastů. Společnost podepsala smlouvu s Roganem v roce 2020. Jde o exkluzivní dohodu v hodnotě 100 milion dolarů.
„The Joe Rogan Experience“ je jedním z nejpopulárnějších podcastů na světě a je na prvním místě v celosvětovém žebříčku Spotify pro rok 2021. I zřejmě proto Spotify váhá jak se má nadále zachovat.
Zdroje: cnbc.com; unsplash