Autor: Radka Guzi

Start-up solárních oken má za cíl přeměnit mrakodrapy na vertikální solární farmy

Společnost Ubiquitous Energy uzavřela kolo financování ve výši 30 milionů dolarů, aby se připravila na výrobu svých solárních oken.

Společnost Ubiquitous Energy uzavřela kolo financování ve výši 30 milionů dolarů, aby se připravila na výrobu svých solárních oken. Jeho cílem je vyrábět ve velkém do začátku roku 2024. Jedním z klíčových investorů byla společnost Andersen Corporation, přední výrobce oken a dveří. Všudypřítomná energie vytváří průhledný solární povlak oken, který je odlišuje od ostatních v prostoru.

Start-up pro vědu o materiálech, společnost Ubiquitous Energy, získává desítky milionů dolarů na přeměnu oken v povrchy zachycující sluneční energii. Kalifornský start-up v úterý oznámil, že uzavřel kolo financování ve výši 30 milionů dolarů, včetně investice od spotřebitelského gigantu na výrobu oken a dveří Andersen Corporation, čímž se jeho celkové financování zvýšilo na 70 milionů dolarů.

Jedná se o všudypřítomný nátěr na okna, který využívá polovodičové materiály k přeměně slunečního světla na elektřinu. Povlak má tloušťku pouhých nanometrů a drobné drátky spojují solární okno s elektrickými systémy, kde se využívá energie.

Společnost s předběžnými příjmy použije nejnovější finanční prostředky na výzkum a vývoj ve výrobě, řekla generální ředitelka Susan Stone. Ubiquitous má za cíl vyrábět ve velkém do začátku roku 2024, uvedla Stone.

Až se tam dostanou, „budeme schopni vyrobit sklo od podlahy ke stropu,“ poznamenala Stone a dodala: „Mrakodrapy můžeme proměnit ve vertikální solární farmy.“

Všudypřítomný nátěr se také zaměřuje na domácí rezidenční trh, díky čemuž je investice Andersen obzvláště strategická. Andersen je soukromá společnost a nezveřejňuje své finance, ale konstatoval, že v roce 2021 měla tržby přesahující 3 miliardy dolarů.

Na Andersena udělal Ubiquitous obzvlášť velký dojem, protože jeho sluneční fólie je čirá a nenápadně integrovaná do rámu okna.

„Zatímco se vyvíjejí konkurenční technologie solárních oken, většina z nich má kompromisy v průhlednosti, barvě, zablokování pozorovací plochy, zákalu nebo energetické účinnosti, takže je pro spotřebitele náročné je přijmout jako alternativu ke standardním oknům,“ napsal Prabhakar (KP) Karri. a Karl Halling, který vedl investici společnosti v reakci na dotaz CNBC.

Stone ví, že tato transparentnost je klíčem k úspěchu. „Musí vypadat k nerozeznání od tradičních oken, jinak se nedočkáme masového nasazení," vysvětlovala Stone. „Estetika je naše hlavní světlo.“

O 30 % dražší než běžné okenní sklo

Zvýšení 30 milionů dolarů je mostem, který má společnost připravit na výrobu po více než deseti letech práce. Společnost Ubiquitous byla založena v roce 2011 a její technologie se zrodila z práce vědců a inženýrů z Massachusetts Institute of Technology a Michigan State University.

Od té doby více investorů a spotřebitelů začalo věřit, že řešení změny klimatu je naléhavou prioritou. Všudypřítomná společnost a její investoři spoléhají na tento pocit naléhavosti, aby podnítili poptávku po jejím produktu navzdory jeho vyšším nákladům, předpokládá se, že okenní panely na solární energii budou asi o 30 % dražší než běžné sklo, které jde do oken, jakmile se výroba rozšíří.

Solární sklo je také méně účinné než tradiční solární panely, které pracují s účinností maximálně 22 %, což je měření množství slunečního světla, které dopadá na povrch solárního panelu a je přeměněno na elektřinu.

Ubiquitous má ve svém výzkumu a vývoji okno, které nabídne asi 10% účinnost, neboli „asi polovinu konvenční solární energie,“ vysvětlila Stone, ale jeho teoretická maxima jsou asi dvě třetiny potenciální účinnosti běžných solárních panelů.

Část této nižší účinnosti je způsobena pouze tím, že okna jsou svislá, zatímco solární panely leží vodorovně, což jim umožňuje shromažďovat více přímého slunečního světla.

„Ale umožňujeme povrchu, který ještě nevyráběl energii, aby vyráběl elektřinu,“ dodala Stone. „Sklo bylo vždy pasivní a my ho zde činíme aktivním.“

Do roku 2050 Ubiquitous doufá, že bude mít celosvětově nainstalovanou jednu miliardu čtverečních stop okenního skla. To je ambiciózní cíl a Stone má jasné oči ohledně budoucích výzev.

„Věci, které mě drží v noci vzhůru, jsou věci jako: ‚Můžeme dodržet naši časovou osu výroby?‘ ‚Najdeme to přesně to správné místo výroby, které nám umožní prorazit v našem časovém rámci, kdy budeme chtít? Půjde ten náběh výroby tak hladce, jak si myslíme?‘“

Zatímco Stone se právě teď zaměřuje na výrobu architektonického skla, je to pouze jeden krok z dlouhodobější vize.

„Máme úžasné aplikace ve všech druzích průmyslových odvětví, jako je spotřební elektronika, auta, a dokonce i zemědělství,“ konstatovala Stone. „Takže se nezastavujeme u oken.“

Zdroje:

cnbc.com

unsplash.com

Nejnovější články