Foto: Unsplash

Sváteční prodeje zaznamenaly největší nárůst za 17 let

Vzhledem k tomu, že zákazníci začínají s vlnou vracení a výměn zboží nebo spěchají utrácet dárkové karty, mají maloobchodníci zřejmě důvod k oslavám: Podle údajů Mastercard SpendingPulse vzrostly sváteční výdaje o 8,5 % ve srovnání s předchozím rokem.

Tento nárůst byl o něco nižší než 8,8% nárůst, který společnost Mastercard předpovídala, ale jednalo se o největší meziroční nárůst za 17 let. Přesto se někteří obávají, že silná sváteční sezóna by mohla připravit náročnější leden a únor.

"Spotřebitelská poptávka zůstává velmi silná, ale jsme opatrně optimističtí, protože provoz v prosinci trochu zpomalil," řekl Oliver Chen, analytik maloobchodu společnosti Cowen.

Chen uvedl, že má stále mírná očekávání ohledně výkonnosti odvětví v letošní sváteční sezóně i po ní. Inflace a varianta Covid omicron působí na mysl spotřebitelů ve stejné době, kdy problémy dodavatelského řetězce představují tlak na podnikání. V případě, že by chuť nakupujících ochabla nebo by zboží dorazilo v nevhodnou dobu, donutilo by to maloobchodníky zvýšit slevy.

Maloobchodníci a investoři teprve začínají vnímat vrcholící nákupní sezónu. Údaje společnosti Mastercard, které jsou jedním z prvních pohledů na tuto sezónu, sledují maloobchodní tržby v obchodech a na internetu od 1. listopadu do 24. prosince ve všech formách plateb, s výjimkou prodeje automobilů.

Podle jejího měření maloobchodní tržby výrazně překročily předprázdninovou úroveň, přičemž celkové tržby se o letošních prázdninách zvýšily o 10,7 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2019. Tržby v obchodech vzrostly o 2,4 % a online tržby se oproti období před dvěma lety zvýšily o 61,4 %.

Od pandemie se online nakupování stalo běžným svátečním nákupním zvykem. Podle společnosti Mastercard vyskočily tržby z elektronického obchodování v letech 2020 až 2021 o 11 %. Online prodeje tvořily téměř 21 % celkových maloobchodních výdajů, což zhruba odpovídá předchozímu roku a je to nárůst oproti 14,6 % v roce 2019.

Některé maloobchodní kategorie obzvláště zazářily. Tržby z prodeje oděvů vzrostly o 47,3 % a z prodeje šperků o 32 % oproti předchozímu roku. V porovnání s prázdninovou sezónou 2019 vzrostly o 29 % a 26,2 %. Tržby z prodeje elektroniky vyskočily o 16,2 % ve srovnání s předchozím obdobím.

Zdroj: cnbc.com, Unsplash

Podobné články