Foto: Unsplash

Tesla slavnostně otevřela novou továrnu, která je vyšší než mrakodrap Burj Khalifa

Ve čtvrtek večer vystoupil generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk na slavnostním otevření nové továrny výrobce elektromobilů v hodnotě 1,1 miliardy dolarů poblíž letiště v texaském Austinu.

Na akci hovořil o tom, jak je nová továrna obrovská, a dráždil produkty, které jsou stále ve vývoji, včetně kybernetického vozu a robotického taxi, které, jak slíbil, bude vypadat docela futuristicky.

"Nebylo snadné postavit tuto humózní budovu a dostat sem všechno toto vybavení," řekl Musk s velkým černým kovbojským kloboukem a poděkoval sousedům Tesly v Travis County i zaměstnancům Tesly, kteří se na stavbě továrny podíleli.

"Když budovu postavíte na bok, je vyšší než Burdž Chalífa," řekl Musk s odkazem na nejvyšší mrakodrap světa v Dubaji. Žertoval, že podle výpočtů společnosti Tesla by se do budovy vešlo 194 miliard křečků.

Tesla chce v Austinu vyrobit 500 000 kusů Modelu Y za jediný rok, prozradil generální ředitel ve čtvrtek večer. Společnost také doufá, že příští rok zahájí v Texasu výrobu svého Cybertrucku, potvrdil Musk.

Časové plány Tesly se však často posouvají. Tesla i další výrobci automobilů se potýkají s nedostatkem čipů a prudce rostoucími cenami surovin, které ještě zhoršila brutální invaze Ruska na Ukrajinu.

"Za posledních dvanáct měsíců jsme dodali více než milion vozů po celém světě," řekl Musk. "Je před námi ještě dlouhá cesta."

Podle průzkumu společnosti AutoForecast Solutions tvoří vozy Tesla v současnosti více než 75 % všech plně elektrických vozů prodaných v USA, přičemž plně elektrické vozy tvoří přibližně 4 % všech prodejů nových vozů na domácím trhu.

Musk rovněž oznámil plány na rozšíření svého experimentálního asistenčního programu pro řidiče na širší uživatelskou základnu.

"Naším cílem je letos přejít na širokou beta verzi pro téměř všechny zákazníky s plně samořídícím systémem v Severní Americe," uvedl Musk. Společnost nevyrábí autonomní vozy, ale prodává prémiový balíček asistenčních služeb pro řidiče, který nazývá Full Self-Driving. Majitelé, kteří mají prémiovou variantu, si mohou nové, nedokončené funkce vyzkoušet na veřejných silnicích prostřednictvím programu Tesla FSD Beta. V současné době je program omezen na vybrané zákazníky a zaměstnance společnosti Tesla.

Společnost Tesla postavila svůj závod na montáž vozidel v Austinu zhruba za dva roky od základů. Její první americký závod na výrobu automobilů v kalifornském Fremontu byl předtím ve společném vlastnictví společností GM a Toyota, než jej Tesla upravila pro výrobu sedanu Model S a SUV Model X, svých prvních sériově vyráběných vozidel, a později i cenově dostupnějších modelů Model 3 a Model Y.

Továrna ve Fremontu funguje dodnes, ale Tesla hodlá v Austinu zvýšit výrobu svých elektromobilů a baterií Model Y a v Texasu vyrábět svůj neobvyklý lichoběžníkový pick-up Cybertruck pro zákazníky v Severní Americe.

Sam Fioriani, viceprezident pro globální předpovědi vývoje vozidel ve společnosti AutoForecast Solutions, řekl CNBC, že nový závod je velmi potřebný.

"Vzhledem k tomu, že se chystají nové produkty, potřebují více místa v továrně," řekl. Továrna v Austinu by podle něj měla společnosti Tesla, vzhledem k tomu, že byla čerstvě navržena pouze pro výrobu produktů Tesla, pomoci zlepšit kvalitu jejich vozů a snížit výrobní náklady.

"Zatím vyrobili asi několik milionů vozů, což znamená, že by v tuto chvíli měli přijít na to, co funguje a co ne. Měli by být schopni posílit pozitiva," řekl Fiorani.

Musk ve čtvrtek večer uvedl, že vozidla Model Y vyráběná v Texasu jsou vybavena takzvaným "strukturálním paketem", což znamená, že články vysokonapěťových baterií v automobilech nesou zátěž vozidla.

Před akcí v Texasu Tesla uspořádala slavnostní otevření a zahájila část komerční výroby v jiném novém závodě v německém Brandenburgu.

Zdroj: cnbc.com, Unsplash

Podobné články