Foto: Unsplash

​ V Číně je nafta na příděl. Motoristé musejí odstavovat svá auta

Čerpací stanice v mnoha částech Číny začaly kvůli klesajícím zásobám prodávat naftu na příděl. Někteří motoristé a řidiči kamionů proto musejí čekat na doplnění paliva celé dny.

Čína je v současné době uprostřed masivní energetické krize, kdy nedostatek uhlí a zemního plynu uzavírá některé továrny a nechává domy bez elektřiny. Novým problémem je nedostatek motorové nafty.

„Současný nedostatek nafty nejvíce dopadá vedle běžných motoristů hlavně na dálkové přepravce, kteří vozí i zboží určené pro trhy mimo Čínu,“ uvedl Mattie Bekink ze společnosti Economist Intelligence Unit, která sleduje vývoj ekonomiky ve světě. „V závislosti na délce a intenzitě této krize s pohonnými hmotami lze očekávat i problémy, které vzniknou globálním obchodním řetězcům,“ dodal Bekink. 

Poptávka po naftě v Číně prudce vzrostla, když se ekonomiky znovu otevřely po ukončení přísných karantén a lockdownů kvůli covidové pandemii.

V Číně mohou kamiony naplnit každý pouze 100 litrů, což je asi jen deset procent jejich kapacity. V některých částech země jsou ale podle posledních informací příděly ještě přísnější a řidiči mohou nakupovat pouze do 25 litrů nafty.

Zatímco nedostatek uhlí v Číně je všeobecně známý, problém s naftou je nový. Ekonom Aidan Yao ze společnosti AXA Investment zpravodajskému webu BBC potvrdil, že všech fosilních paliv je v poslední době v Číně nedostatek a není možné pokrýt stoupající poptávku. Ceny ropy přitom dosáhly v posledních týdnech nejvyšší úrovně od roku 2014, což už vyvolává palivovou krizi.

Částečně je to způsobeno i nedostatkem uhlí a zemního plynu. V Číně podle analytiků už někteří uživatelé začali nasazovat na výrobu elektřiny dieselové generátory, aby udrželi své továrny v provozu i během výpadků dodávek proudu. Rostoucí poptávka po naftě by mohla zvýšit celkovou její spotřebu v zemi o více než půl milionu barelů ropy denně. 

Podle Aidana Yao ze společnosti AXA Investment současná energetická krize ukazuje nebezpečí, které může způsobit neuvážený a příliš rychlý přechod z fosilních paliv na obnovitelné zdroje. „Cestu k čisté emisní nule je třeba velmi pečlivě naplánovat,“ řekl Ainad Yao.

Zdroje: bbc.com,axa-im.com, Unsplash

Podobné články