Foto: Unsplash

V jednom fintech startupu se po přechodu na čtyřdenní pracovní týden zvýšil počet žádostí o zaměstnání o 30 %

Jednoho slunečného srpnového rána Ryan Breslow meditoval na zahradě svého domu v Miami, když ho to napadlo. Chtěl zavést trvalý čtyřdenní pracovní týden ve společnosti, kterou založil, fintech startupu Bolt.

Breslow, který v pondělí odstoupil z pozice generálního ředitele a nyní je výkonným předsedou, četl články o tomto rozvíjejícím se trendu na pracovišti několik měsíců a tiše o něm uvažoval. Toho letního dne se rozhodl přejít na základě svého vnitřního pocitu, že by to mohlo fungovat. O měsíc později Bolt spustil tříměsíční pilotní program a dal zaměstnancům a vedoucím pracovníkům šanci zjistit, zda jim stlačený pracovní týden vyhovuje.

Podle zpětné vazby od zaměstnanců byl tento projekt velmi úspěšný. Breslow ji v lednu zavedl jako trvalou politiku pro 600 zaměstnanců společnosti. Podle mluvčího společnosti vzrostl počet žádostí o zaměstnání v tomto elektronickém obchodě meziměsíčně o 30 %.

"Nikdy se nevrátíme zpět," napsal Breslow minulý měsíc na Twitteru s odkazem na zvýšenou produktivitu a hlášený dobrý zdravotní stav zaměstnanců. Společnost Bolt na žádost o komentář, proč Breslow odstoupil z funkce generálního ředitele, okamžitě nereagovala.

Společnost Bolt, která chce urychlit a usnadnit proces placení u pokladen v maloobchodech, je na špici toho, co někteří označují za budoucnost práce. Zaměstnanci přehodnocují rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem uprostřed pandemie a "velké rezignace". Stlačená pracovní doba nabírá na síle v posledních několika letech, ale zdá se, že zájem o ni v posledních týdnech vzrostl.

"Lidé jsou opravdu hrdí na to, že pracují ve společnosti Bolt," řekla Insideru personální ředitelka společnosti Bolt Jennifer Christie. Vysvětlila, jak Bolt změnu provedl, jakým výzvám vedoucí pracovníci čelili a co se tým z tohoto procesu naučil.

Jak Bolt přešel na nový systém

Jennifer Christieová, personální ředitelka společnosti Bolt, má od doby, kdy společnost zavedla čtyřdenní pracovní týden, více času na cvičení a hraní si se svým psem. Bolt

Boltův vedoucí tým skočil do hlubokého bazénu, aniž by věděl, jak plavat.

"Říkali jsme si: 'Učme se za pochodu,'" řekl personální ředitel. "Pojďme to vyzkoušet."

Prvním klíčovým rozhodnutím bylo, zda nechat zaměstnance vybrat si den volna, nebo stanovit jeden společný den. Breslow a tým se rozhodli pro druhou možnost. Christie řekla: "Mysleli jsme si, že pro všechny bude snazší udělat krok zpět, když si všichni vezmou volno ve stejný den."

Poté byli zaměstnanci informováni o tříměsíčním pilotním projektu a požádáni o přehled svých rozvrhů. Pracovníci přesunuli schůzky na pondělí až čtvrtek a týmy se snažily zrušit schůzky, které nepovažovaly za nutné, nebo je změnit na "asynchronní formáty", jako jsou e-maily nebo videa, která si lze kdykoli prohlédnout. Zaměstnanci byli také vyzváni, aby si promluvili se svými vedoucími, pokud měli pocit, že jejich čas je promarněný nebo že ho tráví věcmi, které jim nepomáhají dosahovat jejich cílů.

"Řekli jsme si, že ty zbylé čtyři dny budeme opravdu sprintovat, pracovat soustředěně a nebudeme trávit čas věcmi, na kterých nezáleží," řekl Christie, který se účastnil rozhovorů o čtyřdenním pracovním týdnu od října a oficiálně se k týmu připojil 3. ledna.

Řešení problémů

Tento posun se neobešel bez problémů. Patnáct procent zaměstnanců, konkrétně pracovníků v prodeji, uvedlo, že se setkali s "problémy při jednání s vnějšími partnery", jako je plánování schůzek s potenciálními klienty.

Aby se s tím zaměstnanci vypořádali, byli vyzváni, aby buď přeložili schůzky na dobu mezi pondělkem a čtvrtkem, nebo aby se schůzky zúčastnili a upravili si svůj rozvrh na další týden tak, aby si ji vynahradili. Například zaměstnanec, který musel v pátek absolvovat hodinový telefonát, řekl svému nadřízenému, že si následující pondělí bere hodinu volna.

Další výzvou bylo vymyslet, co dělat, když se blíží federální nebo firemní svátky. Zpočátku firma počítala svátek jako volný den v daném týdnu. Například Svátek práce, který připadá na pondělí, byl volným dnem a pracovníci pracovali od úterý do pátku. Pro některé pracovníky to bylo frustrující a matoucí, a tak vedení své rozhodnutí odvolalo, což vedlo k tomu, že se objevilo více třídenních týdnů.

Lidé byli překvapeni, že za tyto tři dny stihli udělat svou práci, řekl Christie.

"Myslím, že lidé si uvědomili, že když se opravdu donutí soustředit se na věci, které jsou nejdůležitější, jdou ještě dál," řekla.

Další výzvou je stres. Podle údajů společnosti téměř 40 % týmu uvedlo, že pociťuje větší stres od pondělí do čtvrtka ve srovnání s pětidenním rozvrhem. Christie uvedl, že společnost pokračuje v omezování schůzek a zbytečných úkolů pro zaměstnance, aby s tím bojovala.

Přesto podle ní výhody převažují nad problémy. V průzkumu společnosti 94 % zaměstnanců a 91 % manažerů uvedlo, že podporují rozhodnutí společnosti Breslow trvale zavést čtyřdenní pracovní týden.

Povzbuzování dalších společností, aby o tom uvažovaly

Zaměstnanci jsou s touto změnou v drtivé většině případů spokojenější. Osmdesát čtyři procent zaměstnanců společnosti Bolt uvedlo, že se zlepšila rovnováha mezi jejich pracovním a soukromým životem. Stejné procento uvedlo, že jsou v práci produktivnější.

Od spuštění pilotního projektu se na Boltův tým obrátilo přinejmenším "několik" společností z žebříčku Fortune 500, aby se dozvěděly více o procesu zkracování pracovního týdne. Podle ní je to znamení, že tato politika může fungovat pro malé, střední i velké společnosti. Christie přirovnala přechod na čtyřdenní pracovní týden k přijetí práce na dálku. Lidé si mysleli, že je nemožné, aby odvětví, jako je televizní zpravodajství a finančnictví, přešla na dálkové ovládání, ale většina z nich to udělala.

"Před pandemií jste od mnoha firem slyšeli: 'Myslím, že práce na dálku je skvělá, ale to je jen pro technologické firmy a v mé firmě to nikdy nemůže fungovat,'" řekla. "Ale hle, přišla pandemie a všichni na to přišli."

Christie uvedl, že zkrácený pracovní týden zvyšuje počet žádostí o zaměstnání. Breslow a výkonný tým mají pozitivní zpětnou vazbu "napříč generacemi, od lidí s rodinami i bez rodin", řekla.

"Lidé říkají, že jsou více přítomni doma se svými rodinami a mohou dělat věci, které jsou více pro jejich vlastní zdraví," řekla. "Jejich přátelé a kontakty na LinkedIn se ptají, zda přijímáme zaměstnance."

Zdroje: businessinsider.com, Unsplash.com

Podobné články