Foto: Unsplash

Volvo a Northvolt postaví fabriku ve Švédsku na výrobu baterií do elektromobilů

Volvo a Norhvolt postaví gigantickou fabriku pro výrobu baterií do elektromobilů. Baterie vyrobené v závodě budou „speciálně vyvinuty“, aby je bylo možné použít v plně elektrických vozech Volvo a Polestar.

Továrna bude sídlit v Göteborgu a bude součástí plánovaného výzkumného a vývojového centra. Výzkumné a vývojové centrum má zahájit provoz v letošním roce a zařízení na výrobu baterií by mělo být uvedeno do provozu v roce 2025. Zahájení celého závodu se plánuje na rok 2023.

Podle společností je zařízení nastaveno tak, aby „mělo potenciální roční kapacitu výroby článků až 50 gigawatthodin“. To by se rovnalo dodávce dostatečného množství baterií pro přibližně 500 000 automobilů ročně.

Továrna bude skvěle ladit s plánovaným výzkumným a vývojovým centrem, které bylo oznámeno v prosinci 2021 jako součást investice ve výši zhruba 30 miliard švédských korun, tedy 3,29 miliardy dolarů.

Termín „gigafactory“ je výrazem pro zařízení, která vyrábí baterie pro elektrická vozidla ve velkém měřítku. Generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk byl široce uznáván jako autor tohoto termínu.

„Společný podnik na výrobu bateriových článků mezi Northvolt a Volvo Cars bude významným hráčem v evropské výrobě bateriových článků a bude představovat jednu z největších jednotek na výrobu článků v Evropě,“ uvedly společnosti v prohlášeních zveřejněných v pátek na svých webových stránkách.

Volvo Cars a Northvolt taktéž jmenovaly bývalého výkonného ředitele Tesly Adriana Clarka vedením produkční společnosti.

Plány na vybudování továrny na baterie byly oznámeny v prosinci, ale konkrétní místo tehdy nebylo potvrzeno. Výzkumné a vývojové centrum má zahájit provoz v letošním roce a zařízení na výrobu baterií by mělo být uvedeno do provozu v roce 2025.

V březnu 2021 společnost Volvo Cars uvedla, že se plánuje stát se do roku 2030 „společností plně elektrických automobilů“. Northvolt je společnost se sídlem ve Stockholmu, která byla založena v roce 2016. Přilákala investice mimo jiné od Goldman Sachs a Volkswagenu. usiluje o 150 GWh výkonu článků ročně do roku 2030.

Během pátečního setkání s otázkami a odpověďmi byli generální ředitel Northvolt Peter Carlsson a Javier Varela, vedoucí inženýrství a provozu Volvo Cars, dotázáni, zda by došlo k rozšíření společného podniku do částí světa, jako je Asie a Amerika. Varela zdůraznil, že jde o proces krok za krokem. „Dnes je jasné, že se soustředíme na naše evropské potřeby a v budoucnu se bude diskutovat o tom, jak zajistíme kapacitu v jiných oblastech,“ konstatoval Varela.

Carlsson poznamenal: „Je zřejmé, že od prvního dne jsme se zaměřili na Evropu a naše infrastruktura je zde. Ale je... také docela jasné, že elektrifikační platformy se skutečně stávají globálními a zavádění produktových portfolií... se stává globálním.“

Baterie jsou však těžké na přepravu a jsou také do určité míry trochu komplikované z hlediska logistiky, protože při přepravě baterií existují určité požadavky na nebezpečné zboží.

Páteční oznámení přichází na konci týdne, ve kterém Evropská asociace výrobců automobilů uvedla, že v loňském roce bylo v EU registrováno 878 432 nových osobních automobilů s elektrickým pohonem, ve srovnání s 538 734 v roce 2020.

U nových osobních automobilů činil tržní podíl elektromobilů na baterie v roce 2021 9,1 %. Navzdory poklesu registrací nových benzinových a naftových vozidel ACEA uvedla, že „konvenční typy paliv stále dominovaly prodejům automobilů v EU, pokud jde o podíl na trhu v roce 2021. u 59,6 % všech nových registrací.“

Zdroje:

cnbc.com

unsplash.com

Podobné články