VW a Renault odstaví některé automobilky - bude to mít pro ně velký ekonomický dopad?

Továrny provozované společnostmi Volkswagen AG a Renault SA budou příští týden nuceny přerušit provoz. Má to jasný důvod, ruská invaze na Ukrajinu totiž vyvolává ochromující vlnu napříč evropskými dodavatelskými řetězci.

Továrny provozované společnostmi Volkswagen AG a Renault SA budou příští týden nuceny přerušit provoz. Má to jasný důvod, ruská invaze na Ukrajinu totiž vyvolala ochromující vlnu napříč evropskými dodavatelskými řetězci.

VW na začátku března na několik dní zastaví výrobu ve svých závodech ve Cvikově a  v Drážďanech, oba závody se nachází ve východním Německu. Cvikov je navíc domovem vůbec největšího závodu na výrobu elektromobilů v Evropě, má slušnou kapacitu asi 330 000 vozů ročně. Ochromil je nedostatek dílů, co se běžně vyrábí na Ukrajině, včetně sad elektrických kabelů. Takto hovořil v pátek mluvčí Volkswagenu.

Renault zastaví provoz ve svém moskevském montážním závodě, protože ostře okupovaný prostor u ruských hranic zdržuje dodávky dílů, uvedla mluvčí.  Další závod, který provozuje společnost Renault AvtoVaz v Togliatti na jihu země, v pondělí zastaví výrobu zase kvůli nedostatku polovodičů.

Tyto kroky automobilek přicházejí poté, co válka donutila společnosti Nestlé a Carldberg v posledních dvou dnech uzavřít závody na Ukrajině. Nyní se dopad těchto uzávěrek šíří i za hranice země.

Nestlé, Carlsberg se připojují k evropským firmám, které pozastavují ukrajinskou produkci.

Ruská invaze přinesla podnikům, kterým se jen o fous podařilo vynořit z pandemie koronaviru, nový soubor výzev. Ještě před těmito posledními neúspěchy dodavatelského řetězce byli výrobci automobilů nuceni v posledních dvou letech omezit výrobu kvůli chronickému nedostatku počítačových čipů.

Německé automobilové společnosti a dodavatelé udržují přibližně 49 výrobních závodů v Rusku a na Ukrajině. Konečné důsledky pro společnosti a jejich zaměstnance nejsou podle německé automobilové lobby skupiny VDA zatím zcela jasné.

Renault vyrábí modely včetně Kaptur a Duster v moskevském závodě, vyrábí i vozy Lada prostřednictvím svého podniku AvtoVaz.  Rusko je druhým největším trhem francouzské automobilky s 18 % objemu prodeje. Tudíž to pro Renault může být velký problém.


 

zdroje: bloomberg.com; unsplash

Nejnovější články