Autor: Adam Spáčil

Zakladatelé společnosti Web3 a špičkoví investoři do rizikového kapitálu vysvětlují, jak mohou blockchainové hry rozšířit kryptoměny

Podle zprávy společnosti DappRadar získaly blockchainové hry ve 2. čtvrtletí 2022 2,5 miliardy dolarů.

Podle zprávy společnosti DappRadar získaly blockchainové hry ve 2. čtvrtletí 2022 2,5 miliardy dolarů. Tento rozvíjející se prostor přilákal některá z největších jmen v Silicon Valley, přičemž společnost Andreessen Horowitz v květnu debutovala s fondem pro herní startupy ve výši 600 milionů dolarů. Animoca Brands, hongkongský vývojář her a investor do kryptoměn, si v červenci rovněž zajistil navýšení kapitálu o 75 milionů dolarů při ocenění 5,9 miliardy dolarů.

Celkové letošní investice do tohoto odvětví podle některých měřítek překonávají loňské zhruba o 33 %.

Franklin Bi, ředitel vývoje portfolia v kryptografickém hedgeovém fondu Pantera Capital, již dříve pro Insider uvedl, že pro blockchainové hry nastal "ideální okamžik" k "rozjezdu".

"Herní průmysl se pohybuje v cyklech. Nové cykly se historicky vyznačují novými technologiemi nebo novými obchodními modely či novými uživatelskými zkušenostmi. Kryptoměny a NFT otevřely všechny výše uvedené možnosti," uvedl Bi ve svém prohlášení.

Na blockchainovou herní vlnu naskočila řada známých jmen. Společnost Microsoft Corp. v lednu oznámila, že plánuje převzít společnost Activision Blizzard Inc. - obecně známou jako vydavatele sérií jako Minecraft a Call of Duty - za 68,7 miliardy dolarů. Podle prohlášení generálního ředitele a předsedy představenstva Satya Nadelly pomůže tato transakce Microsoftu vyvinout "stavební kameny pro metaverzi".

Při letošní hodnotě herního trhu ve výši téměř 200 miliard dolarů existuje potenciál v nástupu kritického množství uživatelů prostřednictvím blockchainových her. Server Insider hovořil s odborníky z oboru o tomto rodícím se prostoru a jeho potenciálu dostat kryptoměny k širšímu publiku.

NFT jako způsob, jak vlastnit herní aktiva

Hry mohou být jednou z hlavních hnacích sil pro mainstreamové přijetí kryptoměn, říká Pavel Bains, generální ředitel blockchainového startupu Bluzelle.

"Mám tři děti, které vyrostly na Fortnite, Minecraftu a Robloxu," řekl Bains v prohlášení pro Insider. "Virtuální měny a získávání digitálních aktiv ve hrách je to, co už znají."

Dodal: "Síla kryptoměn může oddaným hráčům pomoci proměnit tyto virtuální statky v hmatatelný majetek. Pro nastupující generaci je to přirozený vývoj, který využijí jako prostředek k tomu, aby se zároveň naučili cenné lekce z financí."

V tradičních hrách si hráči běžně kupují skiny nebo virtuální kosmetiku pro své postavy. Podle obchodní platformy DMarket se jedná o trh, který generuje roční příjmy ve výši zhruba 40 miliard dolarů. Tato aktiva patří studiu namísto kupujícího, což by mohlo z NFT učinit atraktivní alternativu k tradičnímu hernímu modelu.

"S příchodem blockchainových her se tedy stalo to, že nyní lze toto virtuální zboží a předměty umístit na blockchain a mít k nim skutečné vlastnictví," řekl Justin Kan, spoluzakladatel NFT tržiště Fractal. "Jediný rozdíl je v tom, že se tyto společnosti samy vzdávají kontroly a to, co za to dostanou, je robustnější ekonomika."

NFT ověřují vlastnictví hráčova aktiva, protože je zaznamenáno ve veřejné účetní knize prostřednictvím blockchainu. Namísto držení těchto aktiv u herního studia Web2 mohou účastníci držet tokeny ve svých kryptopeněženkách nebo u jiného decentralizovanějšího správce.

"Věříme, že vlastnictví digitálních aktiv otevře hráčům další vrstvu vzrušení a zážitků, protože nyní budou mít další motivaci hrát hry, které je baví," uvedl Kyu Lee, partner společnosti rizikového kapitálu CRIT Ventures, v prohlášení pro Insider.

Hry jsou zábavné a lidé je chtějí hrát

Hry jsou podle Shiti Rastogi Manghaniho ze společnosti STEPN účinným nástrojem pro onboarding, protože jsou zábavné a přístupné širšímu publiku. STEPN, přezdívaná "aplikace pro pohyb a výdělek", umožňuje uživatelům získávat herní žetony prostřednictvím cvičení.

"Cokoli, co je zábavné, společenské a poutavé, přiláká uživatele," uvedl Manghani, marketingový ředitel startupu, v prohlášení pro Insider. "Viděli jsme to opakovaně v mnoha odvětvích, jako je maloobchod, e-commerce a sociální média. Slouží to základním lidským potřebám. Herní nebo jakákoli užitková aplikace, která tyto potřeby splňuje, se stane mainstreamem. Pokud přitom přináší užitek uživatelům, je to třešnička na dortu."

Zejména mladší generace jsou na hraní videoher již dlouho zvyklé. Hry byly vždy v "popředí nových technologií", protože lidé se rádi baví, říká Shahaf Bar Geffen, předseda startupu Web3 UnCaged Games.

"Hru Tetris sestrojil Alexej Pajitnov, aby lidi méně zastrašoval a zpřístupnil jim počítače," uvedl Geffen v prohlášení pro Insider.

Bloky na cestě k blockchainovým hrám

S každou novou technologií - a zvláště s tou, která se nachází na nestabilním trhu - přichází spousta překážek.

Uprostřed medvědího trhu s kryptoměnami vykazují známky zpomalení i blockchainové hry. Axie Infinity, hra, která kdysi měla největší uživatelskou základnu v oboru, měla ve druhém čtvrtletí o 83 % méně účastníků než v prvním čtvrtletí, uvádí DappRadar. Trend poklesu počtu hráčů se ještě vyostřil po hackerském útoku na její sidechain Ronin spojený s Ethereem v hodnotě 650 milionů dolarů.

"Přestože herní aktivita stále dominuje celkovému prostředí, začali jsme také pozorovat první trhliny, které se v odvětví objevují, a mnoho špičkových blockchainových her začalo vykazovat slabiny," uvádí zpráva DappRadar.

Potenciální překážkou pro přijetí hry v hlavním proudu je její použitelnost, říká Steven Goldfeder, generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Offchain Labs, která poskytuje řešení pro škálování Etherea. Je to zábava, nebo lidé hrají jen kvůli výnosům a finanční odměně?

"Dobrá blockchainová hra musí být v první řadě hrou a až poté blockchainovou aplikací," uvedl Goldfeder v prohlášení pro Insider. "Začlenění technologie blockchainu by mělo být čistě aditivní, mělo by vylepšovat herní zážitek uživatelů, kteří se chtějí zapojit do blockchainu, ale ne omezovat přístupnost těm, kteří si chtějí jen zahrát hru."

Dodal: "Paradoxně, aby se blockchain dostal do hlavního proudu, musí být schopen fungovat na pozadí, a základem toho je snadný nástup, rychlé potvrzovací časy a nízké transakční náklady, které jsou od uživatelů abstrahovány."

Tento článek má za cíl poskytnout zobecněné informace určené ke vzdělávání široké části veřejnosti; neposkytuje personalizované investiční, právní ani jiné obchodní a odborné rady. Před podniknutím jakýchkoli kroků byste se měli vždy poradit se svým vlastním finančním, právním, daňovým, investičním nebo jiným odborníkem v záležitostech, které se týkají vás a/nebo vašeho podnikání.

Zdroje: businessinsider.com, Unsplash.com

Nejnovější články