Čínští dodavatelé do Evropy a USA výrazně zvýšili ceny, které kvůli drahým surovinám a energiím v posledních měsících rostly rychleji, než kdykoli předtím.
Ceny čínských výrobců vzrostly o téměř 12 procent ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Svoji roli sehrály vedle cen surovin i výpadky dodávek elektřiny, které donutily četné čínské továrny přerušit výrobu. Do konečné ceny pro spotřebitele se nakonec promítly i rekordní náklady na námořní kontejnerovou dopravu, které jsou podle britské námořní poradenské a výzkumné firmy Drewry téměř o 300 % vyšší než před rokem.
Čínské továrny přitom po léta fungovaly jako brzda globální inflace, když snižovaly náklady, aby si udržely zahraniční zákazníky. Bránily se tak i konkurenci začínajících výrobních rivalů z Vietnamu. Čínský exportní boom ale od pandemie vše změnil a díky rostoucí poptávce dodal asijským výrobcům sebevědomí, aby zvedli ceny a chtěli od zahraničních zákazníků více.
Ceny výrobců jsou obecně považovány za jeden z hlavních ukazatelů vývoje inflace. Vyšší ceny světového exportního šampióna Číny pociťují zahraniční spotřebitelé. Například nejsilnější evropská ekonomika Německo nedováží více zboží z žádné jiné země na světě než z Číny. V roce 2020 Německo dovezlo čínské zboží za 116,3 miliardy eur.
Nárůst poptávky od pandemie proto vede k rostoucí úzkosti, že stoupající globální inflace nebude tak „přechodná“, jak předpovídají někteří politici. A vzhledem k tomu, že se po pandemii zotavuje celosvětová poptávka, vyšší ceny zákazníky neodrazují. Čínský export podle předpovědí letos vzroste o 21 %, což je největší skok za více než deset let.
Hongkongský index exportních cen, který slouží jako dobrý ukazatel pro čínské exportní ceny, protože hongkongským přístavem většinou projde zboží vyrobené v Číně, byl v červenci o 5,6 % vyšší než před rokem. Index dovozních cen US Bureau of Labor Statistics ukazuje zvýšení cen čínského zboží, jako jsou elektrická zařízení, domácí spotřebiče a obuv, přibližně o 3–5 %.
A jak se projeví čínské exporty na míře globální inflace? Přestože ceny čínských výrobců rostou, nemusí se ukázat jako zásadní. To proto, že pro spotřebitele ve vyspělých ekonomikách tvoří čínské zboží jen malou část jejich denních výdajů. Například ve Spojených státech tvoří dvě třetiny koše, používaného k odhadu inflace spotřebitelských cen, bydlení, doprava a zdravotní péče.
Čínské továrny podle Global Times čelí nejrychlejšímu nárůstu cen vstupů za posledních 26 let a Peking přiznal, že továrnám stouply jenom náklady za elektřinu o 20%.
Podle Stanleyho Chaa, zakladatele společnosti All In Consulting, která spolupracuje s americkými společnostmi nakupujícími v Číně, je rozhodujícím faktorem, zda dokážou výrobci absorbovat růst cen. Některé velké čínské společnosti v odvětvích jako je elektronika, hračky a textil, ceny udrží. „Větší dodavatelé, kteří operují s vyššími maržemi a vyšší efektivitou, zdražovat nemusí. Menší továrny, které mají malé ziskové marže, přenášejí náklady na své zákazníky,“ řekl.
Zdroje: globaltimes.cn, cnn.com, unsplash