Autor: Radka Guzi

Češi jezdí nakupovat do Polska a do Německa, maloobchodní tržby v tuzemsku klesají

České domácnosti prožívají velmi nelehké období a kvůli celkovému zdražování se snaží vyjít se svým rozpočtem, jak se dá. Čím dál tím více domácností proto jezdí nakupovat například do Polska nebo Německa, aby ušetřily a zároveň si přivezly domů kvalitnější zboží.

České domácnosti prožívají velmi nelehké období a kvůli celkovému zdražování se snaží vyjít se svým rozpočtem, jak se dá. Čím dál tím více domácností proto jezdí nakupovat například do Polska nebo Německa, aby ušetřily a zároveň si přivezly domů kvalitnější zboží.

Tržby v tuzemsku v rámci maloobchodu za měsíc září klesly o více než 5 %, a to i přesto, že maloobchodní síť výrazně podražila. Nejvyšší propad v maloobchodních tržbách byl zaznamenán již v srpnu, kdy se jednalo o více než 8 %. Jediné odvětví v maloobchodu, které nevykazuje pokles je farmacie a zdravotnické obchody.

Domácnosti šetří

Je to jednoduché, i když cukr již nestojí 20 korun, ale 36 korun, domácnosti stále disponují se stejným příjmem. Domácnosti tak začaly šetřit, to dokládají čísla tržeb na benzinových pumpách a z výsledků maloobchodních tržeb, které uvedl Český statistický úřad.

Domácnostem přitom není líto si pro levnější a kvalitnější zboží zajet i za hranice. Tyto zahraniční nákupy domácnosti realizovaly i dříve, akorát nyní se jejich počty zněkolikanásobily. Češi ovšem nejezdí za hranice pouze pro potraviny, ale například i pro nábytek. Například zboží společnosti IKEA je v Polsku levnější i o několik tisíc korun.

Tržby za pohonné hmoty klesly o 6,1 %. Je zřejmé, že domácnosti mění svoji spotřebu i co se týká dopravy. I přes pokles tržeb, prodejci pohonných hmot utržili téměř o 3 % více, to vše díky zdražování.

Utržilo se méně také v jiných odvětvích, jako je například kultura, sport, rekreace, prodej počítačů, oděvy, obuv nebo kosmetika.

Jediné odvětví, které zaznamenalo růst tržeb, a to konkrétně o 6 %, je farmacie. Oblast zdravotnictví se tak jeví jako nezbytný výdaj pro potřebu domácností.

Bude trend pokračovat i o Vánocích?

Obecně jsou Vánoce období vysokých tržeb analytici ovšem očekávají, že pokles maloobchodních tržeb bude znatelný i v tomto svátečním období. Domácnosti jsou mnohem zdrženlivější a jsou navíc zatížený energetickou krizí. Jen velmi těžko se „utrácí“, když se poplatky za energie domácnostem zdvojnásobily a ceny potravin stouply mnohdy i o 100 %.

Nižší tržby mají i e-shopy

Pokles tržeb zaznamenávají také online prodejci ve svých e-shopech. Podle statistiky se jedná o pokles 3,6 %. Nejhorší situaci mají zejména online prodejny specializovaného zboží. Opět se lze domnívat, že tyto potraviny domácnosti považují spíše za zbytné zboží.

Nižší tržby jsou pro podnikatele další ránou. Podniky totiž aktuálně čelí dražším nákladům pro svoje podnikání a nižší tržby jen zhoršují jejich konečnou účetní bilanci. Bohužel to také přispívá k tomu, že firmy mohou přistoupit k propouštění, ke kterému se přibližně 30 % z nich již vyjádřilo.

Utahování opasků vede vždy ke zpomalování růstu ekonomiky a může se jednat o velmi nepříjemnou záležitost, která v kombinaci s inflací může prodloužit období recese v našem hospodářství.

Zdroje:

csu.cz

unsplash.com

Nejnovější články