Autor: Radka Guzi

Cesta Volva na akciový trh

Tradiční značka automobilů Volvo zamířila na akciový trh. Její nástup zaznamenal dynamiku a díky své silné značce a oblíbenosti svých zákazníků zaznamenala první úspěchy.

Cestu Volva na akciový trh lemovaly určité pochybnosti a obavy, ale jakmile nastal den D, byla to opravdu čistá práce. A to jediné, co snad předčí radost kupujících na akciovém trhu, je značná úleva ve vedení společnosti Volvo.

Automobily značky Volvo se vyrábějí již od roku 1927 a vyznačují se typicky švédskými rysy, kterými jsou bezpečnost, udržitelnost a osobitost. A od této doby začalo Volvo dobývat nejen švédské silnice. Touha pro nalezení harmonie mezi pracovním a volným časem vedla konstruktéry k uvedení na trh prvních kombíků. A už v roce 1953 jich jezdilo přes 6 milionů. Padesátá léta byla pro Volvo ovšem i symbolem zahájení vývozu do USA a uvedením tříbodového bezpečnostního pásu. Tento pás představil Nils Bohlin a automobilka Volvo se rozhodla vzdát patentových práv, aby tuto bezpečností novinku mohli mít opravdu všichni. Zde můžeme spatřit další typický rys pro švédskou komunitu. Díky tomu tento pás již zachránil odhadem přes milion životů. Nové tisíciletí přineslo první SUV, otevření první továrny v Číně, první výrobní závod v USA, nové bezpečnostní technologie, moderní design, a především ve jménu udržitelnosti, také první plně elektrické SUV.

Společnost Volvo Cars zahájila svoji premiéru na burze s počátečním nárůstem o 10 %. Vzhledem k tomu, že upisovací cena byla před uvedením na burzu stanovena na nejnižší možnou úroveň v intervalu uvedeném v nabídce. Lze nárůst spíše označit za neúspěch. Ovšem tento fakt vyvrátila následující skutečnost. To, co následovalo potom, lze s největší pravděpodobností označit za úspěšné. Zdražování totiž jen pokračovalo. Nárůst o 23 % znamená, že Volvo má na konci dne o téměř 40 miliard vyšší hodnotu než těsně před devátou hodinou ranní. Zřejmě bylo mnohem méně lidí, kteří se přihlásili k okamžitému prodeji se ziskem. Když se ukázalo, že si mnozí hodlají své akcie ponechat, podíl nabral další dynamiku.

Emoce v investičním rozhodování

Penzijní fondy a další institucionální investoři velmi váhali k danému nákupu a někteří ho dokonce vzdali. Na pomoc ale přispěchalo značné množství soukromých osob. Z 90 000 se tento dav rozrostl během týdne na více než 200 000. Odhaduje se, že mezi nimi jsou i nostalgici Volva, nebo ti, co byli ovlivněni médii nebo jinými lidmi, kteří tuto nostalgii vyjádřili. Je patrné, že značka Volvo si dokázala vybudovat opravdu silné jméno a pozici mezi svými uživateli. Zkrátka emoce a investiční rozhodování hrály nemalou roli.

Nyní ale samozřejmě nezbývá než doufat, že důvěra k této značce přetrvá. To, co mluví samo za sebe je, že Volvo je doposud největším výrobcem automobilů ve Švédsku. Tomu napomohla již zmíněná továrna v Číně.

Několik témat, která by mohla zamávat švédským klidem

Každá mince má dvě strany, kromě těch pozitivních faktů, je nutno brát ohled i na související rizika. Továrna v Číně, může být zdrojem několika těžkostí. Například v poslední době se opakovala náhlá omezení, pokuty a zákazy. Kromě toho je tu pro akcionáře další téma elektromobilů. Volvo musí zvládnout přechod na elektromobily a být stále konkurenceschopné. Společnost Volvo Polestar, která je napůl vlastněná elektromobily, bude letos na jaře uvedena samostatně v New Yorku.

Pokud nemají akcie Volva propadnout stejným způsobem jako předchozí populární akcie Telia, je také nutné, aby si akciový trh udržel svoji náladu a neklesal jako po IPO společnosti Telia v roce 2000.

Akcionáři se ale zatím mohou radovat, říká v neposlední řadě generální ředitel Håkan Samuelsson. Hodnota akcií celkem vzrostla o 70 milionu SEK.

 

Zdroje:

Svt.se

Volvocars.com

Freepik.com

Nejnovější články