Evropští dopravci létají s tisíci téměř prázdnými letadly, proč se chovají tak neekologicky?

Foto: Unsplash

Evropští dopravci létají s tisíci téměř prázdnými letadly, proč se chovají tak neekologicky?

Požadavek na využívání letištních slotů, který stanovila Evropská komise, vyvolal kontroverzi a hněv v době rostoucího mezinárodního znepokojení nad klimatickými změnami a uhlíkovými emisemi vytvářenými leteckým průmyslem. Letecké společnosti si stěžovaly, že jiné regiony a kontinenty takové požadavky neukládají. Letištní orgány a Evropská komise se však proti této kritice odvrátily.

Letecké společnosti v Evropě letos v zimě létají s osobními letadly, která jsou občas téměř prázdná, aby si udržela kýžená místa pro vzlet a přistání na letištích v době nižší poptávky po cestování.

Nedávná publicita kolem tohoto požadavku na používání vyvolala kontroverze a hněv v době rostoucího mezinárodního znepokojení nad změnou klimatu a uhlíkovými emisemi vytvářenými leteckým průmyslem. Zástupci letištního průmyslu ji mezitím hájí a argumentují nutností zachovat komerční životaschopnost, konektivitu a konkurenceschopnost.

Letecké společnosti vyjádřily frustraci nad takzvanými pravidly pro sloty „použij, nebo je ztrať“ stanovenými Evropskou komisí, výkonnou složkou EU, která byla pozastavena v březnu 2020, protože odvětví zachvátila pandemie Covid-19. Od té doby se postupně vrací zpět a nyní požaduje, aby letecké společnosti využívaly 50 % jim přidělených letištních slotů. Toto číslo se má letos v létě zvýšit na 80 %.

Německý dopravce Lufthansa je mezi těmito leteckými společnostmi a již omezuje přibližně 33 000 letů v zimní sezóně, protože omikronová varianta slábne poptávku. Přesto musí během zimní sezóny uskutečnit 18 000 letů, aby splnila svůj požadavek na využití slotů, řekl její generální ředitel. Její dceřiná společnost Brussels Airlines musí do konce března uskutečnit 3000 téměř prázdných letů.

„Kvůli slabé poptávce v lednu bychom omezili podstatně více letů,“ uvedl koncem prosince německým novinám generální ředitel skupiny Lufthansa Carsten Spohr. „Musíme ale v zimě provést 18 000 dalších zbytečných letů, jen abychom si zajistili práva na vzlet a přistání.“

Dodal: „Zatímco v době pandemie byly téměř ve všech ostatních částech světa nalezeny výjimky šetrné ke klimatu, EU to stejným způsobem neumožňuje. To poškozuje klima a je to přesný opak toho, čeho chce Evropská komise dosáhnout svým programem „Fit for 55“.

Program „Fit for 55“ přijala Komise v červenci 2021, aby splnila nový cíl EU snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů minimálně o 55 %.

Tváří v tvář kritice leteckých společností a ekologů se zástupci letištního průmyslu odvracejí a říkají, že neexistuje „žádný důvod“, proč by tisíce téměř prázdných letů měly být realitou.

Rada letišť obhajuje „životně důležité letecké spojení“

Organizace letištního průmyslu Airports Council International (ACI) vyjádřila podporu postoji Evropské komise a tvrdila, že její snížení prahu využití letištních slotů na 50 % bylo „navrženo tak, aby odráželo nejistotu těžce zasaženého trhu a křehkého oživení letectví“.

„Několik leteckých společností tvrdí, že jsou nuceny provozovat velké množství prázdných letů, aby si zachovaly práva na využívání letištních slotů. Neexistuje absolutně žádný důvod, proč by to měla být realita,“ uvedl Olivier Jankovec, generální ředitel ACI Europe, v prohlášení na začátku ledna. Odmítl však představu, že by se létaly úplně prázdné „duchové lety“, stejně jako samotné aerolinky, které tvrdí, že místo toho, aby byly úplně prázdné, lety mají často velmi málo cestujících a jinak by byly zrušeny, kdyby nebylo využití slotu. požadavek.

„Nízké zátěžové faktory byly samozřejmě realitou po celou dobu pandemie,“ poznamenal Jankovec, „ale zachování životně důležité letecké konektivity pro ekonomické i společenské imperativy je dobře zdokumentováno... Vyvažování komerční životaschopnosti spolu s potřebou zachovat nezbytnou konektivitu a chránit proti důsledkům narušujícím hospodářskou soutěž je choulostivý úkol.“

Jsou v rozporu s cíli snižování uhlíku?

Ekologičtí aktivisté nejsou ohromeni. „‚Bruselské aerolinie provádějí 3000 zbytečných letů, aby udržely letištní sloty‘,“ napsala minulý týden na Twitter švédská klimatická aktivistka Greta Thunbergová s odkazem na titulek belgických novin. „EU je jistě v režimu klimatické nouze…“

Odvětví letectví vytváří asi 14 % emisí uhlíku z celkové dopravy, což z něj podle komise dělá druhý největší zdroj emisí skleníkových plynů z dopravy po silniční dopravě, která také říká, že pokud by globální letectví bylo zemí, bylo by v top 10 emitorech.

Evropská komise na svých webových stránkách uvádí, že „letectví je jedním z nejrychleji rostoucích zdrojů emisí skleníkových plynů“ a že „podniká opatření ke snížení emisí z letectví v Evropě“.

Belgický ministr mobility Georges Gilkinet popsal požadavky instituce na lety jako „environmentální, ekonomický a sociální nesmysl“. Napsal do Evropyn Komise tento měsíc požaduje větší flexibilitu pro letecké společnosti, aby udržely nedostatečně rezervovaná letadla na zemi.

Mluvčí Komise však uvedl, že současná 50% hranice je dostatečným snížením, které odráží spotřebitelskou poptávku a nabízí „občanům tolik potřebnou trvalou leteckou konektivitu“.

Letecké společnosti hledající výjimky

Mluvčí Lufthansy Boris Ogursky ve středu oznámil, že věří, že pravidlo slotu komise o 80% využití pro léto 2022 je „vhodné“. Poznamenal však, že „letecký provoz se ještě stále nenormalizoval. Vzhledem k vývoji nových variant virů a z nich vyplývajícím omezením cestování zůstává situace nestabilní, takže výjimky jsou stále nutné.“

„Nejen příští léto 2022, ale také nyní v aktuálním zimním letovém řádu 21/22 by byla potřeba včas větší flexibilita,“ řekl Ogursky. "Bez těchto krizových flexibilit jsou letecké společnosti nuceny létat s téměř prázdnými letadly, jen aby si zajistily sloty."

Dodal, že tato praxe není zavedena v regionech mimo Evropu. „Ostatní regiony světa zde zaujímají pragmatičtější přístup, například dočasným pozastavením pravidel pro sloty kvůli současné pandemické situaci. To prospívá klimatu i leteckým společnostem.“

Jankovec z ACI zdůraznil ustanovení nazvané „Odůvodněné nevyužití slotů“, které umožňuje leteckým společnostem předložit případ svým koordinátorům slotů, „umožňující jim efektivně využívat přidělené letištní sloty po méně než 50 % času,“ poznamenal.

Pro Lufthansu není toto ustanovení příliš užitečné, protože podle Ogurského umožňuje leteckým společnostem osvobodit pouze jednotlivá spojení: „Tuto možnost nelze použít na většinu našich týdenních rezervovaných letů, což má za následek 18 000 zbytečných letů během aktuální zimní program (21. listopadu – 22. března),“ uvedll.

Manažerka pro styk s médii Brussels Airlines Maaike Andries také objasnila, že lety startující za účelem splnění prahu využití letištních slotů nejsou prázdné; spíše, pro nadcházející zimní sezónu jsou některé lety letecké společnosti „nedostatečně obsazené, aby byly ziskové“.

"Tyto lety bychom normálně zrušili, abychom se ujistili, že nebudeme provozovat zbytečné lety z ekologického i ekonomického hlediska," dodal Maaike. „Pokud bychom však všechny tyto lety zrušili, znamenalo by to, že projdeme pod minimální limit, abychom si udrželi sloty. Stejný problém platí pro všechny dopravce v Evropě, protože se jedná o evropský zákon.“

„Na jiných kontinentech byly učiněny patřičné výjimky z normálních předpisů, aby se předešlo těmto zbytečným letům, ale v Evropě stále potřebujeme větší flexibilitu.“

Zdroje:

cnbc.com

Unsplash

 

Podobné články