Společnost Nikon Corp počátkem příštího roku definitivně ukončí po sedmdesáti letech výrobu fotoaparátů v Japonsku. Vedení firmy tvrdí, že stále větší pokles tržeb způsobují hlavně zlepšující se schopnostmi fotoaparátů v chytrých telefonech.
Informace o chystaném ukončení výroby fotoaparátů Nikon v domovském Japonsku způsobila milovníkům fotografování šok. Značka je známá po celém světě především výrobou kvalitního profesionálního vybavení. Poprvé se objevila v roce 1948 a postupem času se stala jedním ze symbolů technicky vyspělého Japonska.
Nikon ale zažil v poslední době těžké časy. Nedokázal udržet krok s konkurencí a z hlediska inovací klesl v „silné trojce“ japonských výrobců fotoaparátů Canon, Sony a Nikon na poslední místo. Prodeje jeho fotoaparátů se výrazně propadly a vedení firmy muselo začít hledat cesty jak udržet značku na trhu. Padlo tak rozhodnutí přestěhovat výrobní závody za levnější prací do Thajska.
Výroba v Japonsku je totiž podle generálního ředitele foto divize Hirotaka Ikegama příliš drahá a její kompletní restrukturalizace je nutná, aby se značka udržela na trhu. „Nemyslím si, že by thajská produkce snižovala kvalitu fotoaparátu. Společnost Nikon rychle reviduje svůj produkční systém a já doufám, že dostane firmu do černých čísel a Nikon se uzdraví,“ věří Hirotako Ikegama.
Přestože výrazný pokles prodejů fotoaparátů ovlivnilo i omezení cestování spojené s pandemií Covid-19, Nikon se hlavně v posledních letech potýká se silnou konkurencí značek Canon a Sony. Výrobce profesionálních digitálních bezzrcadlovek řady Z 7 a Z 6 i stále oblíbené zrcadlovky D 6 tak v minulém fiskálním roce zaznamenal svou historicky nejvyšší čistou ztrátu 34,4 miliardy jenů (314 milionů dolarů).
Od radikálních změn si vedení společnosti slibuje ozdravení firmy, což vyvolává i zájem investorů. Ceny akcií Nikon Cortoration (NINOY) se teď na burzách pohybuje okolo 10 USD a odraz ode dna může být pro jejich nákup zajímavou volbou. Svoji roli jistě sehraje i postupné uvolňování cestování, které ovlivní nárůst prodejů a Nikon posílí svoji konkurenceschopnost i díky levnější výrobě v Thajsku.
Podle odhadu deníku Nikkei v současné době na trhu s digitálními fotoaparáty dominují japonští výrobci, přičemž zhruba jeho polovinu ovládá Canon. Manažeři Nikonu očekávají, že značku opět dostanou na výsluní. Firma se proto opět dostává do hledáčku investorů, kteří v krátkodobém i dlouhodobém horizontu předvídají růst solidních zisků. Otázkou ale zůstává, jak přijmou změny skalní příznivci Nikonu, když z kultovní značky zmizí prestižní Made in Japan.
Zdroje: nikonrumors.com, petapixel.com, markets.businessinsider.com, freepik.com