Mnoho příslušníků generace X se ještě nevzpamatovalo z velké krize v roce 2008, a pandemie této skupině nepomohla k stabilnímu finančnímu zdraví. Příslušníci generace X byli nuceni upravit své způsoby placení účtů, penzijní plány, nákupní zvyklosti a strukturu práce v souvislosti s digitální transformací, kterou přinesla pandemie koronaviru.
Finanční zdraví generace X
Zatímco průměrný příjem domácnosti generace X dosáhl v USA v roce 2019 106 173 dolarů před zdaněním, jejich podíl na celkovém bohatství domácností je sotva poloviční ve srovnání s generací baby boomers.
Jeden z průzkumů společnosti Bankrate ukázal, že v listopadu 2020 přišla více než polovina lidí generace X v USA v důsledku pandemie alespoň o část příjmů domácnosti. Údaje amerického úřadu pro sčítání lidu z prosince téhož roku ukázaly, že téměř 13 milionů lidí má "velké potíže" se splácením dluhů.
V dubnovém průzkumu mezi pracujícími dospělými Američany zjistilo Centrum pro studium důchodů Transamerica, že 13 % lidí ze skupiny generace X (42 až 55 let) bylo v souvislosti s pandemií propuštěno, 18 % hlásilo snížení platu a 29 % zkrácení pracovní doby.
Finanční zátěž způsobená pandemií způsobila, že pro některé lidi z generace X je velmi obtížné odejít do důchodu nebo dokonce uvažovat o tom, že by do něj v dohledné době odešli.
Práce na dálku v generaci X
Generace X se musí přizpůsobit zcela digitálnímu prostředí práce na dálku, protože odchod do důchodu je v nedohlednu. Práce na dálku je s přetrvávající pandemií nadále rozporuplná - někteří příslušníci generace X uvádějí, že videokonference a nové digitální nástroje jim ztěžují práci.
Navzdory nedostatkům práce na dálku se lidé ve věku generace X nehrnou zpět do kanceláří. V listopadu a prosinci 2020 se společnost CivicScience zeptala pracovníků, jak brzy by se cítili pohodlně vrátit se do kanceláře - a mezi lidmi od 35 do 54 let 22 % odpovědělo, že za šest měsíců nebo déle.
Výdajové zvyklosti generace X
Během pandemie se lidé z generace X začali více věnovat digitálním nákupům. A je pravděpodobné, že přinejmenším část z toho se udrží i po skončení pandemie - včetně digitálního nakupování potravin, v němž lidé ze skupiny X před pandemií zaostávali.
Průzkum společnosti Acosta provedený v září a říjnu 2020 ukázal, že přibližně dvě třetiny lidí generace X (ve věku 40 až 55 let) "pohodlně" používají digitální nástroje pro nákup potravin. To naznačuje, že tato kohorta bude online nakupování potravin používat pravděpodobně i po pandemii.
Zdroje: businessinsider.com, Unsplash.com