Generální ředitelé varují, že americké domácnosti vyčerpávají úspory alarmujícím tempem a že by jim mohly dojít během několika měsíců

Americká ekonomika již dva roky většinou překonává očekávání, a to zejména díky spotřebitelům, kteří ochotně nakupují téměř vše, co jim firmy mohou prodat.

Americká ekonomika již dva roky většinou překonává očekávání, a to zejména díky spotřebitelům, kteří ochotně nakupují téměř vše, co jim firmy mohou prodat.

Velká část těchto výdajů byla podpořena odhadovanými 2,5 bilionu dolarů v podobě nadměrných úspor, které domácnosti nashromáždily díky federální pandemické pomoci a vyšším mzdám v zaměstnání.

Jedním z důsledků této prudce rostoucí spotřebitelské poptávky je růst cen zboží a služeb, jinak známý jako inflace.

Vzhledem k letošní inflaci, která dosáhla 40letého maxima, však Američané zjišťují, že jejich měsíční příjem nedosahuje takové výše jako dříve.

Podle nejnovějších údajů ministerstva obchodu klesla v dubnu míra osobních úspor v USA na 14leté minimum 4,4 %.

To je o polovinu méně než v prosinci a zhruba o třetinu méně než před rokem.

Mnoho domácností se již dostalo do záporných úspor, což znamená, že stále častěji využívají své úspory k pokrytí měsíčních nákupů.

"Toto není normální oživení a tato fiskální stimulace se stále projevuje v peněženkách spotřebitelů," řekl tento týden na konferenci investorům generální ředitel JPMorgan Jamie Dimon.

Dodal však, že čerpání by mohlo znamenat, že spotřebitelům zbývá jen asi šest až devět měsíců kupní síly.

Dimonovy výroky se shodují s poznámkami generálního ředitele společnosti PayPal Dana Schulmana, které pronesl minulý týden na Světovém ekonomickém fóru v Davosu.

Kombinace vysokých výdajů a vysoké inflace znamená, že Američané spotřebovávají úspory takovým tempem, že by je mohli vyčerpat do konce letošního roku, uvedl.

V nejzranitelnějších domácnostech se to již děje.

"Snížení výdajů už určitě pozorujeme na nižších příjmových úrovních a nyní se přesouvá na střední příjmovou úroveň," řekl Schulman.

Podle nedávného průzkumu společnosti NPD Group plánuje více než osm z deseti amerických zákazníků v příštích třech až šesti měsících nakupovat méně věcí. Průzkum rovněž zjistil, že spotřebitelé v prvních třech měsících roku 2022 nakoupí o 6 % méně zboží než ve stejném období roku 2021.

"Dochází k přetahování mezi touhou spotřebitelů koupit si to, co chtějí, a nutností udělat ústupky na základě vyšších cen, které zasáhnou jejich peněženky," uvedl šéf NPD. maloobchodního průmyslu Cohen ve svém prohlášení.

Zpomalení maloobchodu již nyní snižuje zisky velkých obchodních značek, jako jsou Target a Walmart, a mohlo by mít dopad na celou ekonomiku.

Američané zatím stále utrácejí (a plánují utrácet) hodně peněz: letecké společnosti a hotely hlásí velké množství rezervací a údaje z obchodu naznačují, že lidé dávají přednost službám před produkty.

"Jsou tu bouřková mračna... je to hurikán," řekl Dimon. "Ten hurikán je přímo tam dole na cestě a blíží se k nám. Jen nevíme, jestli je to menší hurikán, nebo superbouře Sandy."

Zdroje: businessinsider.com, Unsplash.com

Nejnovější články