Jak bude vypadat budoucnost elektroautomobilů - vodík nebo baterie?

Foto: Unsplash

Jak bude vypadat budoucnost elektroautomobilů - vodík nebo baterie?

Generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk vyjádřil svůj velmi silný názor na vodík a vodíkové palivové články. Miliardář a magnát elektrických vozidel popsal před několika lety vodíkové palivové články jako „extrémně hloupé“.

„Je jen velmi obtížné… vyrobit vodík, skladovat ho a používat v autě,“ řekl Musk.  "Nejlepší případ vodíkového palivového článku proti současným bateriím nevyhraje, takže to samozřejmě nedává smysl," dodal později.

Ani po tak dlouhé době po tomto vyjádření se jeho názor příliš nezměnil. Stále zastává ten samý.

Americká agentura pro ochranu životního prostředí popisuje vozidla s vodíkovými palivovými články – která jsou také známá jako elektrická vozidla s palivovými články – jako „podobná elektrickým vozidlům … v tom, že k pohonu kol používají elektromotor místo spalovacího motoru“.

Klíčový rozdíl je v tom, že elektrická vozidla mají baterie, které je třeba nabíjet připojením vozidla k nabíjecímu bodu. Vozidla s palivovými články na druhé straně využívají plynný vodík a podle EPA „vyrábějí elektřinu“. Jednoduše řečeno, u palivových článků se plynný vodík z nádrže mísí s kyslíkem a vyrábí se elektřina.

Elektrické vozidlo s palivovými články vydává „pouze vodní páru a teplý vzduch“, jak uvádí datové centrum pro alternativní paliva amerického ministerstva energetiky.

Musk samozřejmě nepřichází se svým názorem sám. V únoru tohoto roku se k tomuto tématu vyjádřil i Herbert Diess, generální ředitel německé automobilové velmoci Volkswagen Group.

„Je čas, aby politici akceptovali vědu,“ napsal na Twitteru.  „Zelený vodík je potřebný pro ocel, chemikálie, aero… a neměl by skončit v autech.  Je to příliš drahé, neefektivní, pomalé a obtížné na zavedení a přepravu.  Koneckonců: žádná #vodíková auta v dohledu.“

Musk a Diess jsou dvě významné osobnosti v čele velkých společností a navíc s obrovským vlivem a dosahem. Co tedy říkají, tak má váhu. Zdá se však, že jejich názory nesdílí všichni v automobilovém sektoru.

Vozidla s vodíkovými palivovými články dosud vyráběly firmy včetně Toyota a Hyundai a i menší výrobci, jako je Riversimple, také pracují na vozech na vodíkový pohon.

V červnu BMW Group uvedla, že začala testovat vozidla, která používají pohon s vodíkovými palivovými články, přičemž společnost popisuje technologii vodíkových palivových článků jako „dlouhodobý potenciál doplnit spalovací motory, plug-in hybridní systémy a akumulátory“.

K tématu se vyjádřil i mluvčí Toyoty: “Auta na palivové články budou určitě hrát roli v dekarbonizaci dopravy.” Toyota vidí vodík jako alternativu k fosilním palivům ve všech možných situacích, včetně vytápění, osvětlení, přepravy, hromadné dopravy a těžkého průmyslu. Asociace palivových článků a vodíkové energie sdílí podobný názor.

S tím, jak se vlády po celém světě pokoušejí vyvinout dopravní systémy s nízkými a nulovými emisemi, začíná široká škála společností zkoumat pojem používání vodíkových palivových článků i ve větších vozidlech. V nedávném rozhovoru byl generální ředitel Daimler Truck Martin Daum dotázán na jeho názor ohledně této debaty. Rovnováha, je dle něj klíčová. Vysvětlil, jak by různé technologie byly vhodné v různých scénářích.

"Obecně lze říci: Pokud jedete do města, kde potřebujete menší množství energie, můžete nabíjet přes noc v depu, pak je to určitě baterie. Ale ve chvíli, kdy jste na cestě, ve chvíli, kdy jedete ze Stockholmu do Barcelony... podle mého názoru potřebujete něco, co můžete lépe přepravovat a kde můžete lépe natankovat, a to je nakonec H2."

Daumovy komentáře o palivových článcích se dotýkají myšlenky, že by nakonec mohly najít domov v těžších formách dopravy pokrývající dlouhé vzdálenosti, jako je tahání nákladu a v některých případech převážení lidí z jedné destinace do druhé.

Ani on není sám, kdo zastává tento názor. Evropský dopravní gigant Alstom například vyvinul Coradia iLint, který popisuje jako „první osobní vlak na světě poháněný vodíkovým palivovým článkem“.

I když existuje pocit nadšení z použití technologie vodíkových palivových článků v různých aplikacích, cesta k masovému zavedení nemusí být nutně hladká.

Začátkem tohoto roku například Honda ukončila výrobu svých plug-in hybridních modelů Clarity a modelů s palivovými články, i když společnost uvedla, že elektromobily s palivovými články budou „hrát klíčovou roli v naší strategii nulových emisí“.

Jak uvádí Global EV Outlook 2021 Mezinárodní energetické agentury, tak bude překlenutí propasti mezi oběma tábory klíčové.

Závod o ovládnutí nízkoemisní a nulové budoucnosti dopravy 21. století právě probíhá.

Pokud jde o automobily, bateriová elektrická vozidla jsou zatím v silné pozici v čele a to s firmami, jako je Tesla. Je ale nutné si také uvědomit , že cesta k úspěchu je jen málokdy přímá a ukáže jen budoucnost jakou cestou se elektrický pohon vydá.
 

Zdroje: cnbc.com; unsplash 

Podobné články