Jak Elon Musk vybudoval své jmění — jaké je jeho tajemství úspěchu?

Foto: Unsplash

Jak Elon Musk vybudoval své jmění — jaké je jeho tajemství úspěchu?

Chcete-li se stát miliardářem – a nenarodili jste se náhodou do saúdské královské rodiny – existuje několik způsobů, jak toho dosáhnout. Lze to například uskutečnit pomocí jednoho vážně skvělého nápadu, jako je nový počítačový operační systém nebo sociální síť, nebo se můžete dát cestou Warrena Buffeta, pomocí desítky let trvajících nízkorizikových investic. No a pak je tu to, co udělal Elon Musk. Pojďme se na to mrknout.

Musk vydělal své peníze jinak než většina dnešních slavných miliardářů. Místo jednoho úžasného nápadu měl hned několik skvělých nápadů. A místo hromady chytrých a bezpečných investic, učinil jen pár riskantních. Ve skutečnosti to nebylo nic nahodilého, byla to stále ona jeho vlastní metoda, která se mu zatraceně vyplatila.

 

Jeho podnikatelské začátky  

 

 Maskova rodina si žila celkem dobře. Jako dítě měl talent na počítače a ve 12 letech už navrhoval vlastní videohru. Když mu bylo 17 let, odešel do Kanady, aby unikl vojenské službě. V roce 1992 přestoupil na Universitu v Pennsylvanii, kde studoval fyziku a obchod. Zde prvně zkusil riskantní podnikání  – on a pár přátel si pronajali dům mimo kampus a udělali z něj noční klub.

Mladý podnikatel si brzy začal uvědomovat, že internet, může být víc než jen “hřiště pro pitomce”, a tak chtěl i zde zkusit štěstí. Společně se svým bratrem Kimbalem Muskem založil společnost s názvem Zip2, fungovala jako jakési webové stránky s mapami – ostatně skvělý nápad v polovině devadesátých let.

Elon a Kimbal naverbovali investory a uzavřeli i dohody s vydavateli, jako je například New York Times. V roce 1999 prodali Zip2 společnosti Compaq, což byl tehdy upadající gigant na výrobu počítačů.

Musk prodejem vydělal 22 milionů dolarů. Okamžitě tehdy šel a utratil 1 milion dolarů za luxusní rychlý vůz McLaren. „Není to v souladu se zbytkem mého chování,“ uvedl, když mu bylo auto tehdy doručeno domů. O rok později Musk auto paradoxně zdemoloval – snažil se předvést jeho zrychlení a nakonec vystřelil do vzduchu jako frisbee.

Ale to už Musk pracoval na svém dalším počinu. Peter Thiel, spoluzakladatel platebního startupu Confinity, byl Muskův známý. Musk investoval své miliony do založení dalšího online bankovního  start-upu s názvem X.com. Obě společnosti se sloučily v březnu 2000 a vytvořily společnost, která se nakonec stala samotnou společností PayPal. Musk byl jmenován jejím generálním ředitelem, ale v září, když byl na dovolené, ho správní rada vyhodila a nahradila ho Thielem, částečně kvůli neshodě ohledně výměny serverů společnosti. Musk však i nadále měl ve společnosti podíl. Když pak eBay v roce 2002 koupila PayPal za 1,5 miliardy dolarů, Musk z obchodu vydělal 180 milionů dolarů.


Tesla a SpaceX

 

 A tady je to jeho tajemství, on vlastně nikdy nezahálel a vždy věděl, co přesně dělat a měl připravené, kam se vydat dál. Rozhodně nikdy neusínal na vavřínech. V roce 2002 založil SpaceX ,s vidinou kolonizace Marsu. Tehdy to znělo opravdu šíleně. Další rok vložil počáteční investici více než 6 milionů dolarů do Tesly. Společnost plánovala využít výhod nových lithium-iontových baterií, které byly lehké i energeticky přínosné, k modernizaci v automobilovém průmyslu.

V té době se lithium-iontové články používaly pouze v malých elektronických zařízeních a jedna z ústředních inovací společnosti Tesla je uměla zvětšit, což jí umožnilo vytvořit elektrické vozidlo s mnohem větším dojezdem, než jakého dokázala dosáhnout předchozí elektrická auta.

Obě společnosti měly v prvních několika letech samozřejmě těžké začátky – Musk sám tvrdí, že nakonec v podstatě všechny své výnosy z prodeje podílu Paypal vložil  na financování těchto svých nových podniků.

SpaceX zažila hned několik neúspěšných startů, což ji málem vyřadilo z provozu, zatímco Tesla se dostala do problémů, protože její inženýři zjistili, že u jejich prototypové bateriové sady hrozí riziko vzplanutí. Později Tesla dokonce během Velké recese v roce 2008 téměř zkrachovala.

Nakonec se ale Muskovy investice začaly vyplácet. V roce 2008 se SpaceX podařilo získat kontrakt s NASA v hodnotě 1,6 miliardy dolarů a Tesla začala v roce 2012 vyrábět svůj první masově prodávaný vůz, Model S.

Dnes je Tesla gigantem, který ovládá zhruba dvě třetiny amerického trhu s elektrickými vozidly. SpaceX je zas nesporným lídrem v soukromém průzkumu vesmíru.

I tak nám Musk znovu dokazuje, že stále používá svou metodu, opět totiž nezahálí a své peníze vložil i do nových společností. V roce 2016 založil společnost The Boring Company, která hloubí tunely, a neurotechnologický startup Neuralink. Oba tyto podniky mají nyní hodnotu stovek milionů dolarů.

Tyto dva nejnovější podniky jsou názornými příklady myšlení, které vytvořilo Muskovo bohatství. Oba jsou vysoce spekulativní – Neuralink se snaží vyvinout telepatická rozhraní se stroji; The Boring Company si zase klade za cíl revoluci v infrastruktuře. Podle expertů není příliš velká šance, že by se to z dlouhodobého hlediska mohlo vyplatit. 

 Riskování velkých peněz je ale ten onen záhadný Muskův trik a denní chléb, protože tento přístup, tedy investování milionů dolarů do nemožně obtížných projektů, udělal z Muska nejbohatším člověkem na planetě. 
 

Zdroje: time.com; unsplash


 

Podobné články