Ruská invaze na Ukrajinu vedla pozorovatele automobilového průmyslu ke snížení prognóz výroby a prodeje na příští dva roky. Krize uzavřela továrny ve východní Evropě a způsobila prudký nárůst cen již tak drahých surovin.
Některé ukrajinské továrny se v době invaze snažily pokračovat v činnosti. Dělníci údajně museli přerušit práci, aby unikli raketové palbě.
V březnu společnost S&P Global Mobility, dříve IHS Markit, snížila kvůli konfliktu svou prognózu celosvětové výroby automobilů o 2,6 milionu vozidel v letech 2022 a 2023. Nejhorší scénář počítal celkem až se 4 miliony ztracených vozidel.
Očekává se, že evropská výroba automobilů klesne přibližně o 9 %, tedy zhruba o 1 milion vozů.
Část z toho bude přímo způsobena ztrátou prodeje automobilů v Rusku a na Ukrajině, ale tyto země tvoří dohromady jen malý podíl na celosvětovém automobilovém trhu - v roce 2021 asi 2 % celkového trhu.
Větší obavy vzbuzuje nedostatek materiálů a dílů, který již postihl evropské výrobce automobilů a který by se, jak zpráva varuje, mohl rozšířit i na další trhy, pokud bude válka pokračovat.
Úvěroví analytici společnosti S&P Global Ratings rovněž předpovídají, že v roce 2022 klesne celosvětový prodej automobilů o 2 % pod úroveň roku 2021. To je výrazný pokles oproti 4-6% nárůstu prodejů v roce 2022, který skupina naposledy předpovídala v říjnu 2021.
Zpráva upozornila na přerušení dodávek kritických automobilových dílů z regionu, zejména kabelových svazků z Ukrajiny. Ohroženy jsou také suroviny - Rusko produkuje přibližně 40 % světové produkce surového palladia, které se používá k čištění výfukových plynů vozidel. Region je také producentem niklu, který se používá v bateriích pro elektromobily. Postiženy jsou i běžné nerosty a kovy, například železo.
Zdroje: cnbc.com, Unsplash.com