Autor: Adam Spáčil

Námořní společnost Maersk, barometr světového obchodu, varuje před slabou poptávkou a plnícími se sklady

Společnost AP Moller-Maersk ve středu předpověděla, že v letošním roce dojde ke zpomalení globální poptávky po kontejnerech v důsledku oslabení spotřebitelské důvěry a přetížení dodavatelského řetězce.

Společnost AP Moller-Maersk ve středu předpověděla, že v letošním roce dojde ke zpomalení globální poptávky po kontejnerech v důsledku oslabení spotřebitelské důvěry a přetížení dodavatelského řetězce.

Dánská přepravní a logistická společnost - jedna z největších na světě a široký barometr globálního obchodu - uvedla, že ve druhém čtvrtletí naložila na lodě o 7,4 % méně kontejnerů než ve stejném období roku 2021, což ji přimělo k revizi celoročního výhledu kontejnerového byznysu.

Společnost Maersk nyní očekává, že poptávka se bude v roce 2022 pohybovat na spodní hranici svého rozpětí, tedy mezi -1 % a 1 %, protože rostoucí inflace a ceny energií zhoršují globální ekonomický výhled.

"Geopolitická nejistota a vyšší inflace způsobená vyššími cenami energií nadále ovlivňovaly spotřebitelskou náladu a očekávání růstu," uvedla společnost ve svém prohlášení.

"Vzhledem k těmto skutečnostem se nyní očekává, že v roce 2022 bude celosvětová poptávka po kontejnerech na spodní hranici předpokládaného rozpětí -1 % až +1 %," uvedla.

Společnost Maersk varovala, že zpomalení je obzvláště výrazné v Evropě, kde se v přístavech a skladech hromadí zásoby, protože poptávka spotřebitelů klesá.

"V Evropě přetrvávalo přetížení dodavatelského řetězce, protože maloobchodníci a výrobci kvůli slabé konečné poptávce zadržovali kontejnery v přístavech a skladech. Napětí v klíčových oblastech logistické sítě způsobily také výluky přístavů v Číně v důsledku politiky nulové tolerance Covid-19 a důsledky války na Ukrajině," uvedla společnost.

Společnost Maersk ve středu potvrdila výsledky za druhé čtvrtletí, které podle prognóz překonaly růst sazeb za nákladní dopravu.

Společnost uvedla, že přetížení obchodu zvýšilo ceny globální nákladní dopravy, což vytvořilo "výjimečné tržní podmínky" pro logistickou činnost a přimělo ji zvýšit výhled zisku na letošní rok.

Společnost Maersk nyní očekává, že v roce 2022 dosáhne základního provozního zisku ve výši přibližně 31 miliard dolarů, přičemž dříve odhadovala zisk 24 miliard dolarů. Mezitím očekává základní zisk před úroky, zdaněním a odpisy (EBITDA) ve výši 37 miliard USD, což je nárůst z 30 miliard USD.

Ve druhém čtvrtletí vzrostly tržby společnosti meziročně o 52 % na 21,7 miliardy USD a základní provozní zisk se více než zdvojnásobil na 8,9 miliardy USD.

Odvětví kontejnerové přepravy obecně těžilo z vyšších sazeb za přepravu, protože společnosti musely za přepravu svého zboží zaplatit rekordní částky v situaci, kdy došlo k mnoha narušením trhu. Ve čtvrtek zvýšila rejdařská skupina Hapag-Lloyd AG svou prognózu zisku poté, co uvedla, že průměrné sazby za nákladní dopravu vzrostly v první polovině roku přibližně o 80 %.

Společnost Maersk uvedla, že ačkoli se sazby za přepravu v poslední době mírně snížily, zůstávají na historicky nejvyšších úrovních a přetrvávající problémy s přetížením naznačují, že ceny budou i nadále kolísat.

"Přetrvávající přetížení a rozkolísanost fundamentů nabídky a poptávky v logistickém průmyslu zvyšuje nejistotu ohledně výhledu sazeb za přepravu," uvedla společnost.

Zdroje: cnbc.com, Unsplash.com

Nejnovější články