PEKING - Čínský technologický gigant Baidu ve čtvrtek oznámil, že snížil cenu svých vozidel robotaxi téměř o polovinu, čímž snížil náklady na vznikající podnikání.
Nový vůz Apollo RT6 je elektromobil, jehož výroba stojí 250 000 jüanů (asi 891 313 Kč), uvedla společnost Baidu. Tato cena je o 48 % nižší než výrobní náklady 480 000 jüanů oznámené v loňském roce u modelu Apollo Moon, který byl vyroben ve spolupráci se značkou elektromobilů Arcfox státní skupiny BAIC Group.
Apollo RT6 by mělo začít jezdit po čínských silnicích ve druhé polovině příštího roku v rámci samořízeného robotického taxi společnosti Baidu.
Robotaxi společnosti Apollo Go získalo v listopadu souhlas města Peking, aby začalo vybírat jízdné za jízdu v příměstské čtvrti. Ve voze však stále musí sedět lidský zaměstnanec.
V dubnu městské úřady uvolnily omezení týkající se toho, zda musí zaměstnanec sedět na místě řidiče, a připravily tak cestu k úplnému zrušení nákladů na taxikáře. Zůstává nejasné, kdy čínská vláda povolí robotickým taxíkům účtovat jízdné za jízdu bez lidského personálu ve vozidle.
Apollo RT6 se dodává s odnímatelným volantem, protože vůz jej již nebude nutně potřebovat k řízení.
General Motors a Ford mají podobné futuristické plány pro své flotily samořízených vozů.
Podle dokumentů, které má ve čtvrtek oficiálně zveřejnit Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu, požádaly automobilky americké regulační orgány, aby jim povolily odstranit volant nebo další prvky tradičního vozu pro jejich flotily.
Společnost Baidu uvedla, že hodlá během blíže neurčeného období vyrobit 100 000 vozidel Apollo RT6.
"Toto masivní snížení nákladů nám umožní nasadit desítky tisíc autonomně řízených vozidel po celé Číně," uvedl Robin Li, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Baidu, ve svém prohlášení. "Směřujeme k budoucnosti, kdy jízda robotaxíkem bude o polovinu levnější než dnes."
Společnost Apollo Go působí v 10 čínských městech a plánuje do roku 2025 dosáhnout 65 měst a do roku 2030 100 měst, uvedla společnost.
Kromě společnosti Baidu testují v Číně robotické taxislužby také začínající podniky, jako jsou Pony.ai a WeRide.
Aby mohly společnosti v Číně expandovat, musí otestovat robotickou osu a získat licenci v každém městě, kde chtějí působit, uvedla tento týden pro CNBC Elinor Leungová, výkonná ředitelka asijského telekomunikačního a internetového výzkumu ve společnosti CLSA.
Zdroje: cnbc.com, Unsplash.com