Autor: Adam Spáčil

Okopírovaný McDonald's a falešné značkové kabelky: Zavírání obchodů a zákazy vývozu luxusního zboží mohou v Rusku vést k nárůstu padělaných výrobků

Pro Rusy je stále obtížnější kupovat výrobky zahraničních značek ve své zemi. V posledních několika týdnech zavřely v Rusku obchody desítky prodejců a zákaz vývozu luxusního zboží ztíží spotřebitelům přístup k drahým automobilům, uměleckým dílům a značkovým kabelkám vyrobeným v USA, Velké Británii a EU.

Pro Rusy je stále obtížnější kupovat výrobky zahraničních značek ve své zemi.

V posledních několika týdnech zavřely v Rusku obchody desítky prodejců a zákaz vývozu luxusního zboží ztíží spotřebitelům přístup k drahým automobilům, uměleckým dílům a značkovým kabelkám vyrobeným v USA, Velké Británii a EU.

Záměrem tohoto opatření je sice připravit elitu země - a často i Putinovy spojence - o nejluxusnější výrobky na světě, ale ve výsledku by mohlo vést ke vzniku trhu s padělky nebo k tomu, že se v Rusku začne více šířit šedý trh, tedy zboží, které se prodává mimo oficiální distribuční sítě výrobců, řekl Robert Lands, právník Howard Kennedy, který se zaměřuje na právo duševního vlastnictví.

"Ruská vláda bude chtít udělat vše pro to, aby se lidé necítili ochuzeni," řekl. "Myslím, že přimhouří oči nad šedým trhem se zbožím a případně i padělky, aby se spotřebitelé příliš nerozčilovali, že nemohou dostat výrobky, na které byli zvyklí..." dodal.

Pro luxusní značky to má další dlouhodobé důsledky v tom, že to zlevňuje image jejich značky a ztěžuje jim to budoucí znovuzískání pozice na ruském trhu. Podle analýzy společnosti Bernstein se Rusko podílí na celosvětovém trhu s luxusním zbožím přibližně 5 %. To zahrnuje výdaje ruských spotřebitelů doma i v zahraničí.

"Vnímání vašeho zboží spotřebiteli se změnilo a samozřejmě ti, kteří padělky rádi kupují a nevidí v tom problém, by pak nechtěli platit vyšší cenu," řekl Lands.

U ostatních západních značek roste riziko, že stažení z Ruska by mohlo vést k tomu, že místo nich vzniknou kopie.

Společnost McDonald's již takové výzvě čelí. Tento měsíc podal ruský řetězec rychlého občerstvení Uncle Vanya žádost o ochrannou známku na logo, které se nápadně podobá zlatým obloukům McDonald's. Ochranná známka byla podána poté, co Vjačeslav Volodin, předseda ruského parlamentu, navrhl, aby tato značka nahradila v Rusku McDonald's..

Lands uvedl, že ruské úřady by mohly schválit ochranné známky tohoto druhu jako odvetu za západní sankce, a pokud by k tomu došlo, západní značky by nemohly moc udělat.

A z dlouhodobého hlediska by to podle něj mohlo společnosti McDonald's ztížit znovuotevření prodejen v Rusku, protože zákazníci si zvyknou na novou značku nebo budou zmateni, která značka je vlastně McDonald's.

Zdroje: businessinsider.com, Unsplash.com