Problémy s dodávkami čipů stále způsobují některým největším světovým společnostem velké bolesti hlavy

Pokračující nedostatek čipů a dalších základních materiálů nutí některé z největších světových technologických a automobilových společností snížit své letošní cíle.

Pokračující nedostatek čipů a dalších základních materiálů nutí některé z největších světových technologických a automobilových společností snížit své letošní cíle.

Generální ředitel společnosti Apple Tim Cook ve čtvrtek varoval, že společnost "není imunní" vůči problémům v dodavatelském řetězci, a uvedl, že v posledním čtvrtletí měla společnost iPad "velmi výrazná omezení v dodávkách".

Finanční ředitel výrobce iPhonů Luca Maestri uvedl, že v současném čtvrtletí je třeba překonat několik problémů, včetně omezení dodávek v souvislosti se společností Covid-19, které by mohly snížit tržby o 4 až 8 miliard USD. Akcie společnosti Apple v pátek po zveřejnění výsledků klesly o přibližně 3,7 %.

Polovodiče jsou nezbytnou součástí technologie, která umožňuje stále většímu množství výrobků vykonávat úkoly, které by jinak nebyly schopny. Jsou ve všem od toustovačů a rychlovarných konvic až po stíhačky a konzole Nintendo Switch.

Generální ředitel společnosti Nokia Pekka Lundmark ve čtvrtek řekl Julianně Tatelbaumové z televizní stanice CNBC, že nebýt problémů s dodavatelským řetězcem, finská telekomunikační společnost by v posledním čtvrtletí rostla rychleji.

"Situace se stabilizovala, ale stále je poměrně napjatá," řekl.

"Když mluvíme o polovodičích, vidíme tu a tam zlepšení. V tuto chvíli je to docela specifické pro dodavatele, ale když se podíváme na celý rok a na druhou polovinu roku, stále doufáme, že ke konci roku to začne vypadat lépe."

Automobilové společnosti, které obvykle používají méně pokročilé čipy, nadále pociťují dopady pokračující krize v oblasti čipů.

Celosvětový nedostatek čipů způsobil v roce 2021 v automobilovém průmyslu chaos, protože mnoho z nich se potýkalo s nedostatkem křemíku potřebného k napájení funkcí, jako je tempomat a parkovací senzory.

Generální ředitel společnosti Daimler Ola Källenius řekl v pátek Annette Weisbachové z televizní stanice CNBC, že přetrvávající nedostatek dodávek, zejména polovodičů, je jedním ze tří hlavních problémů současného podnikatelského prostředí.

Källenius dodal, že nové výluky společnosti Covid v Číně, která je jedním z největších trhů společnosti Daimler, by mohly ovlivnit dodavatelské řetězce po celém světě.

Lundmark uvedl, že výluky v Číně zvyšují krátkodobou nejistotu v souvislosti s dodavatelským řetězcem čipů společnosti Nokia.

Generální ředitel společnosti Volvo Cars Jim Rowan ve čtvrtek v pořadu "Squawk Box Europe" televize CNBC uvedl, že Volvo v současné době nemá dostatek jedné konkrétní čipové sady.

Dodal, že problém se společnosti dotkne ve druhém čtvrtletí, ale uvedl, že společnost má "zajištěné dodávky", které by jí měly pomoci ve druhé polovině roku.

Ekonomové společnosti Berenberg Kallum Pickering a Salomon Fiedler ve své výzkumné zprávě z minulého měsíce věnované eurozóně uvedli, že výroba automobilů stále výrazně zaostává za objednávkami.

Uvedli, že prodej čipů se zotavuje, ale výrazné zvýšení cen znamená, že reálné oživení bude pravděpodobně nižší, než naznačuje hodnota prodeje.

"Proces dohánění nevyřízených objednávek si vyžádá určitý čas. Společnosti budou muset nějakou dobu pracovat přesčas," uvedli v poznámce.

Zdroje: cnbc.com, Unsplash.com

Nejnovější články