Autor: Radka Guzi

Průzkum KPMG: do roku 2030 se bude prodávat v USA více než 50 % elektromobilů

Průzkum společnosti KPMG predikuje prodej nových vozidel v USA, do roku 2030 mají automobilový trh ovládnout elektromobily.

Cílem prezidenta Bidena je, aby polovina nových vozidel prodaných v USA byla do roku 2030 elektrická. Vedení automobilového průmyslu věří, že je tento cíl splnitelný, opírají se přitom o průzkum účetní a poradenské společnosti KPMG. I přesto, že se různé odhady v procentních bodech lišily, průzkum zjistil, že manažeři očekávají, že 52 % prodejů nových vozů bude do roku 2030 čistě elektrických. Průzkum také ukázal, že většina dotazovaných se nedomnívá, že by příliv nových elektrických vozidel mělo značný vliv na globální trh, spíše marginální.

Zatímco odhady se značně lišily od více než 20 % do přibližně 90 %, průzkum očekává, že manažeři počítají, že průměrně 52 % prodeje nových vozů bude do roku 2030 čistě elektrických. Stejné množství se očekává také pro Japonsko a Čínu. Průzkumu KPMG se přitom zúčastnilo více než 1 100 globálních manažerů automobilového průmyslu.

Překvapivé výsledky průzkumu vs. realismus

Výsledky mohou být pro mnohé investory a diváky z oboru více než překvapivé. Míra přijetí elektrických vozidel v USA zůstává daleko za ostatními zeměmi, jako je například Čína. I když Biden v srpnu oznámil cíl prodeje elektromobilů, který do cíle započítává také plug-in elektrická hybridní vozidla, hlavní výrobci automobilů Ford Motor a General Motors se zavázali pouze k cíli 40 až 50 % do roku 2030. Automobiloví prognostici a analytici také uvedli, že ačkoli souhlasí s tím, že přijetí elektrických vozidel bude rychlé, průmysl pravděpodobně nedosáhne Bidenova cíle.

Průzkum v číslech

KPMG uvedla, že za zjištěními informacemi v průzkumu jsou důležité ekonomické předpoklady. Sedmdesát tři procent respondentů očekává, že elektrická vozidla dosáhnou nákladové parity se spalovacími motory do roku 2030. A zatímco 77 % věří, že elektromobily lze široce používat bez státních dotací, 91 % uvedlo, že takové programy stále podporují.

Gary Silberg, globální šéf automobilového průmyslu KPMG uvedl: „Zdá se, že panuje obecnější optimismus vůči elektromobilům než před 12 měsíci. To je pravděpodobně způsobeno miliardami dolarů čerstvě přiděleného kapitálu a zástupem nových vozidel přicházejících na trh. Náš průzkum však ukazuje velmi širokou škálu názorů na podíl na trhu do roku 2030.“

Nabíjecí stanice

Přístup k nabíjecím stanicím, zejména rychlonabíjecím stanicím pro delší cesty, zůstává pro mnoho spotřebitelů překážkou pro přijetí elektromobilů. KPMG zjistila, že 77 % vedoucích pracovníků očekává, že spotřebitelé budou na cestách vyžadovat rychlé nabíjení kratší než 30 minut. Podle KPMG je v USA méně než 20 % stávajících veřejných nabíječek pro elektromobily rychlonabíječky a mnoho z nich nedokáže nabít vozidlo na 80 % za 30 minut nebo méně.

Start-upy

Více než 60 % účastníků průzkumu věří, že příliv nových start-upů s elektrickými vozidly vstupující do automobilového průmyslu bude mít jen mírný dopad na globální trh. To znamená, že jen pár jich najde úspěch. Mnohé z nich nakonec podle průzkumu koupí větší společnosti nebo zůstanou okrajovým hráčem. Dalších 31 % respondentů uvedlo, že věří, že začínající podniky budou mít dominantní dopad na průmysl, zatímco 8 % věří, že většina, ne-li všichni, selže.

I když průzkum neuváděl jména společností, na trh nedávno vstoupilo několik start-upů s elektrickými vozidly. Nejvýraznější byly Rivian a Lucid, které oba vyrábějí vozidla.

Výhled

22. výroční Global Automotive Executive Survey společnosti KPMG zjistilo, že 53 % vedoucích pracovníků, kteří se zúčastnili, je přesvědčeno, že automobilový průmysl zaznamená v příštích pěti letech ziskovější růst, zatímco 38 % se obávalo výhledu zisků. Nejvíce býčí manažeři byli v USA a Číně. Nejméně optimističtí manažeři byli ve Francii a Indii a zhruba uprostřed byli manažeři z Německa, Japonska a Brazílie.

KPMG provedla v srpnu průzkum mezi 1 118 vedoucími pracovníky. Téměř 372 respondentů byli generální ředitelé a 325 ostatní vedoucí pracovníci na úrovni C. Téměř čtvrtina respondentů byla od výrobců automobilů, zatímco 13 % bylo od špičkových dodavatelů, uvádí KPMG.

Zdroje:

cnbc.com

freepik.com

Nejnovější články