SPAC dosahuje rekordní popularity od svého vzniku – co to je a změní natrvalo budoucnost IPO?

Nestálost na americkém trhu žene čím dál tím více firem ke vstupu na burzu skrz akviziční společnosti (SPAC). Co to přesně je SPAC a jak se liší od tradičního prvotního úpisu akcií (IPO)?

Obrázek: unsplash.com

Co je to SPAC?

Akviziční společnost pro speciální účely (special purpose acquisition company) je založená s jediným cílem – získat peníze skrz IPO a koupit, nebo se sloučit s jinou firmou.

SPAC neprodává žádné produkty ani neposkytuje služby, proto je pro ně daleko jednodušší projít celým procesem prvotního úpisu akcií.

Jedná se o společnosti založené tzv. sponzory. Aby sponzoři měli dostatek prostředků pro budoucí splynutí s jinou firmou, prodávají ze SPACu „jednotky“ (units). Tyto jednotky většinou stojí 10 dolarů a investoři za jednu z nich dostanou jednu akcii a záruku, že si budou moci v budoucnosti koupit více akcií za určitou cenu.

Tyto záruky se však týkají jen institucionálních investorů. Pro běžné investory je nákup podílu ze SPACu vždy spojeno s více rizikem.

Samotní sponzoři drží 20 % podílu ve firmě, zbylých 80 % rozprodávají skrz zmíněné jednotky.

Jakmile investoři získají dostatek peněz, uloží je do svěřenského fondu (trust) do doby, než najdou firmu, která plánuje vstup na burzu skrz SPAC. Vedení SPACu má zhruba dva roky na to, aby takovou společnost našlo, v opačném případě se všechny peníze musí vrátit investorům.

Americký SEC (U.S. Securities and Exchange Comission) definuje SPAC takto:

„SPAC jsou vytvořeny specificky k nahromadění prostředků pro příležitost sloučení nebo získání jiné firmy v ohraničeném časovém oknu. Tato příležitost bude teprve identifikována.“

SEC

Při prodeji akcií SPACu investoři neví, do které firmy vlastně investují. Proto se SPACu také říká „společnost s prázdným šekem“ (blank cheque company).

Investoři však mají právo hlasovat o vybrané společnosti a mohou tak její IPO zamítnout. Pokud společnost dostane zelenou od většiny investorů, nespokojení investoři stále mohou své peníze vytáhnout. Naopak si také mohou zakoupit více akcií, pokud se jim vybraná společnost zamlouvá a vidí vysoký potenciál zisku.

SPAC jako alternativa k IPO

Kolísání trhu přinutilo nemálo firem k odložení svého vstupu na burzu. Některé startupy a společnosti se však rozhodly využít SPAC.

SPAC existují už od 90. let, ale v posledních dvou letech dosáhly nevídané popularity. Podle SPAC Analytics v roce 2019 proběhlo 59 IPO skrz akviziční společnosti, v roce 2020 jich bylo celkem 248 a jen za tento rok jich proběhlo už 298.

Jednou z výhod vstupu na burzu skrz SPAC je rychlost celého procesu. Dokončení IPO může trvat 6-9 měsíců, zatímco skrz SPAC může firma vstoupit na trh už za 3-4 měsíce.

Firmy navíc mají více prostoru k diskusi s investory o své hodnotě, zatímco při běžném IPO je cena akcií určena IPO bankéři.

SPAC s sebou ovšem nesou i rizika. Investoři jdou v podstatě naslepo do takového typu investice. Veškerou důvěru vkládají do vedení SPACu s tím, že najdou potenciálně výnosnou firmu, která jim přinese zisk.

Lhůta dvou let k objevení vhodné firmy navíc může vést k unáhleným dohodám.

Podle CBINSIGHTS, v letech 2003-2013 58 % firem, které se sloučily s akviziční firmou zkrachovaly, což je vyšší procento než u IPO.

Příkladem nedávných úspěšných SPAC IPO jsou například společnosti DraftKings, Opendoor nebo Virgin Galactic.

WeWork plánuje vstup na burzu s Bow Capital

WeWork se přidává k řadě dalších firem, které plánují vstup na trh skrz SPAC, v tomto případě se jedná o Bow Capital.

WeWork pronajímá společné kancelářské prostory pro podnikatele a jiné pracovníky. WeWork měl původně vstoupit na burzu v roce 2019 skrz tradiční IPO. Z toho však nakonec sešlo kvůli pochybnému vedení spoluzakladatele firmy Adama Neumanna.

Neumann nakonec ze své pozice odešel a IPO bylo odloženo na neurčito.

A nyní na konci března WeWork oznámil, že plánuje vstoupit na burzu skrz akviziční společnost. Tato dohoda má ocenit WeWork na 9 miliard dolarů.

SPAC si teď užívají své místo na výsluní a pravděpodobně bude jejich popularita ještě narůstat. Není však pravděpodobné, že by měly kompletně nahradit tradiční IPO. Doposud jsou SPAC hlavně trendem na americkém trhu, ale s jejich rostoucí prominencí by se mohly rozšířit i do Evropy.

Podle jednoho z nejznámějších sponzorů akvizičních společností Chamatha Palihapitiye, současné události okolo SPACů povedou k rozvrácení způsobů fundraisingu na kapitálovém trhu.

zdroje: cnbc.com, theverge.com, investopedia.com, cbinsights.com, spacanalytics.com, pwc.com, investor.gov, cfo.com, unsplash.com

Nejnovější články