Autor: Petr Jůn

Společnost Microsoft koupí Activision Blizzard za 68,7 miliardy dolarů

Společnost Microsoft v úterý oznámila, že koupí videoherního giganta Activision Blizzard za 68,7 miliardy dolarů.

Společnost Microsoft v úterý oznámila, že koupí videoherního giganta Activision Blizzard za 68,7 miliardy dolarů.

Cena znamená, že Microsoft za Activision zaplatí 95 dolarů za akcii. Akcie společnosti Activision v úterý skončily s více než 25% nárůstem a uzavřely na hodnotě 82,31 USD za akcii. Akcie společnosti Microsoft uzavřely poklesem o více než 2 %. Jednalo by se o dosud největší akvizici společnosti Microsoft, po které následoval nákup společnosti LinkedIn v roce 2016 za 26,2 miliardy dolarů.

Společnost Activision, která je známá díky populárním hrám, jako jsou Call of Duty a Tony Hawk's Pro Skater, se v posledních několika měsících zmítá v kontroverzích po zprávách o sexuálním zneužívání a obtěžování mezi vedoucími pracovníky společnosti. V pondělí společnost Activision oznámila, že na základě vyšetřování propustila desítky vedoucích pracovníků.

Podle dohody zůstane generální ředitel společnosti Activision Bobby Kotick, který čelil výzvám k rezignaci kvůli kulturním problémům ve společnosti, po dobu přechodu generálním ředitelem. Microsoft uvedl, že Activision jako společnost bude po uzavření dohody podléhat šéfovi Xboxu v Microsoftu Philu Spencerovi, což naznačuje, že Kotick by mohl po přechodu odejít. Deník Wall Street Journal v úterý odpoledne informoval, že Kotick by měl po uzavření transakce odstoupit.

Microsoft uvedl, že očekává uzavření transakce ve svém fiskálním roce 2023. Americké regulační orgány však naznačily, že budou mnohem agresivněji posuzovat velké akvizice, zejména v technologickém průmyslu, takže existuje šance, že dohoda zemře pod vládním dohledem.

Společnost Microsoft se v posledních několika letech stala v oblasti her stále agresivnější. V roce 2014 koupil výrobce Minecraftu Mojang za 2,5 miliardy dolarů. A loni Microsoft dokončil akvizici výrobce her Bethesda za 7,5 miliardy dolarů.

Tato transakce také zapadá do dlouhodobé vize Microsoftu, který soupeří s Meta (dříve Facebook) o technologie pro vytvoření virtuálního světa zvaného metaverse. Generální ředitel Microsoftu Satya Nadella byl ve skutečnosti prvním generálním ředitelem velké technologické společnosti, který veřejně uznal hodnotu metaverse, a to několik měsíců před generálním ředitelem společnosti Meta Markem Zuckerbergem. Dnes virtuálním světům dominují hry, ale je naděje, že se rozšíří i na další demografické skupiny a nahradí mnoho tradičních aktivit v oblasti sociálních sítí online.

"Když přemýšlíme o naší vizi toho, čím metaverze může být, věříme, že nebude existovat jediná centralizovaná metaverse," řekl Nadella v úterý ráno v telefonátu, kde o dohodě hovořil. To znamená, že Nadella vidí příležitost pro mnoho výrobců softwaru, aby v budoucnu vytvořili mnoho různých virtuálních světů, místo aby většinu aktivit ovládala jedna dominantní společnost.

Přesto Microsoft zatím nemá cenově dostupnou náhlavní soupravu pro virtuální realitu pro spotřebitele, která by byla k naplnění vize metaverse nezbytná. Microsoft sice prodává náhlavní soupravu pro rozšířenou realitu nazvanou HoloLens, ale toto zařízení maluje digitální předměty na skutečný svět. Není to plně pohlcující zážitek a používá se hlavně pro obchodní aplikace.

Kotick uvedl, že k dohodě došlo poté, co si uvědomil, že Microsoft má technologii, která může Activision posunout vpřed v rozvíjející se soutěži mezi technologickými společnostmi o vybudování metaverse. Ve stejném rozhovoru Spencer uvedl, že rozhovory o akvizici začaly mezi oběma společnostmi koncem loňského roku.

Obě společnosti se při oznámení dohody zaměřily na současnost a zdůraznily silné stránky Activisionu v oblasti mobilních her. Activision například vlastní hru Candy Crush, jednu z nejoblíbenějších a nejlukrativnějších mobilních her. (Activision v roce 2016 koupil vydavatele Candy Crush, společnost King, za 5,9 miliardy dolarů.) Vyzdvihli také možnost vzájemné propagace populárních herních franšíz obou společností, například Halo od Microsoftu a World of Warcraft od Activisionu.

"Zejména poslední dva roky ukázaly, jak zásadní roli hrají hry, které pomáhají lidem udržovat pocit sounáležitosti a komunity, i když jsou od sebe odloučeni," řekl Nadella v konferenčním hovoru, který se uskutečnil v úterý ráno po oznámení dohody. Dodal, že videohry hrají 3 miliardy lidí na celém světě, což je náznak celkového trhu, na který podle něj Microsoft míří.

Zdroj: cnbc.com, Unsplash

Nejnovější články