Starbucks po 15 letech působení v Rusku opustí tamní trh a připojí se ke společnostem jako McDonald’s, Exxon Mobil a British American Tobacco, které své podnikání v Rusku již ukončily.
Kávový gigant v pondělí oznámil, že již nebude mít v Rusku zastoupení své značky. Starbucks má v zemi 130 poboček, které představují méně než 1 % ročních příjmů společnosti. Všechna jsou licencovaná místa, takže samotná společnost se sídlem v Seattlu je neprovozuje.
Starbucks uvedl, že zaplatí mzdu svým téměř 2 000 ruským pracovníkům po dobu šesti měsíců a pomůže jim přejít k novým příležitostem mimo kavárenský řetězec.
Spotřebitelé i investoři tlačili na západní společnosti, jako je Starbucks, aby přerušily vztahy s Ruskem. Společnost Starbucks od 8. března pozastavila veškeré obchodní aktivity v této zemi. Tato pauza zahrnovala dodávky všech produktů Starbucks a dočasně zavřené kavárny.
Ve svých posledních čtvrtletních výsledcích zveřejněných na začátku května společnost nezveřejnila finanční dopad pozastavení obchodních operací. Bývalý generální ředitel Kevin Johnson se zavázal věnovat licenční poplatky z ruského byznysu na humanitární účely.
Velkou finanční ránu obdržel McDonald’s, který je v Rusku více než 30 let.
Gigant rychlého občerstvení uvedl, že pozastavení jeho ruských a ukrajinských provozoven ho v prvním čtvrtletí stálo 127 milionů dolarů. Tyto dva trhy představovaly 9 % jeho příjmů v roce 2021. Společnost měla v Rusku zhruba 850 restaurací, z nichž většinu provozovala společnost namísto držitelů licencí.
Ve čtvrtek McDonald’s oznámil, že tato místa prodá za nezveřejněnou částku sibiřskému franšízantovi, který je bude provozovat pod novou značkou.
Zdroje: cnbc.com , unsplash.com